• Påsken

Tjejer med glasögon!!

Hejhej

Undrar hur ni alla glasögonbärare ska göra på den stora dagen? Ska ni ha era glasögon som vanligt eller ska ni använda linser istället?

Jag har haft glasögon nu i 4 månader, hade det som barn också mellan 3-14, men i tonåren var det inte kul att ha det så jag slutade och inbillade mig att ögonen var bra ialla fall. Så mellan 14 års ålder till 21 har jag gått och spänt ögonen, märkte det tillslut inte så mycket... för det var ju mitt normala tillstånd. Gick sen och skulle syntesta mig bara för skoj skull och fick veta att jag hade urdålig syn.

Måste man vänja sig att ha linser om man ska ha det på bröllopet... typ börja med det 1 månad innan? Jag vill helst inte ha mina glasögon på mig då! Jag gifter mig 2005.

• Svar på tråden Tjejer med glasögon!!
  • Lill Anna  8/7-04

Förstår inte problemet med glasögon.. (kanske är det för att jag inte har egna?) Min sambo har och har haft det jättelänge och jag vill att han ska ha glasögonen och inte linser.. Tar man bort glasögonen tar man bort en liten del av personligheten..

• Vasatjej

Har oxå haft samma problem...tills för några år sen då jag gjorde en laseroperation. Inga glasögon eller linser längre! Det bästa jag gjort i hela mitt liv!

• Påsken

Vad kostar en laseroperation? Det skulle vara skönt att göra något åt problemet, jag trivs inte i glasögon, ser inte ut jag gjorde förut - har ju bara haft det i 4 månader. Gör det ont, hur lång tid tar det?

• fröken Ur

Nu blir jag lite kluven... jag har glasögon men har tidigare haft linser och tänkte skaffa linser igen till bröllopet. Men jag håller med om att det är trist att glasögon inte anses som "fint" och att man inte anses vara tjusig och glamorös med dom på. Så jag kanske ska ha glasögon iallafall...?

nä jag vet inte...

• Vasatjej

Jag gjorde min laseroperation för ca. 4 år sen i Finland och då kostade den 18 000 mark. Det är ca. 30 000 kr skulle jag gissa. Jag tror att priserna sjunkit ganska mycket sen dess.
    Visst är det en stor engångssumma, men tänk på hur mycket du sparar in egentligen. Jag använde både linser o glasögon innan och det blir en ganska hör årskostnad för det oxå. Jag rekommenderar verkligen det!
    Gjorde inte alls ont, själva operationen tog högst 30 min o jag var vaken under tiden. Det enda som var lite obehagligt var att det luktade bränt när de "brände" med laserstrålen. Men det ska tydligen göra det.
    Jag trivdes inte heller med glasögon och mina ögon blev torra av linser, så för mig var det absolut den bästa lösningen.

• Snufsan

Gör det som känns rätt för dig! Var dig själv. Om än i en snyggare förpackning

ang. Laser det är bra för dem med inte alltför stora brytningsfel. Det är inget jag rekomenderar att man gör några månader innan ett bröllop!

Man har inte forskat på effekterna av att "skala" av hornhinnan, det är det man gör! så om 20 år vet vi hur bra igentligen det är. Kan vara bra att ha en stark och frisk hornhinna då det är dax för gråstarrsoperationen vid 70-80 års ålder

• emy

Jag har funderat på linser i flera år nu (sedan endagslinserna kom). Tänker absolut inte ha mina glasögon på mig, även om jag trivs i båda paren och ena paret är ganska diskreta. Har aldrig tyckt att det är kul att ta på mig glasögonen efter en festsminkning - är närsynt och glasögonen förminskar ögonen.

Dessutom är glasögon en av de där sakerna som börjar se löjligt ut väldigt fort när modet växlar. Sambon kommer också att ha linser, det har han för det mesta.

