Inlägg från: Bröllopstokiig |Visa alla inlägg
  • Bröllopstokiig

Slät vigselring?

Jag funderar på att ha en alldeles slät och vanlig vigselring, likadan som förlovningsringen. Detta för att det är ett sätt att spara pengar.
    Tror ni att man ångrar sig sedan? Jag kan ju önska mig en riktigt glittrig ring i typ julklapp efter några år.
    Är det rimligt att vilja betala 45000:- för middagen, men bara 1000:- för en ring som man ska ha hela livet?
    Är det någon mer som ska ha slät vigselring?

• Svar på tråden Slät vigselring?
  • Bröllopstokiig

Är det inte ganska vanligt med två släta ringar? Kan inte det se ganska snyggt och klassiskt ut?

Själv har jag en annorlunda förlovningsring, varför vi nog kommer satsa på släta vigselringar.

• Bröllopstokiig

Hej!
    Jag och min sambo kommer att använda våra förlovningsringar som vigselringar. Det verkar vara en vanlig företeelse i hans hemland Norge. Han friade till mig på min födelsedag och jag fick då en diamantring. Sen valde vi ringar när vi kom tillbaka hem efter semestern. Jag tycker inte att vi behöver nya ringar. Vi kommer att ha både datum för förlovelse och bröllop i ringarna, praktiskt, enkelt och ekonomiskt - och tråkigt, tycker säkert en del. Men jag vill hellre bli överaskad med ett smycke någon annan gång istället...
    Lycka till med väljandet!

Hanna

• Bröllopstokiig

SJälvklart kan du välja en slät ring! Det bästa är att du kan göra om den senare i livet (om du vill) när kassa är större; sätta i en eller flera briljanter eller vad du känner för. Det tycker jag inte skulle vara fel, då har du ju i alla fall samma ring kvar.

• Bröllopstokiig

Själv har jag en slät rätt så tjock förlovningsring och jag kommer förmodligen att ha en vigselring i samma still, fast med några diamanter i.
    Tycker även att det kan vara jätte vackert med en stillren vigselring! Och som Karin sa; Man kan ju göra om den senare i livet om man vill.

Lycka till!!!

Tess

• Bröllopstokiig

Du kan ju sätta i stenar senare eller så kan din man köpa en till ring. Jag tycker att det är snyggt med 2 släta ringar och en smal ring med en rad små diamanter emellan.

• Bröllopstokiig

Jag har en slät vigselring i guld, likadan som förlovningsringen. Detta var inte för att spara pengar utan för att jag tycker att det är snyggt och klassiskt! Jag har en annan diamantring som jag har på höger ringfinge. Någon gång i framtiden tänker jag önska mig ytterligare en ring med stenar att ha mellan vigselringen och förlovningsringen.
    Jag kände mig själv lite "udda" när jag valde en slät ring eftersom alla andra verkar välja dyrare ringar med stenar. Eftersom jag ville ha en slät ring tog jag det ändå. Det viktiga är ju att jag är nöjd, inte att jag kan visa att jag har en dyr ring!

• Bröllopstokiig

PS. För att inte irritera någon... Jag tror inte att man köper en ring med stenar för att visa att man har "en dyr ring". Man väljer väl helt enkelt det man själv tycker bäst om, vilket i mitt fall är en slät guldring!

• Bröllopstokiig

Hej Kattis,

Visst kan du ha en slät vigselring, det är både snyggt och klassiskt som gift Ansing skrev. Förr (före ca 70-talet) så var det vanligast med en slät vigselring. Det råd som jag vill ge dig är dock att man väljer en ring som inte är för tunn för då är det svårt att komplettera med "stenar" i efterhand om du skulle känna för det. En briljantslipad diamants höjd är ca 60% av dess diameter. För att ta ett exempel, en 0.03 ct briljantslipad diamant har en diameter på 1,9 mm sålunda är höjden ca 1,2. En briljantslipad diamant på 0.10 ct har en diameter på ca 3,0 mm och har då sålunda en höjd på ca 1,8 mm. Har man en slät ring som är tunnare än detta så kommer stenen gå igenom ringen, vilket inte är bra eller skönt. Mitt önskemål som guldsmed är att de som förlovar sig inte väljer för tunna ringar då det ofta blir svårt att välja vigselring med stenar då. Mitt råd är att gärna välja en ring som har en höjd på minst 1,8 mm. Vi var ju inne på det släta traditionella klassiska och vid sekelskiftet och fram till 1950 talet så var ofta de halvrunda ringarnas höjd ca 1,8 - 2,0 mm.

Lycka till

Bästa hälsningar
    Guldsmed Anders Fors

• Bröllopstokiig

Jag kommer också att ha lika förlovnings och vigselring, släta och ganska breda. Rejäla, om man säger så!! För mig är ju det här vardagssmycken, som jag kommer att bara jämt!! En tjusig diamantring önskar jag mig också önskar jag mig också, att ha till fest! Men det blir en senare fråga, när kassan har återhämtat sig!

Svar på tråden Slät vigselring?