• Linslus

Hällevikstrands kyrka?

Hej!
    Funderar på Hällevikstrands kyrka alt. Morlanda kyrka:
    Är det någon som har erfarenhet av Hällevikstrands vackra träkyrka? Hur ser den ut innuti? Är det en vacker & ljus "bröllops-kyrka"?
    Har förgäves försökt komma in i denna kyrka, men den är alltid låst...

• Svar på tråden Hällevikstrands kyrka?
  • maräng

Hej!

Vi var inte ute i så god, men det har löst sig bra ändå. Det svåra var nog inte att få tid i kyrkan utan kombinationen kyrka och lokal. Vi ville väldigt gärna ha lokalen i Hälleviksstrands samhälle.

Vi kommer att gifta oss 8:e maj och bokade vid årskiftet. Jag rekommenderar er dock att vara ute tidigare, vilket ni redan verkar vara.

• Bittan

Har varit på bröllop i Hälleviksstrands kyrka. Det var jättevackert. Kommer inte ihåg om mitt intryck inifrån - man hade ju bara ögon för brudparet... Vad jag kan se på mina foton är väggarna målade ljusgula, läktaren är lite grå/beige och valvet ovanför altaret ser ut at vara ljust blått med smala delvis färgade fönster runt om. Bänkarna är rödbruna.
    En liten varning för den prästen de hade dock(kommer inte ihåg hans namn, men jag tror att han var ordinarie) - han verkar vara något "stelbent" i min ögon, det fanns inget utrymme för brudparet att ha önslemål om vigselakten och exempelvis få säga några egna ord till varandra i form av en dikt. Men om man inte tänkt sig det, så spelar det ju ingen roll. Annars ska man väl vara vaksam på vilken präst man får.
    Om du skriver din mailadress kanske jag kan skicka foton till dig...

• Ikka

Vi ska gifta oss på pingst. Man fick inte boka kyrkan före den 15 oktober för dom skulle ha ett möte då och ev ändra lite på vad som skulle gälla för vigslar. Men jag fick den tiden jag ville ha! Däremot så är lokalen i Hälleviksstrand mycket uppbokad så den är det god idé att boka snabbt. Vi ska inte vara i den, för den var upptagen.
    Vi ska träffa prästen den 25/4, men han är inte ordinare präst där utan tillhör min hemförsamling.
    Om man kommer utifrån så har jag fattat det som att man måste ha med sig egen präst och kantor, men jag kan ha missuppfattat....

Ikka

• Linslus

Hej BITTAN!

Tack för ditt svar!
    Jag vill HEMSKT gärna ha foton till min mail-men jag har en så dum hotmail-adress där man ser både mitt för-& efternamn, kanske lite löjligt, men vill inte gärna att det syns här på BT... (ska försöka fixa en ny adress snart!)
    Har DU en bra mailadress som jag kan maila till så får du min adress den vägen?

• Linslus

PS till Bittan:

Hette prästen möjligtvis "Håland" eller nå´t i efternamn?
    Vet inte vem han är, men har sett att han är präst i Morlanda församling nu...

Svar på tråden Hällevikstrands kyrka?