• hoppfull sambo

känna sig hemma i annans lägenhet?

Nu återkommer jag med ett nytt ämne. (Har precis startat en tråd om husdjur.) Jag undrar hur ni gjorde när den ena av er flyttade in hos den andra. Alltså att ni flyttade ihop hos den ena av er. (Oj, så besvärligt det låter) Min sambo flyttade in hos mig, i min lägenhet. Och han tycker att han bor hos mig, inte med mig. Jag vill ju att han ska känna sig hemma hos mig? Men hur ska jag göra? Han har tagit med sig alla sina saker och lite möbler men det hjälper inte. Jag har föreslagit att vi ska möblera om ? har också gjort så men det hjälper inte. Jag skulle vilja göra om sovrummet nu men han vill inte vara med och betala ? för det är ju min lägenhet. Köpte nytt soffbord men han ville inte vara med och välja ? det är ju min lägenhet. *Gaaaaahhhhh* Vad ska jag göra??? Det hade ju varit enkelt om vi haft råd att flytta till en helt ny lägenhet?

• Svar på tråden känna sig hemma i annans lägenhet?
  • Fru Westin

Chatarina Regina

valpar kan definitivt ändra på allt *ler*

gemensam strumplåda skulle inte fungera hos oss. *fnissar hejdlöst åt tanken på morgontrött/förvirrad make, som tvingat på fötterna ett par för små motivsockar med rosa blommor*

• hoppfull sambo

Jo, en ny lägenhet som är vår skulle säkert hjälpa. Nu har vi ju bott tillsammans sedan i mars så jag tycker att min sambo också borde försöka bjuda till lite. Så svårt kan det väl inte vara att säga hur man vill ha det? Allt vi gjort har varit på mitt initiativ och det känns tråkigt att han inte engagerar sig mer.

Ska försöka prata med honom men jag har väldigt svårt för det. Jag känner mig missförstådd hela tiden. Svårt att förklara... Jag är så dålig på att argumentera och diskutera. *suckar*

Vi bor i en bostadrätt och att hitta en hyresrätt i Stockholm är inte det lättaste... Så då återstår alternativet att köpa en ny, större bostadsrätt. Men min sambo är inte fastanställd så vi kan inte lån. Då måste jag stå själv på lånen och då blir det återigen MIN lägenhet... *suckar*

• Ekorren Fagerlund

Min man har ett hus som han och hans fru bott i gemensamt. Trots att han städat ut ALLT efter henne känns det ändå inte som att det är mitt hem utan jag är hemma hos honom.. Skittrist, för jag vill verkligen inte känna så.

Hans son är otroligt känslig för förändringar och nu har han precis fått ett nytt rum så flytt till nytt gemensamt hus el dyl är inte att tänka på.

Visserligen har jag inte flyttat in på riktigt än och mina möbler är hemma hos mig, men ändå. Vi har köpt nya sängkläder och jag har tagit dit min byrå.. Det känns som att jag inte vill flytta in så länge jag känner att det är "hans" hus, inte "vårt". Men så länge jag inte flyttar in blir det ju inte vårt hus heller.. Usch så rörigt.

I tidigare förhållanden har jag alltid känt att bostaden varit vår gemensamma, medan prylarna varit enskild egendom. Nu känns det tvärtom. Huset är hans medan sakerna är våra.. Hjälp! Man vill ju inte känna sig som en gäst i sitt eget hus heller. Förhoppningsvis blir det lite bättre när vi städat ut en del av hans prylar för att få in mina och så ska vi måla om en del rum.

Jag förstår trådstartarens kille som tycker att han bor "hos henne", men samtidigt hoppas jag att de jobbar på att ändra känslan, det ska min man och jag göra.

Svamlig Ekorren. :D

• Catty

Jag flyttade till min mans bostadsratt i Amsterdam fran min egen lagenhet i Haag nar vi forlovade oss och det blev liksom aldrig ratt. Nu bor vi inte dar mera utan i ett tredje land, men vi hade redan innan dess bestamt oss for att flytta till en annan bostad som var "var" aven om han kopte denna precis nar vi traffades osv. Men det blev aldrig ratt kansla for mig + att jag fick pendla 3 timmar per dag till/fran jobbet vilket slet ut mig ratt bra...
    Han ager fortfarande bostadsratten i Amsterdam aven om den ar uthyrd, och aven om jag betalar stora delar av kostnaderna sa kanns det fortfarande som hans. Skumt det dar med kanslor...

