• stinalina

Har vi en framtid ihop? Vad betyder "jag älskar dig"?

Lina 2004

För mig betyder att älska någon annan som du beskriver det. Men jag tror att det är en annan sak för killar... Jag blev verkligen jätteledsen när min blivande i början av vårt förhållande inte ville säga att han älskar mig. Han tycker liksom att det har gått inflation i betydelsen och att det är bara ord. För honom, ja! Efter att ha pratat igenom det och levt med honom förstår jag att han älskar mig, det visar han på andra sätt och nuförtiden säger han faktiskt att han älskar mig. Jag tror dock inte att känslorna förändrats utan att han förstod att det helt enkelt är viktigt för mig att höra det. Romantik var inte så viktigt för honom som den djupa vänskap och samhörighet som ett förhållande innebär. Men romantik behövs visst! Och nu har jag lärt upp honom lite
    Kramar till dig och hoppas att ni kan prata igenom det för det är nog bara en definitionsfråga, du skall nog inte tvivla på hans känslor...

• stinalina

För mig betyder "jag älskar dig" att jag vill leva och bli gammal med dig. Att det finns en själslig gemenskap, förståelse, tålamod med ens brister. Men för mig behöver inte kärlek vara bestående, det är inte något man bara känner en gång i livet. Jag har verkligen älskat andra förut men idag när jag tänker tillbaka på de förhållandena förstår jag inte hur jag kunde det; var det kanske inte kärlek på riktigt? Eller är det som jag tror; något som hela tiden måste upprätthållas och som kan förändras med tiden? Vad säger ni andra?

• stinalina

Ja, nu ser jag att det fanns visst en egen tråd som behandlar definitioner på att älska...

• stinalina

Tack, Lina2004, det var fina ord.

• stinalina

Electra,
    Man skall nog passa sig för att vara så kategorisk. Det finns trots allt olika stadier och olika människor har olika lång startsträcka. Kärlek är ju inte antingen svart eller vitt, antar jag.

Svar på tråden Har vi en framtid ihop? Vad betyder "jag älskar dig"?