Hej Kattis,
Visst kan du ha en slät vigselring, det är både snyggt och klassiskt som gift Ansing skrev. Förr (före ca 70-talet) så var det vanligast med en slät vigselring. Det råd som jag vill ge dig är dock att man väljer en ring som inte är för tunn för då är det svårt att komplettera med "stenar" i efterhand om du skulle känna för det. En briljantslipad diamants höjd är ca 60% av dess diameter. För att ta ett exempel, en 0.03 ct briljantslipad diamant har en diameter på 1,9 mm sålunda är höjden ca 1,2. En briljantslipad diamant på 0.10 ct har en diameter på ca 3,0 mm och har då sålunda en höjd på ca 1,8 mm. Har man en slät ring som är tunnare än detta så kommer stenen gå igenom ringen, vilket inte är bra eller skönt. Mitt önskemål som guldsmed är att de som förlovar sig inte väljer för tunna ringar då det ofta blir svårt att välja vigselring med stenar då. Mitt råd är att gärna välja en ring som har en höjd på minst 1,8 mm. Vi var ju inne på det släta traditionella klassiska och vid sekelskiftet och fram till 1950 talet så var ofta de halvrunda ringarnas höjd ca 1,8 - 2,0 mm.
Lycka till
Bästa hälsningar
Guldsmed Anders Fors