• FinaStina

Vi flyttade till en nya lgh när vi flyttade ihop för ett år sen. Möblerna är en blandning av hans och mitt, sängen är ny. Men ofta blir det "min soffa", "din kastrull" osv (från båda hållen). Ibland tycker jag det är roligt men jag försöker att säga "vår" och säger ifrån när han säger att soffan är min. Det är inte lätt att jämka sig när man bott i lägenhet själv i flera år. Trots att mycket fortfarande är ditt och mitt så är det mycket trevligare än i mitt förra förhållande där jag flyttade in till honom. Kände mig aldrig hemma där. Mitt råd, försök att hitta en ny bostad eller åtminståne ställ ut allt som går i trapphuset eller så (åtminståne i tanken) och måla om och flytta sedan in det ni vill ha gemensamt.

• Nyfiken gul , nu fru

En annan sida av det hela kan också vara hur mycket "gammalt skit" som finns kvar när den andra flyttar in????

Jag flyttade ihop med min ex-sambo för 6 år sedan och blev jättearg och lessen... för det enda som saknades var hans fd frus tandborste i badrummet...

Så mycket fanns det kvar av henne som han vägrade städa ut..

Jag blev förbannand och slog näven i bordet, jag vägrade bo med något spöke! Han fick välja mellan henne och mig.. Efter det togs foton bort, vigselringen som låg i bokhyllan försvann och hon städades faktiskt ut.

Så tänk på alla gamla lik.. SÅ HIMLA roligt är det inte att behöva trängas med exets gamla tandborste...

Ta ner kärleksfoton av exet, de gamla förlovningschampagneglasen är inte längre heliga - använd dem!! och börja tänk tvärtom.. hur skulle du sjläv känna det om du fick slåss mot gamla spöken!!

Se dig omkring och städa!!

• vilsen

Tja, efter att jag hade fått ordna alla köksskåp och kökslådor som jag ville och vi hade haft bråket om köksbordet (Jättefint, jättedyrt som jag aldrig skulle skaffat och han är jätterädd om ) där jag lovade att ha något under när jag målade och han lovade att inte börja bråka om mina färgburkar och pysselprojekt (de får man på köpet när jag flyttar in) så blev det mer och mer mitt ställe också och numera tänker jag inte på att det var hans från början. Jag bor ju där!

• Kattfot

Vårt hem är i min sambos hus på landet. Huset är 150 år gammalt och har "alltid" funnits i hans släkt, så det är ingen tvekan om att det är hans hus och alltid kommer att vara det. Jag känner mig ändå hemma här eftersom vi flyttade in i det tillsammans efter att ha renoverat det.

I början kände jag inte att jag ville satsa en massa pengar på renoveringen (hade inte heller några för den delen) eftersom det var hans hus och han som bestämt att renoveringen skulle ske just då, men allteftersom blev jag mer och mer engagerad. Jag har ju inga synpunkter på hur elledningar ska dras, men en hel massa då det gäller tapeter, gardiner och möbler.
    Jag tror att en av anledningarna till att jag känner mig hemma här är att jag har bestämt det mesta vad gäller inredningen (min sambo har förstås vetorätt och han är inte så intresserad av färgnyanser och sånt).

En småkul sak är att jag inte känner mig lika hemma utomhus, i trädgården etc. Där växer fortfarande min svärmors blommor så som hon planterat dem, och t.o.m. min svärmors svärmors buskar och sånt finns kvar. I vår ska vi göra något åt det, så jag hoppas att det blir bättre. Inte förrän jag råkade läsa den här tråden insåg jag att det faktiskt är så att jag inte känner mig hemma utomhus, så tack trådstartaren!

Har inga riktiga tips... hmmm... ta en gemensam sväng till IKEA och plocka ut saker till ERT hem, låt honom handla något på eget bevåg (toapappershållare, badrumsmatta, tavla, lampa...) och håll god min om det ser gräsligt ut

Allvarligt talat, gör om ett eller flera rum tillsammans, och om han inte vill vara med och betala så måste ni helt enkelt reda ut varför. Varför har han valt att flytta ihop med dig om han inte tror att det kommer att hålla någon längre tid, d.v.s. att han inte kommer att ha nytta av att ni t.ex. gör om sovrummet?

