• l i s a

guldsmed i umeå????

Någon som har ett tips på någon bra & seiös guldsmed i umeå?

Vi har varit inne i de "stora" butikerna men de är ju så snorkiga så man får gåshud! :( Fnysiga tanter som slänger upp 14 lådor med mässingsringar och sedan går där ifrån. Trist! Vill ha tag i en proffsig guldsmed med erfarenhet och som liksom är lite "genuin" och inte bara fnyser åt frågr och säljer massproducerade ringar som om det vore krimskrams från HM om ni fattar... Jag vill faktiskt bli bemött med lite respekt. Det är en stor sak att köpa förlovningsringar :)

(Jag menar inte att ringarna de säljer ÄR "krimskrams" utan att butiksbiträdena vi träffat på har varit omåttligt otrevliga och jag kan inte känna att jag litar på dem... så att ingen tar illa upp...)

Någon som har ett tips?

• Svar på tråden guldsmed i umeå????
  • l i s a

grönöga... vet du om de tillverkar även guldringar på Guldsmedjan? Ska dit och kika i morgon! :D Jihaa!

• vilsen

Vill varna för Burmans. Förutom att de hade väldiga problem med att få förlovningsringarna att bli rätt storlek (Och ALDRIG meddelade oss när ringarna inte var klara den dag de sagt) så lyckades de gravera in fel datum i vigselringen. När jag sedan står där med ringen efter att ha påpekat detta så blir det bara tyst. Efter att vi stirrat på varandra ett bra tag säger hon lite motvilligt att: "jaaaa .... det där kanske vi måste göra om". "Jaa, tack" säger jag. Det var som om hon väntade sig att jag skulle säga att "Jamen det gör inte så mycket, det är ju bara årtalet som är fel och hursomhelst så syns det ju inte!"

Annars har vi bra erfarenheter av både Guldsmedjan och Kjellins.

• E A L

TACK grönöga för tipset om Guldsmedjan, ska söka mig dit och kolla läget om material och sånt!

Har själv f.ö. ganska bra erfarenheter av Burmans, men man får nog kaxa lite så dom inte trampar en på tårna.

• Grönöga

Lisa!

Jag tror att Guldsmedjan har en egen smedja så att säga. I så fall tillverkar de nog även guldringar.
    Det är den butiken som jag tycker verkar justast i Umeå. Synd bara att när jag/vi förlovade oss så var det den enda butiken som vi missade att gå in i. Det blev ringar från Kjellins/Smycka i stället som i och för sig oxå är fina. Lycka till i jakten och nöj er aldrig innan ni har hittat er ring!

• wienerwaltz

Är det någon som har koll på vilka guldbutiker som gör jobbet själva (gravering, omarbetningar mm.)?

• l i s a

wienerwaltz, kollade en beskrivning av guldsmedjan på eniro och hittade detta där:
    "Specialitet
    Tillverkning, reparationer och gravyrer." Guldsmedjan blir svaret alltså om beskrivningen stämmer! :)

• wienerwaltz

Okej, då har vi en butik - Guldsmedjan.
    Hur är det med Åhmans och alla jag inte kommer ihåg namnet på?

• Helvina

Jag handlar i princip allt i smyckesväg hos Åhmans guld, tycker att de är fantastskt bra att ha att göra med. Var faktiskt dit i förrgår och beställde vigselringen! :)
    De gör också jobbet själva, så där har du ett till tips, wienerwaltz.
    Kram!

• majsol

wienerwaltz: Kjellins har också en egen guldsmed för sånt jobb.

Svar på tråden guldsmed i umeå????