• Sorscha

Svenskt/Danskt bröllop HJÄLP!!!

Hej På er alla Dansksvenska Par och alla andra med! den 12 November 2003 startade jag en tråd med just det namnet men den verkar vara för gammal för att kunna lägga några inlägg i den så jag startar en ny.

Hur går det för er allesamman? Sedan en liten fråga:

Kristin 2/8 -03
    Var så snäll och la in länken till en rolig och lite annorlunda svensk/dansk ordlista och nu när jag skall göra våra festprogram så märker jag till min FASA att den inte fungerar längre?
    hem.fyristorg.com/rep/dk-sv-ordlista.htm
    Finns det någon vänlig själ som har den sparad på annat sätt eller som har använt den i sitt Festprogram så skulle jag vara enormt TACKSAM om jag kunde få den.

Tack på förhand
    Linda

• Svar på tråden Svenskt/Danskt bröllop HJÄLP!!!
  • Kristin 2/8 -03

Hej Sorscha!
    Har inte lyckats hitta rätt länk men hittade något annat som jag tror man kan använda till prgrammet. Det är var svenskar bör känna till om det danska språket:
    bengt.lundberg.pp.se/danska/DKuttal.htm

Jag fortsätter leta efter den rätta ordlistan!

• Kristin 2/8 -03

Det var stycket om danskt uttal jag tänkte på!

• Sorscha

Tack Kristin...
    Den det är nog mer ordlistan som jag tror blir rolig.
    Men 1000 gånger tack för att du försöker att hjälpa mig.

Kram
    Linda

• Kristin 2/8 -03

Kommer Du ihåg några svenska ord den innehöll?
    Säg bara till i så fall så jag min man översätta!

• Sorscha

Åhhh du är så snäll...

Nej tyvärr kommer jag inte i håg det var bara olika teman tex på restaurang kärlek/sex (lite tabu men ganska roligt) osv.

Kram
    Linda

• rasmussen

Hej Sorscha!
    Jag har sparat ordlistan på min dator. Om du vill kan jag maila den till dig, men då behöver jag din mailadress.
    /rasmussen

• Sorscha

rasmussen

TACK TACK TACK TACK

Om du kan maila den på
    sorscha@spray.se

prova om det funderar annars får du en annan.

Tack än en gång!
    Kram
    Linda

• rasmussen

Sorscha,
    Mailet är ivägskickat. Jag kommer inte att läsa på ett tag. Hoppas att det kommer fram!

/rasmussen

• Fröken E

Hej!

Hur har ni tänkt göra för atttrycka lite på det danska? Vi kommer att ha en del visor på danska, sedan blir det dansk pölse med tillbehör till nattamat. Som dryck till bjuds både gammeldansk och mjölk!

• Umebruden

Jag är den danska hälften av vårt par... :)
    Vi hade tänkt ha dansk ingång i kyrkan, men vi har faktiskt ändrat oss. Inte på grund av kvinnoförnedrande symbolism och så vidare, utan vi kom på att vi tyckte det skulle kännas mysigt att gå in tillsammans. Och för mig känns det ju totalannorlunda och häftigt eftersom jag är van det andra sättet.

Jag tror nog att min mamma kommer att komma med en sång. Det kan man nog inte undvika när man bjuder danskar på högtidsfester. Det blir spännande att se vad hon knåpar ihop.

Om det är många danskar blir det väl att man får hoppa upp på stolarna och pussas, och så klipper de av tårna på brudgummens sockar. Fast sånt slipper vi, eftersom det bara är mina föräldrar och kanske min farmor som kommer från Danmark.
    De gör ju något speciellt med bröllopsvalsen också, ringar in paret och gör ringen mindre och mindre, och när paret inte längre kan dansa måste de kyssa varandra.

Svar på tråden Svenskt/Danskt bröllop HJÄLP!!!