• Linslus

Hällevikstrands kyrka?

Hej!
    Funderar på Hällevikstrands kyrka alt. Morlanda kyrka:
    Är det någon som har erfarenhet av Hällevikstrands vackra träkyrka? Hur ser den ut innuti? Är det en vacker & ljus "bröllops-kyrka"?
    Har förgäves försökt komma in i denna kyrka, men den är alltid låst...

• Svar på tråden Hällevikstrands kyrka?
  • Bittan

Linslus,

Har inte kollat BT på några dagar. Pust det är så mkt att tänka på...
    Kommer tyvärr inte ihåg vad prästen hette och paret som gifte sig är utomlands just nu så jag kan inte höra efter. Kan återkomma.
    Du kan skicka din adress till biguv@spray.se så ska jag försöka få iväg bilderna

• Linslus

BITTAN: Du har fått mail!

• Ikka

Är det någon här som ska gifta sig den 1 maj i Hälleviksstrands kyrka?

Fick info om att det skulle vara bröllop då, och jag tänkte åka ut och titta i kyrkan (innan gästerna & brudparet kommer givetvis) för och se hur det ser ut när kyrkan är smyckad till bröllop! (Vi kommer självklart inte att närvara vid själva vigseln.)

Ikka

• Ikka

Flyttar upp..

Ingen här som ska gifta sig i Hälleviksstrands kyrka 1 a maj?

• maräng

Ikka:

vi gifter oss helgen efter och vigseln är kl. 16. Du får gärna gå dit innan om du vill.

• Ikka

maräng
    Ni gifter er nu den 8:e?
    Vi kommer gärna och tittar om det är ok med er! Vaktmästaren är där en timma innan och vi kan komma och titta då, så behöver vi inte "vara i vägen" för er och era gäster.
    Ikka

• maräng

Ikka du är välkommen. Vi kommer inte att dekorera kyrkan något extra själva, utan endast blommor vid altaret, ljus i bänkarna och björkar utanför.

• Ikka

maräng

Tyärr så gick våran bil sönder *suck* så jag kunde inte komma... Hade så gärna velat se både er och kyrkan!
    Berätta nu! Hur gick det?! Blev du fru?!!
    Vi har fått ett litet bakslag här... Vår präst har blivit sjukskriven, vi får visserligen en annan mycket trevlig präst, men det är ju inte han vi ville ha... Men, det blir nog bra...

Hoppas att ni är riktigt lyckliga nu!!

Ikka

• Linslus

Jag var så "fräck" att jag faktiskt åkte till kyrkan efterssom jag sett att maräng tyckte det var ok...
    Jag var där ungefär 14.45 & det var inte en kotte där bara jag & min fästman...

Vilken fantastisk kyrka! Känns underbart att äntligen ha fått sett den "från insidan", för jag har ju bara kunnat beskåda utsidan förut...
    Den kändes helt rätt tyckte vi!

maräng: hoppas att Din dag blev fantastisk!!

• Ikka

Vi ska få en "privat" visning av kyrkan i helgen! Det ska bli skönt att få se den innifrån, jag vill minnas att gången fram till altaret är "hur lång som helst" stämmer det?

Ingen som pratat med maräng och hört hur bröllopet gick?

• Linslus

Hej IKKA!

Njaa jag tyckte nog inte att gången var jäääätte lång, (jag tyckte den såg längre ut än den var) men däremot tänkte jag på att brudparet är väldigt NÄRA gästerna i kyrkan, dvs att avståndet från brudparet & 1:a bänk är ganska litet....

Är det bara jag, eller känns det inte som att kyrkan har en ganska fyrkantig form när man är där inne?

Det är i alla fall en fantastisk kyrka tycker jag/vi

Hoppas visningen blir bra!
    Du kan väl skriva hur Din uppfattning är sen när du varit där?
    Vilket datum gifter ni er?
    En sista fråga: Vilken präst har ni?

• Ikka

Linslus
    Vi var ute och tittade på kyrkan igår. Jag minndes alldeles fel! Gången var ju jättekort jämfört med "vanliga" kyrkor! Det är bra.... då behöver man inte gå så långt innan man är framme *skratt*.
    Kyrkan är otroligt vacker, och man känner att det är ombonat och varmt. Gästerna kommer nära och är verkligen med. Jag tror att det blir otroligt vackert med alla ljusen tända med!

Men hu vad läskigt det kommer att bli att vara nervös och gå upp för de tre trappstegen vid altaret!

Ja, jag tycker också att kyrkan är fyrkantig. Vi kommer inte att ha så mycket gäster, men eftersom dom kommer så nära tror jag inte att det kommer att kännas tomt i bänkarna ändå.

Vi skulle haft Åke Gillberg som präst, men han blev sjuk så vi ska ha Lars Fröjmark istället.

Ikka

• maräng

Hej på er!!

Jag är nu lyckligt nygift och hemkommen från vår bröllopsresa. Allt har gått jättebra och dagen var helt fantastisk.

Det gick bra med de tre trappstegen längst fram, trots stor klänning med släp. Gå gången så sakta ni kan...har hört det förut, men det kan nog inte poängteras nog...

Vädret var perfekt med värme och solsken samt några regndroppar när vi kom ut ur kyrkan.

Vet ni förresten varför "brudpar på orust" är stängd??

Så lycka till på eran dag i vår kyrka :)

• Ikka

Och lördagen där på är det min tur!!

Vet inte varför tråden stängdes ner, den gör väl det efter en viss tid förmodar jag?

Ikka

• Ikka

Nu kan ni läsa om mitt äventyr i tråden Ikka är gift, om ni vill!!

Tack för allt stöd!

Ikka

Svar på tråden Hällevikstrands kyrka?