• Bröllopstokiig

Slät vigselring?

Jag funderar på att ha en alldeles slät och vanlig vigselring, likadan som förlovningsringen. Detta för att det är ett sätt att spara pengar.
    Tror ni att man ångrar sig sedan? Jag kan ju önska mig en riktigt glittrig ring i typ julklapp efter några år.
    Är det rimligt att vilja betala 45000:- för middagen, men bara 1000:- för en ring som man ska ha hela livet?
    Är det någon mer som ska ha slät vigselring?

• Svar på tråden Slät vigselring?
  • Bröllopstokiig

Släta ringar blir det här! Två stycken likadana. Líte Sagan om Ringen-ringar. Bulliga och rejäla. Tror att det blir jätteläckert! Har fått pris på tre ringar (vi är ännu inte förlovade) för 13.000:-

• Bröllopstokiig

Kattis!

Jag kommer att välja en slät ring utan stenar i både av kostnadsskäl men framför allt av utseendeskäl. Tänk om 20 år vill man fortfarande ha två ringar som man trivs med. Skulle jag ångar mig kan jag alltid sätta i stenar efterhand... kanske vid årsjubileum eller så...

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Eftersom jag nästan aldrig använder smycken men hade en massa gamla ringar och halskedjor som låg och skräpade bestämde vi oss för att smälta ner dessa och göra våra egna ringar. Först trodde jag att det skulle bli jättedyrt att "designa" dem själv men det visade sig böi billigare än att köpa färdiga!
    Så här blev ringarna (jag fick 3 ringar!); förlovningsring i matt vitguld, sedan en blank rödguldsring med 3st. små diamanter och en ring till i matt vitguld.Ringarna är
    enkla och kantiga och det blev supersnyggt med både vitt och rött guld.
    Min fästman valde en slät matt, bred och kantig guldring. I ringarna har vi graverat in " Mitt livs kärlek !" i hans ring och i min: " Din för evigt! Detta gick på endast 3800 Kr !!!
    Så; Lycka till!

• Bröllopstokiig

Jättesnyggt med två släta ringar! Jag ska nog också ha två släta likadana ringar.
    Vi har tänkt att om vi får barn ska min man ge mig en sten för varje barn att sätta i min ring. Det tycker jag skulle vara jättefint, varje sten symboliserar ett barn.

• Bröllopstokiig

Jag skall också ha två släta likadana ringar.De är 0,4 cm vardera och jag tror att det kan bli snyggt och klassiskt. Jag har hellre massor av andra ringar med stenar och grejer men med förlovnings- och vigselringen vill jag att det ska synas tydligt att det är sådana ringar. Skulle dock ha valt en lite tjockare, rakare och 0,1 cm bredare ring så att det totalt blir 1 cm bred på fingret.. men men... jag tror att det blir snyggt iaf.

• Bröllopstokiig

Hej!

Jag tycker också att det är snyggt med två släta. Själv älskar jag diamanter (även till vardags) så det blir en vigselring med en stor och fyra lite mindre diamanter. Men huvudsaken är ju att man ser att det är en förlovningsring och en vigselring tycker jag. Vi har valt ganska tjocka, höga ringar. Jag vill bara ha två som är 4mm för bredare såg bara klumpigt ut på mig (alltså inte alls snyggt) och det är ju inte meningen. Min blivande valde en ring som är 7 mm bred.

Kör på två släta, det är fint!

• Bröllopstokiig

Jag håller med Karolina! Det är ju faktiskt så att jag alltid vill ha mina ringar på mig,och om man jobbar med händerna är det bäst med två släta ringar! Fast det är inte därför jag har valt två släta ringar utan jag tycker det är snyggast och mest klassiskt. Jag vill inte tröttna på mina ringar om 10 år. Sedan skulle det vara lit konstigt för mig, som ,kappt har smycken annars, och helt plötsligt ha en massa glitter.
    Sara

• Bröllopstokiig

Våra vigselringar (vi växlar vid vigseln) är släta, lite kulliga och 5 mm breda i rödguld. Jag tycker det är snyggt med breda guldringar på karlar och då min förlovningsring är lite smalare så blir det fin kontrast. Förlovningsringen är en enstensring i vitguld som har samma höjd som vigselringen och kullig så de passar ihop, fast den är mycket smalare (3,25 mm - kontrasterna!).

Sen tycker jag man inte ska tänka så mycket på att ringarna blir så mycket billigare. So what?! Vi betalade jättelite för våra ringar då vi gjorde dem från gammalt guld. Inte är de mindre vackra för det. Vi prioritera olika bara än vad andra kanske gör och när vi får bättre ekonomi och inte ska punga ut med nästan 60.000 under ett år så kanske vi kan lyxa till det med en finare ring (jag tänker alliansring för fester). Men dessa ringar jag har idag funkar alldeles utmärkt att bära till vardags och till fest.

Petra

• Bröllopstokiig

Tack för synpunkter!
    Jag kör nog på en slät ring: snyggt men inte pråligt som min mamma skulle säga!

• Bröllopstokiig

Hur opassande det än må vara kan jag inte låta bli att skriva detta gamla goa ordstäv

"Snyggt men inte pråligt, sa Fan, målade svansen ärtgrön."

Go for it!

• Bröllopstokiig

Min blivande har alltid pratat om två släta ringar, men jag ville ha en med en sten i. Nu har jag fått en ganska modern slät ring i vitt guld som förlovningsring och så blir det en matchande ring i rött guld med en diamant infattad i en ring av vitt guld. Perfekt för mig. Då känner jag att det kommer passa till vilka smycken jag än har!
    Vi täbnker lite så att ringen har vi kvar, och vill lägga ut en del pengar, ca 15000:- för vigselringen (sammanlagt 25:- för alla tre) och 60000:-för middagen.

• Bröllopstokiig

Jag har en slät förlovningsring i vitt guld som jag tycker är jättesnygg och vill ha en likadan vigselring, men har fått höra att det är ju ingen "riktig" ring om det inte är rött guld, och en del tror att det "bara" är silver. Jättetråkigt tycker jag! Man vill ju ändå att det ska synas att man är gift...

• Bröllopstokiig

Det är ju en helt annan lyster i vitt guld, hur kan man tycka att det ser ut som silver? Sen är ju två ringar, oavsett metall den mesta symbolen på att man är gift.

Kör hårt tycker jag!

Petra

Svar på tråden Slät vigselring?