• mud

kopparspiral utan att ha fött barn

Är det någon som har bra koll på kopparspiraler?
    På min gyn-mottagning säger dom att det bara är kvinnor som har fött barn som kan få det. Eftersom min lillasyster har fått kopparspiral på ungdomsmottagningen och säger att det finns spiraler i olika storlekar börjar jag undra hur det egentligen är.

Om någon har tips om annat hormonfritt p-medel med jättehög säkerhet så tar jag tacksamt emot det också.

• Svar på tråden kopparspiral utan att ha fött barn
  • Jennifer E

Hmm, låter skumt det där! Tror ej alls att det har att göra med storleken på spiralen, bara att om du ska ha barn i framtiden så ska du ej ha koppar!

Säkra hormonfria... Ja, du... Kondom, p-dator. Inga bra tips men det finns ju knappt några. Väntar fortfarande på det manliga p-pillret som ska vara på G säger de ju jämt! Min sambo lovade i ngt svagt ögonblick att han ska ta sådana efter att jag nu har proppat i mig hormoner hela mitt vuxna liv. Tio år snart! BLÄ! Nu har jag p-stav och är halvnöjd.

• mud

Varför ska man inte ha koppar om man vill ha barn sen? Inte för att jag vill det, men jag undrar eftersom jag har fått för mig att kopparspiral inte påverkar kroppen efter att man tagit ut den.

Just nu har vi kondom och min kille säger att han hellre använder kondom än låter mig bli det nervvrak jag var med p-piller... själv skulle jag gärna slippa tänka på kondom varje gång och helst ha något som är säkrare.

• liten å god

det är klart att man kan ha kopparspiral även om man vill ha barn sen, varför får kvinnor som vill ha fler barn annars kopparspiral?

• Jeez

Så vitt jag har förstått är man mer infektionskänslig när man har spiral och det är anledningen till att man inte alltid ger till de som inte fött barn. Det i sig, sa iaf min barnmorska, var löjligt: för vad är det som säger att en som fött barn är mindre ute och exponerar sig sexuellt än en som inte har barn? Istället borde det vara kopplat till samtal där man ser vilken typ av (sexuella) relationer (med en eller flera) man har.

En liten grej kunde också vara att en som inte fött barn kunde det vara svårare att sätta in spiral hos för att livmoderhalsen var för trång, men min bm sa att hon aldrig varit med om det...

• 17juli-03

Hej.

Jag fick en kopparspiral insatt sommaren 2000 eftersom jag blir jättesjuk i migrän av p-piller, minipiller mm. Den funkade jättebra, trots att det gjorde hemskt ont att sätta in den. Dock värt det! När jag tog ut den nu i mars kändes det nästan inget alls...

Min BM sa att man HELST inte sätter in en på någon som aldrig varit gravid, men att man ändå KAN göra det... som på mig som inte kunde använda något annat. Däremot var hon noga med att jag var i ett fast förhållande pga infektionsrisken (med t ex flera olika partners) Att det ska påverka framtida graviditetsförsök har jag aldrig hört något om!

Lycka till! / H

• EmmaPemma

Jag var inne på rfsu:s hemsida, och där står följande "varning" om koppar-spiral:

Nackdelar
    Vid sexuell smitta, till exempel klamydia, ökar risken för spridning till äggledarna för den som har spiral. Spiral passar därför bäst för kvinnor som lever i stabila relationer. För unga kvinnor som ännu inte fött barn kan det vara bättre att välja en annan preventivmetod. Spiralen kan medföra långa och rikliga mensblödningar. Även rikliga flytningar kan förekomma. Vissa är allergiska mot koppar men är mycket ovanligt.

Jag tycker trots allt att det låter som en ganska bra metod, jag är inte förtjust i hormoner - skulle aldrig stoppa i mig detta.

• mud

17juli-03
    Vad räknas som att inte kunna använda något annat tror du? Jag kan inte äta p-piller och vill därför inte ha några andra hormoner heller, men eftersom jag inte är allergisk mot kondomer kanske dom på gyn inte tycker att jag behöver spiral iallafall.

EmmaPemma
    Visst låter det bra! Om jag så skulle drabbas av allt som står på biverkningslistan på kopparspiraler känns det ändå lindrigare än att äta p-piller. Skulle jag ha tillfälliga förbindelser skulle jag kombinera spiralen med kondom, men vem gör inte det?? I det fallet blir ju spiralen mest en extra säkerhet.

• mud

Jag har hört mycket positivt om spiraler, är det någon som har provat men inte gillat det?

*flyttar upp*

• 17juli-03

Mud!

Ja du, bra fråga *L* Men kondomer kom iallafall adrig på tal när jag sa att jag ville ha en kopparspiral. Hade inte tyckt att kondom hade varit ett alternativ i ett flerårigt förhållande. Kan du inte äta p-piller tycker jag att det borde vara skäl nog, men du får fråga... Om inte annat så finns det fler barnmorskor om den första säger nej.
    Min första BM ville inte sätta in den själv eftersom jag aldrig varit gravid, men min andra BM gjorde det "på ett kick".
    Vill inte skrämma dig utan bara göra dig medveten om att det kan göra jätteont! Ta 2 alvedon eller ipren innan och försök känna dig så avslappnad du kan *L*

Lycka till! / Hanna

• mud

Jag har ju varit tillsammans med min kille i ett och ett halvt år och i början provade jag ett par sorters p-piller. Men när jag skulle dit igen och få p-medelsrådgivning var det många barnmorskor sjuka så jag fick bara med mig en hög med broshyrer om p-piller, p-stav, p-spruta... men när jag frågade om spiral (eftersom jag nu hade mått skit med två olika sorters p-piller) så sa hon bara att man inte brukar ge det till kvinnor som inte fött barn. Det faktum att min lillasyster hade fått det och tycker det är bra ville hon inte riktigt kommentera...
    Jag blir så arg när jag tänker på hur det var med p-pillren och hur mycket trassel det var för att få en undersökning när jag mådde dåligt av dom *morrar*

Svar på tråden kopparspiral utan att ha fött barn