• Brud i Juni

TIPS! Spara pengar på vigselringen!!!

Jag testade en ring hos Engelbert som jag tyckte var fantastiskt vacker, men jar har hört att de är extra dyrare för att det är ett designermärke.

Jag kollade upp ALL fakta om engelbert ringen, antar stenar, slipning, bredd, höjd, carat, kvalitet på stenarna och vithet och gick sedan till en annan guldsmed med alla fakta samt en bild på ringen och bad om pris för att tillverka den.

Tro det eller ej, men ringen som hos Engelbert skulle kosta 30250:- kostar 13 000:- att tillverka. jag belv helt chockad för att det var sån prisskillnad och tvekade inte en sekund på att beställa ringen! Och det är ingen skum guldsmed jag gick till, äkthetsintyg och allt medföljer givetvis.

Bara ett litet tips.....

• Svar på tråden TIPS! Spara pengar på vigselringen!!!
  • fröken Ur

...att det är en vigselring. Cillalilla - ringar är inte som väskor eller kläder. Det är väldigt vanligt att man "designar" sin egen ring hos en guldsmed, men för att veta vad man vill ha är det ju lättast att titta på andra ringar först och kanske prova så att man vet att man passar i den. Om man då provar en engelbertring och tycker att den är finast, ja då är det väl inte så konstigt om man ber guldsmeden att göra en likadan.

Jag kommer för övrigt att göra samma sak med brudklänning. Jag har hittat en klänning på Watters men tänker inte köpa den utan min kompis som är sömmerska kommer att sy en likadan, fast något förbättrad ;). Självklart kommer jag inte att säga att det är en Watters - jag är mycket stoltare över att ha en "hemsydd" klänning än en köpt. Samma sak med ring - jag tror att man snarare "skryter" med att man lyckades få en så fin ring till bara halva priset jämfört med den "äkta" förebilden. Guldet och stenarna är ju förresten lika äkta som i orginalet - så en kopia i den meningen är det ju inte.

• Frk Cattis

Jag förstår mig faktiskt inte på denna märkeshysteri som gör att vissa är betala så dyrt för MÄRKET. Jag är själv kanske beredd att betala extra för KVALITET, även om jag inte har särskilt gott om pengar.

• Frk Cattis

... "vissa är beredda att betala dyrt för märket" ska det förståss stå.

• honeybun

Brud i Juni!

Låter som en mycket bra affär Kul för dig! Jag kommer också att designa min ring själv genom att stjäla idéer hejvilt.

...och Cillalilla - "men hallå" ditt försök till provokation var rätt så genomskinligt...

• Brud i Juni

Självklart säger jag inte att det är en Engelbert ring, skulle aldrig falla mig in. Jag kommer ha en ring med bättre kvalitet än så ;o)

Och när det gäller vigselringar så förstår jag inte riktigt det där med märket. Där är det väl verkligen kvalitet som är viktigast och inte märket på designen.

Och att jämföra kvaliteten på diamanter med kopior på väskor var det värsta jag har hört. En guccikopia är gjord i SÄMRE kvalitet än originalet. En ringkopia blir i BÄTTRE kvalitet än originalet. Det är en jäkla skillnad.

Men men valet är som baken.

Vill i alla fall tipsa alla här inne som inte bryr sig om namnet.

hej svejs.

• lilla s

jättebra tips! tackar&bockar... får man fråga vilken ring det gäller? *nyfiken*
    man kan kolla engelbertringar på denna sida:www.algonet.se/~diamant-/07/he/07h.html

• oui

Håller med Brud i Juni.

Jag är väldigt noga med kvalité. Skulle aldrig drömma om att springa runt med väskkopior, skor eller kläder. Varför det, jag har råd att köpa det jag vill ha. Men det gör mig inte till en komplett idiot så att jag bara för märket vill bli blåst på kvalité...Vi har tittat runt på ringar, Cartier, van Cleef , eneglbert, Clochard etc. man kan kallt konstatera att den kvalité du får för penagarna vi har råd att lägga på en vigselring (ca 85.000)suger! Om man nu är så noga med kvalité varför köpa halvrisiga stenar hos fina märket när man kan få flawless till samma pris om man anlitar en egen guldsmed? Men vissa av oss kanske hellre vill visa sitt märke än sina vackra stenar...vad vet jag. Vi skall förmodligen beställa följande ring:
    www.algonet.se/~diamant-/07/he/he_2_5258_00.jpg

Den övre i vitguld, fast med stenar hela vägen runt och inga risiga VS-stenar här inte utan felfria stenar . Engelbert vill ha 76.000 för den i det utförande ni ser på bilden. Vi betalar 87.000 för toppkvalié och stenar runt hela ringen.. Skall man upp i samma kvalité får du hos fiiina märket betala minst det dubbla...men somsagt allt är relativt här i världen...Själv brur jag mig inte ett smack över att jag inte har en lite stämpel innuti ringen och jag tror inte att någon kommer att tycka att den inte passar till min guccigarderob....tvärtom.

• Brud2005

"Eller är ni sånna som springer runt med fejkgucciväskor?" Haha... snacka om att försöka sänka nivån på den här sidan. Sist jag hörde nå`t liknande uttryck var väl när jag själv var tonåring.... Ett gott skratt fick man iallafall!

• Meddelande borttaget
  • camilla / henrik

Brud i Juni, jag gör samma sak som du. Har också hittat en fin Engelbert-ring som i katalogen kostar drygt 13.000. En (också seriös) guldsmed kommer göra en exakt likadan för 4.700 kr. Det är själva utseendet på ringen jag är intresserad av, inte att det är ett designermärke, det är ingen som vet det ändå. Stenen i sig, 0,17 carat kostar ungefär 3.500 (uppgift från Jarl Sandin), så att Engelbert tar ytterligare 10.000 för guld + design tycker jag är alldeles för mycket!

• Pup

Hej Brud i Juni,
    Enligt gula sidorna är Indo Nordic på Västerlångg. 44 (Gamla Stan) och inte på Östermalm. Kan det stämma? Är det här deras webbsida? www.indonordic.se/indexex.asp
    Tack för hjälpen!

Svar på tråden TIPS! Spara pengar på vigselringen!!!