• Påsken

Tjejer med glasögon!!

Hejhej

Undrar hur ni alla glasögonbärare ska göra på den stora dagen? Ska ni ha era glasögon som vanligt eller ska ni använda linser istället?

Jag har haft glasögon nu i 4 månader, hade det som barn också mellan 3-14, men i tonåren var det inte kul att ha det så jag slutade och inbillade mig att ögonen var bra ialla fall. Så mellan 14 års ålder till 21 har jag gått och spänt ögonen, märkte det tillslut inte så mycket... för det var ju mitt normala tillstånd. Gick sen och skulle syntesta mig bara för skoj skull och fick veta att jag hade urdålig syn.

Måste man vänja sig att ha linser om man ska ha det på bröllopet... typ börja med det 1 månad innan? Jag vill helst inte ha mina glasögon på mig då! Jag gifter mig 2005.

• Svar på tråden Tjejer med glasögon!!
  • _MissJossan_

Hej!

Jag har också glasögon precis som du, fast för några år sedan skaffade jag linser att ha då och då.

Om du nu vill ha linser på dig (jag skall ha det på bröllopet ;)) så kan det vara bra om du provat det några gånger innan. I början är de ganska svåra att "få in", så det kan resultera i irriterade ögon, och man vill ju intr se ut som man har gråtit i en vecka på korten ;)

Om du inte vill ha linser kanske du bara kan klara dig utan någon korrigering? Jag ser nästan ingenting, 0,1 på ena och 0,02v på det andra ögat, så för mig är det otänkbart. Annars så kan jag rekommendera linser, det finns så många sorter att "välja" mellan så nästan alla kan ha det utan besvär :)

Lycka till!

• f.d. Svart brud

Jag skaffade nya glasögon och en provomgång linser inför bröllopet. Tyvärr kunde jag inte använda linserna, eftersom min tårvätskeproduktion var för låg - det bara skavde hela tiden.

Löste det hela så att jag inte hade på mig glasögonen vid fotograferingen och under själva vigseln (så jag leddes av min älskling) ;) Det var i och för sig ganska skönt, för då såg jag nästan bara maken och prästen (är närsynt).

Sedan tog jag på mig glasögonen och hade på mig dem hela kvällen!

• MayaPiraya

Jag kommer förmodligen att skippa glasögonen under vigseln (jag ser ganska bra utan) och ha på dem under kvällen alternativt peta in linser.
    KAndock inte ha linser inne så länge då jag oxå har dålig vätskeproduktion.

• SanktHelena

Jag gifte mig med mina glasögon på..
    Detta p.g.a att jag inte ser ett skvatt utan dem..
    Min frisör gjorde en fin frisyr som passade bra med glasögon..
    Kan inte ha linser då ögonen torkar ut på 2 sekunder typ..
    Jag har haft glasögon sen jag var 4 år ungefär men vägrade att bära dem början och har precis som du straffats för det med ännu sämre syn..
    Jag tycker att det gick helt utmärkt att ha glasögon på mig när jag gifte mig...
    Jag säger precis som MissJossan att om du ska använda linser så borde du prova dem ett tag innan så att du vänjer dig och så att du vet att dina ögon inte torkar ut.. Det blir så svårt att koncentrera sig på vigseln om man inte ser ordentligt..

• Charlottisen

Jag rekommenderar att testa linser några månader innan. Det tar ett tag innan man lär sig sätta in dem etc. Kanske upptäcker du att du har känsliga ögon och måste testa en annan linssort eller en annan linsvätska, du hinner testa både endagarslinser och månadslinser osv...

• Sötis

Jag har haft samma fundering... Har själv nästan jämt glasögon, bara linser när jag tränar t ex. Känner mig därför som en "glasögon tjej" och tänkte först ha glasögon på bröllopsfotot (det är ju så jag ser ut ). Sen sa min frissa att det kan bli för mycket med glasögon om man vill ha slöja, diadem, halband och så. Att det ser renare ut att inte ha glasögon, så nu blir det nog så istället...

• Dea

Jag tycker att det ser sexigt ut med glasögon på en brud.

Jag har inte sett nån med massor, massor av lull-lull och glasögon, men med slät frisyr, diskret tiara, tunna bågar och liten slöja så var det jättesnyggt.

Det liksom påminnde om att det finns en intelligent tjej med personlighet och svagheter och styrkor inne i den där glamorösa skapelsen.

Kanske lite fördomsfullt att koppla glasögon till intelligens, förstås.

• Squeezetoy

Jag är en "glasögonorm" med torra ögon. Jag har inte ens provat linser eftersom jag inte kommer kunna ha dom, men än eventuellt utomhus. Men jag ser å andra sidan rätt bra. Har nästan inget synfel alls, däremot har jag rätt mycket brytningsfel.

Jag kommer att vara utan glasögon, helt klart. Det ända jag ska tänka på är att jag lätt kisar när jag är utan. Så när ddet är fotografering ska jag se till att öppna upp ögonen.

/Ingrid

• täbybrud

Jag har haft glasögon i 2 år när jag gifter mig, men jag ska inte ha dom på bröllopet. Jag tycker att det är så tråkigt att sminka mig när jag har glasögon, för då syns det knappt. Jag har ganska tjocka lite tuffare bågar så det känns inte heller som det passar ihop med övrig stil.
    Jag ser bra utan också, jag har dom för att jag skelar och får då huvudvärk, men det får man vär bota med lite vin på kvällen "ler"
    Jag kan inte ha linser, då man ej kan ha det vid skelning

• Channa

Hejsan!

Självklart kommer jag att ha på mig mina glasögon även när jag gifter mig!! Varför vill man inte ha dem på sig mär man alltid annars har på sig dom?

Jag skulle inte se nåt utan mina och det skulle inte vara jag utan mina glasögon. Skulle kännas naket på nåt vis. Tycker det är tråkigt om utseendefixeringen gått så långt att man som kvinna inte kan ha sina glasögon på bröllopet för att man inte då anses som tillräckligt "fin".

Heja alla stolta glasögonormar!

Svar på tråden Tjejer med glasögon!!