• mulan

Skulle, som många andra känna mig naken utan glasögon. Folk ber mig ibland ta av mig glasögonen men det gör jag ogärna. Vill inte ha linser heller. Fick mina första glasögon innan jag fyllt ett år och de är definitvt en del av mig.

Har bekanta som kisande går ut på krogen utan att se ett skvatt för att vara snygga. Skrattretande... För övrigt är mina nuvarande bågar sådana med bara skalmar och en båge över näsan, inget runt glasen. De syns knappt på bild och de kommer aldrig någonsin, även om de blir omoderna, skymma mig på samma sätt som ett par från 70-talet. Just nu har jag spanat in ett par supercoola bågar i genomskinlig plast...mmmmm

Ytterligare en stolt glasögonorm

• Electric Lady

He he, mina glasögon är röda, hornbågade med strass (tänk Dame Edna) så de passar inte så bra till klänningen. Men jag har dem bara på föreläsningar när jag behöver läsa på tavlan, så inga linser behövs.

• Hugolina

Såklart jag ska ha mina glasögon, annars ser jag ju inte ut som jag!!!

Linser är absolut inget alternativ annars heller, provade i ett halvår men kunde aldrig ha dem längre än sex timmar, och det var aldrig bekvämt, så det var liksom inte lönt.

Och utan glasögon skulle jag knappt se skillnad på prästen och den blivande maken.

Jag har dessutom skaffat nya jättesnygga bågar, såna diskreta varianter som bara har en halv ram runt glasen och därför knappt syns på långt håll.

De är antireflexbehandlade så fotograferingen bör inte bli nåt problem. Jag hade tänkt ha både tiara och slöja, och hade ingen aning om att det var nåt problem, iaf sa de inget i butiken.

Eller, slöja är inte alldeles säkert, men tiara ska jag alla gånger ha!

Jag tycker ärligt talat att jag är snyggare i glasögon än utan, för jag har rätt så långt ansikte och glasögonen bryter liksom av.

• malte

Jag har glasögon men har alltid haft linser "till fest". Tycker att mitt bröllop hör till fest-kategorin så jag kommer helt klart att ha linser. Känner mig inte alls lika fin i glasögon.

• CyberPet

Jag bar mina glasögon med stolthet. Bytte dock bågar strax innan bröllopet och komiskt nog så matchade blommorna och mitt läppstift glasögonen, så det kändes helt rätt!

Hade linser i yngre dagar, men mina ögon är torra så det gick inte längre och nu känner jag mig naken utan glasögnen och ser konstig ut om jag inte har dem på mig.

Petra

• Jenca

Jag ska ha mina glasögon på mej! Det är inte jag utan dem. Modet ändras ju även när det gäller klänningar så det kommer inte bara vara mina glasögon som ser föråldrade ut efter några år :)

Använde bara linser för ett antal år sedan men sedan jag började använda datorer, och nu sitter framför en cirkus åtta timmar om dagen så blir min ögon så otroligt torra så de senaste åren har det bara varit glasögon för min del.

• Ikka

Jag ska ha mina glasögon på mig. Tänkte ta en make up kurs och då får dom väl lära mig hur jag ska sminka mig för att se fin ut även i glasögon!

ikka

• elis

Jag brukar variera mellan glasögon och linser. Använder just nu linser, bland annat för att jag fått gå upp i styrka och glasögonen nu är för svaga och dessutom för att glasögonen är gamla och slitna, jag behöver nya. Om jag hinner (läs har råd) att köpa ny glasögon innan bröllopet kommer jag nog vilja ta några bilder med glasögon också. Annars kommer jag ha linser.

En sak att tänka på om man ska ha glasögon och sen ta dem av sig, ta av dem en bra stund innan eftersom de lämnar märken i huden som säkerligen syns på kort. tänk också på att sminket kan bli lite skadat (så ta med extra smink och sminka på)

Annars är jag för att använda glasögon om man vanligtvis gör det.

Svar på tråden Tjejer med glasögon!!