här kommer ett tillägg som jag inte vet om jag vågar skriva egentligen eftersom det blir lite personligt... ehm... 8) Men jag skriver i alla fall...
Ett mer konkret tips kan vara att ta en liten sexpaus.
Vi tog "sexpaus" ett tag och bestämde oss för att arbeta på att få bort slentrianen övrigt i förhållandet först. Så fort vi, efter att ha pratat en massa och kommit fram till att vi bara blev mer pressade av att försöka jobba på sexlivet, sa att vi inte "fick" ha sex då blev det liv i luckan kan jag lova *s* :D Pressen försvann sakta men säkert och vi kunde kramas, pussas och vara nära utan att känna "nu, nu kanske vi ska ha sex... men jag orkar inte, men han/hon kanske vill... men jag vill ju... men oj jag är för trött... men vi borde".
Efter pausandet arbetade vi på att, som jag skrev, bryta vanor. Det var svårt kan jag säga! Vi bröt vanor genom att leka en massa och hitta på "tokigheter" som vi inte brukade göra och struntade fullständigt i om dessa tokigheter gjorde oss upphetsade eller inte. Det låter kanske märkligt men det gjorde att vi insåg alla måsten vi hade för oss. Jag tror att lekar kan vara bra på det sättet och inte bara som något upphetsande... Ha "tystsex" tex. Dvs ingen av er få ge ett ljud ifrån sig ;) Ha skriksex, bestäm att en av er inte få röra ett finger under hela akten etc. etc. 8) Allt bara för att flytta fokus från måstet till att bli lek och lite mer "ploj" i stället... Hitta på något ni inte brukar göra alltså men det behöver inte vara något avancerat... det kan räcka med att prata med varandra under "akten" om ni inte gör det i vanliga fall, eller var helt tysta om ni brukar prata... ha på er kläder om ni brukar vara nakna... Vad som helst för att göra något nytt, och då inte nytt för att det automatiskt blir sexigt utan nästan tvärt om för att få bort pressen på att det ska vara så himla häftigt (missförstå mig rätt...) :)
Det kanske inte funkar för er med en paus men arbeta på att få bort negativa tankar och all press som säkert föds av att ni tror att ni är fel för varandra och att ni måste ha sex! Det värsta som jag tror man kan göra när man är i en svacka är att tro att varje gång måste vara bra! Paus och att avslöja hur vi betedde oss i "vanliga fall" funkade för oss (vi hade mer sex än på mycket länge under den pausen *s*).