• Linslus

Hällevikstrands kyrka?

Hej!
    Funderar på Hällevikstrands kyrka alt. Morlanda kyrka:
    Är det någon som har erfarenhet av Hällevikstrands vackra träkyrka? Hur ser den ut innuti? Är det en vacker & ljus "bröllops-kyrka"?
    Har förgäves försökt komma in i denna kyrka, men den är alltid låst...

• Svar på tråden Hällevikstrands kyrka?
  • Linslus

Förtydligande: Hällevikstrands kyrka på Orust

• Littletiger

Linslus;

Har inte varit inne i Hälleviksstrands Kyrka men ring församlingskontoret (eller vad det nu heter) och fråga om du kan få komma dit och titta. Eller gå dit när det är gudstjänst.
    Vi ska gifta oss i Morlanda Kyrka och den är jättefin! Ser stor ut utifrån men inuti är den ganska liten.
    Båda kyrkorna är fina dock!

/Karin

• Lusmia

Jag har varit på ett bröllop i Hälleviksstrands kyrka och den ÄR jättevacker inuti, men kanske inte så ljus. I och för sig beror det nog på vädret-det var regnigt och kallt när vi var där. Om solen skiner blir det nog ljust inne med. Den är luftig och rymlig och det är ett "grunt" kor så alla ser bra!

• Linslus

Tack Littletiger & Lusmia för era svar!

• maräng

Hej!

har konfirmerat mig i Hälleviksstrands kyrka och ska även gifta mig där i maj. Finns ganska mycket förnster längst fram som lyser upp kyrkan. Stearinljus kan även tändas vid bänkraderna. Har varit inne i Morlanda också, men jag minns tyvärr inte så mycket annat än att det skiljer på storlek mellan dessa två kyrkor. Hälleviksstrands kyrka är större, då du även kan sitta en våning upp. Båda alternativ är bra. Lycka till!

• Ikka

Vi ska gifta oss i Hällevikstrands kyrka! Jag har även konfimerat mig där! Det är länge sedan jag var inne i den, men jag vill minnas att den inte är så där jätte ljus...
    När ska ni gifta er??

Lycka till!
    Ikka

• Linslus

Hej Ikka & Maräng!
    Tack för era svar!

Till Ikka: Vi har inte satt något datum än, så i alla fall inte förrän sommaren 2005... När gifter ni er? Fick ni boka i väldigt god tid före?
    Minns du om det är någotsånär "mysigt" inne i Hällevikstrands kyrka?
    Har ni träffat prästen än förresten?
    Oj vad många frågor det blev!

Jag har varit inne i Morlanda kyrka nu & OJ vad den var annorlunda än jag trott! På ett positivt sätt menar jag; vackra färger framförallt!
    Lycka till med ert bröllop!

Svar på tråden Hällevikstrands kyrka?