• Lina2004

Har vi en framtid ihop? Vad betyder "jag älskar dig"?

Hej!

Jag har två frågor som jag skulle vilja ställa till er:

Den första handlar om frasen "jag älskar dig". Vad betyder den för er?

Jag träffade min kille för snart ett år sedan och sedan dess har vi haft distansörhållande, eftersom vi bor i olika länder (Han i Norge och jag i Sverige). Vi har det jättebra när vi är tillsammans och det känns stabilt, kärleksfullt, spännande och tryggt. Vi kan prata om allt och har väldigt kul ihop. Så allt är bra.

Jag älskar honom, men när jag säger det till honom säger han att den frasen för honom betyder att allt annat blir sekundärt, dvs att inget annat är viktigt. Och att han inte känner så, eftersom han inte är beredd att ge upp sitt liv och karriär i Norge för att flytta till mig. För mig betyder den frasen inte riktigt samma sak, eftersom jag snarare känner som så att "jag älskar dig" betyder att en person blir en del av mig och att jag skulle bli fruktansvärt ledsen om den delen försvann. När jag nämner detta för honom så säger han att han känner så för mig också. Men vi har alltså olika definition på frasen.

Min kille har älskat en tjej enligt "hans" definition för ca 8 år sedan, men de känslorna dog ut och han gjorde slut. Men ändå vill han känna så igen, och jag är rädd för att vänta ut de känslorna, eftersom jag inte är säker på att de kommer att infinna sig om de inte redan har gjort det. Jag föreslog att vi tar en paus och sa att jag kanske är fel tjej för honom. Men han vill inte höra på det eller göra slut, och inte ta en paus heller. Han vill fortsätta vårt distansförhållande som det är. Han kan se att vi har en framtid ihop, och vi har redan planerat resor etc ett halvår framöver. Men ändå tvekar jag för jag vill vara nummer ett för honom eller inget alls.

Jag behöver lite råd! Vad hade ni gjort i min situation?

• Svar på tråden Har vi en framtid ihop? Vad betyder "jag älskar dig"?
  • Stines

Jag tycker precis som bröllopsängeln.
    Men man måste se till att man verkligen menar det varje gång man säger det.

• Lina2004

Jo, jag håller verkligen med om att man ska slösa med detta då man känner så.

Min frågeställning var mer VAD man menar när man säger det. Ordet har ju olika betydelse för folk, så att höra att någon älskar en, kan faktiskt betyda absolut ingenting om inte den personen själv vet vad det betyder för en.

• stinalina

För mig betyder "jag älskar dig" att jag vill leva och bli gammal med dig. Att det finns en själslig gemenskap, förståelse, tålamod med ens brister. Men för mig behöver inte kärlek vara bestående, det är inte något man bara känner en gång i livet. Jag har verkligen älskat andra förut men idag när jag tänker tillbaka på de förhållandena förstår jag inte hur jag kunde det; var det kanske inte kärlek på riktigt? Eller är det som jag tror; något som hela tiden måste upprätthållas och som kan förändras med tiden? Vad säger ni andra?

• stinalina

Ja, nu ser jag att det fanns visst en egen tråd som behandlar definitioner på att älska...

• Dea

"Jag älskar dig" betyder för mig att man har en varande känsla att man tycker mycket om den personen och att man vill umgås med den regelbundet, att man saknar den när man inte träffas.

• Lina2004

Stinalina,
    Jag tycker att det du säger är helt realistiskt. Du hade nog inte varit den du är idag om du inte älskat de där andra. Ditt argument är också ett bevis för att man inte bara har en enda som är rätt för en och att man faktiskt förändras som människa ju mer man upplever.

Det finns flera "rätta" tror jag. Jag tror att det handlar om att när man hittat en rätt och inser att man har något att bygga på, börjar bygga. Och då är det klart att bygger man bra så håller bygget. :)

• stinalina

Tack, Lina2004, det var fina ord.

• electra

hej tror tyvärr att han inte "älskar" dej på rätt sätt.För mej innebär det att man vill dela sina liv ihop =bo ihop.Han kanske både vill ha kvar och äta kakan?du har ju noll koll på vad han sysslar med i ett annat land.Satsa på någon annan istället

• stinalina

Electra,
    Man skall nog passa sig för att vara så kategorisk. Det finns trots allt olika stadier och olika människor har olika lång startsträcka. Kärlek är ju inte antingen svart eller vitt, antar jag.

• Lina2004

Electra,

Innebär det att du tycker man ska vilja det från första början (bo ihop)? Jag är lite osäker på det... Om han bara vill ha en "fling", kan han säkert hitta mindre omständiga sätt att ha det på i Norge... tror jag...

• electra

Nej givetvis ska man inte flytta ihop första dagen eller andra heller,men efter ett år så börjar man nog tänka på det speciellt om man bor i olika länder.Han verkar ju inte vilja ge upp det för hennes skull.Men hon kan ju lika gärna flytta till honom,men har han gett det förslaget ??

• Lina2004

Hej!

Tack allesammans för er input! Jag och min pojkvän träffades i helgen och hade en otroligt bra helg. Vi pratade inte några problem, utan njöt mest, men vid några tillfällen nämnde han något om framtiden och att han vill jobba mer från Sverige och att han aldrig skulle vara i ett förhållande som han inte tror kan leda till "för alltid".

Jag känner att vi är så starka och jag tvivlar inte på hans känslor någonstans. Däremot tror jag att han ständigt kämpar med att han har svårt att "släppa loss", vilket har samma betydelse som "släppa in mig". Men den fighten måste han ta.

Vi firar ett år om två veckor och jag ska lugna mig lite och nog orka ett tag till på distans. ;) Det är väldigt stora förändringar och mycket att ge upp, så man ska nog inte stressa på sånt för mycket. Han har ett välbetalt, intressant jobb med otroligt fint boende och ett mycket aktivt sportliv. Jag skulle visserligen kunna flytta dit, men hade haft svårare att finna jobb där. Sen vill han bo i en större stad än vad han gör idag.

Svar på tråden Har vi en framtid ihop? Vad betyder "jag älskar dig"?