• l i s a

guldsmed i umeå????

Någon som har ett tips på någon bra & seiös guldsmed i umeå?

Vi har varit inne i de "stora" butikerna men de är ju så snorkiga så man får gåshud! :( Fnysiga tanter som slänger upp 14 lådor med mässingsringar och sedan går där ifrån. Trist! Vill ha tag i en proffsig guldsmed med erfarenhet och som liksom är lite "genuin" och inte bara fnyser åt frågr och säljer massproducerade ringar som om det vore krimskrams från HM om ni fattar... Jag vill faktiskt bli bemött med lite respekt. Det är en stor sak att köpa förlovningsringar :)

(Jag menar inte att ringarna de säljer ÄR "krimskrams" utan att butiksbiträdena vi träffat på har varit omåttligt otrevliga och jag kan inte känna att jag litar på dem... så att ingen tar illa upp...)

Någon som har ett tips?

• Svar på tråden guldsmed i umeå????
  • wienerwaltz

Guldsmedjan
    Åhmans
    Kjellins
    Har alltså egen guldsmedsverkstad?

Okej, det är snart dags för oss att ge oss ut i ringdjungeln.

• l i s a

nu bär det av till butikerna och smederna i stan :) Jag kan fråga där då om de gör omarbetningar, graverar och gör hantverket själv. Återkommer med vad de sa.

• l i s a

äh, jag mitt pucko tänkte inte på att guldbutikerna stängde kl. 14 :( Inget ringkoll idag heller. Men väl nya fina underkläder till dagen d *s* 8)

• l i s a

Nu har vi beställt!!!!!!!!!!!!!!! Kan bara säga att Guldsmedjan var det absolut trevligaste stället vi varit inne på i den här staden. Snacka om proffsigt och trevligt bemötande! Vi slog till :D De gör ringarna efter våra önskningar, vi får dem redan den 29e.

Fast nu är jag helt hispig! Verkligen irrationellt skrajsen. Tänk om de blir för breda (beställde riktigt breda ringar), tänk om de är för höga, tänk om de är för låga, tänk om... GAAA. Man kan ju inte prova i rätt storlek + rätt bredd + rätt höjd så man vet ju inte. Fast det klart det inte är så farligt om ett av alla "tänk om" skulle "slå in". Då får man väl ändra och punga ut med mer pengar. Men det spelar ingen roll att jag vet att det går att ändra, jag är ändå helt hispig. Jag förstår mig inte på mig själv just nu :D HUR ska det gå att fixa ett helt bröllop om jag hakar upp mig på halva millimetrar på en förlovningsring.... 8)

• renässansbrud

Jag beställde våra ringar från guldsmedjan, och blev jättenöjd! Kan inte vänta tills jag får sätta ringen på fingret!!!!

• wienerwaltz

Liisa
    Vad var det som fick er att välja guldsmedjan framför de andra butikerna?
    Var det servicen, utbudet eller priset?

• l i s a

wienerwaltz. Det är lite svårt att svara på. Vi pratade faktiskt om varför vi valde Guldsmedjan. Framförallt servicen (inga problem att få handgjorda ringar på rel. kort varsel) och "proffsigheten" skulle jag säga var det som avgjorde.

Priset vet jag inte hur det exakt skiljer sig från de andra butikerna. Men vi upplevde det inte som väldigt mycket dyrare än något annat ställe (billigare än hos anders fors blev det i alla fall). Det låter säkert knasigt att inte jämföra priserna på det viset men så mycket vet jag i alla fall att det inte skiljer 1000lappar ;) Då var det viktigare för oss att de lovade att de skulle ändra om det visade sig att vi skulle bli missnöjda på något vis. Att de erbjöd sig att göra silverringar med samma mått gratis bara för att vi skulle få prova (vilket vi inte valde att göra), att deras vitguldsringar inte var gula (=bättre kvalitet) TROTS att vi inte ska ha vitguld så gav det ett intryck av att de är "seriösa". Utbudet? Ja i den bemärkelsen att de kunde göra precis de ringar vi önskade oss men själva butiken hade inte fler modeller än andra butiker.

Summa summarum: Det som avgjorde var en mycket subjektiv bedömning av service och proffsighet som fick oss att välja Guldsmedjan.

• wienerwaltz

Okej, är det guldsmedlan som ligger mitt emot Ica Gourmét ?

• Vitt&Guld

Hej på er, ny på sidan! Blev bara så glad när jag kom och tänka på Guldsmedjan. Vi har nämligen designat våra förlovningsringar själva, och Guldsmedjan var defenitivt den affär som tog emot oss bäst, både vad gäller bemötande och utformning/material=professionella. De verkar tycka det är jätteroligt när man kommer med egna idéer, vilket ingen av de andra guldsmederna ansåg när vi fråga oss för...

• l i s a

Vitt&Guld Hejhej och välkommen :)

Vi har precis samma uppfattning om Guldsmedjan! Tummen upp för dem alltså.

Jag blir nyfiken på dina ringar. Får man fråga hur de ser ut när ni gjort dem själva? :)

• Vitt&Guld

Tackar tackar lisa!
    Det klart jag kan dela med mig av idéerna! Vi kände att de ringar som fanns inte riktigt var vår stil, och var tom tveksamma om vi skulle ha ytterligare ringar när vi gifter oss... Så jag började skissa, kollade i kallligrafi och runstensböcker och allt möjligt annat. Helt plötsligt kom jag på att våra initialer gick att fläta samman till ett monogram som gick att göra långsmalt, alltså graveras på en ring. Mitt J blir till "mittstrecket" i hans H, och på så vis blev det nästan som evighetstecknet, ichtys om du vet? ringen är förövrigt ganska bred och slät i rött guld. Vi är iaf nöjda och de på Guldsmedjan var verkligen med på noterna, jätteroligt!!

Svar på tråden guldsmed i umeå????