Eller, varför inte skriva ut ditt och alla andras inlägg och visa honom vad du och andra tycker? Det ska förstås inte spela någon roll vad vi andra tycker, men tänkte att det kan vara ett tips om du tycker att det är svårt att argumentera för din sak.

Lycka till!

• Dolores

Skriv med honom på kontraktet så kan du ha det som försvar när han gnäller, det är hans lika mycket. Han verkar inte speciellt rolig, han kanske skulle skaffa sig nåt eget om det är så gnälligt!

• Cynthia

Jag vet exakt hur din kille måste känna sig! Jag flyttade in med mitt barn till mitt ex i hans bostadsrätt, eftersom den var större och min var hyreslght. Dessutom var hans hyra väldigt låg. Men redan från dag 1 kände jag mig som en inneboende. Han hade fortfarande saker kvar från sitt ex, hennes träningsscheman, små lappar från henne på kylskåpet etc. När han väl tog bort allt så kände jag mig ändå aldrig som hemma. Det var HANS lägenhet som HAN köpt och bott i med någon annan. Jag ville ha något gemensamt. Har aldrig förstått det där med gemensamt boende förut, men efter denna upplevelsen så gör jag!!!!

• lillisen

kommentar till Nyfiken gul...

Jag känner igen problematiken!
    träffade för ett tag sedan drömprinsen, trodde jag. Nu är jag mer osäker....

Ännu är det för tidigt för att tänka på att flytta ihop, anser jag. För hans del hade vi bott ihop redan efter en vecka om han fått bestämma. Problemet är bara det att han är inte skild, han är änkling. Hela hans hem , där han bott i Måååååånga år, är präglat av den gemensamma historia han har med sin förra fru. Det är hennes inredning, eller deras gemensamma, inget är omgjort och allt är heligt..... Nu har han åtminstone tagit bort bröllopsfotot och andra synliga porträtt av henne. Men hemmet är för mig en ständig påminnelse om att jag är den som kom i stället för den han byggt upp sitt liv med....

Han säger att han älskar mig och att han har kommit över hennes död, men att han naturligtvis alltid kommer att ha en särskild plats för henne i sitt hjärta.

" nu är det vårt hem, ditt o mitt", säger han till mig. Jag tycker att det går bra då vi är där samtidigt, men om jag är där själv så känner jag hennes närvaro så påtagligt att det blir svårt för mig att stå ut. Jag vill inte stanna då, utan far hem till mitt eget hem, där jag h ar satt min prägel och där jag är den enda kvinna som är närvarande i väggarna.

Det gör honom ledsen, han vill så gärna att jag skall känna mig hemma hos honom, men förstår inte att det är svårt att dela hemmet med alla hans minnen.....

Samtidigt, hans barn måste ju få minnas sin mamma, och det är inte bara han som påverkas av om alla minnessaker av henne försvinner. Detta gör att dilemmat är dubbelt svårt. Jag vill för allt i världen inte klampa in och ta bort deras mamma.

någon som känner igen sig och har några goda råd?

Själv är jag villrådig och börjar känna tveksamhet inför hela relationen.

• Bakekatten

inlägg till lillisen

Jag är själv styvmamma och skulle (tror jag) ha lättare att handskas med en helt frånvarande fd. Men jag kan gott tänka mig att den avlidne blir helgonförklarad och att man aldrig kommer att leva upp till den "fantastiska".

Om barnen fortfarande bor hemma blir ditt inflyttande mer dramatiskt skulle jag tänka mig. Men om dom inte gör det så varför inte dela ut diverse minnen från hemmet till dom. Men det får väl pappan stå för, annars så kanske dom tycker att du är för dominant.

Själv försöker jag duka, nu första julen med alla barnen hemma hos oss, med fat och prydnadssaker som dom känner igen. Annars så blir nog känslan för stor att dom är hemma hos bara mig.

Annars ser jag inga problem med ditt inflyttande. Det är nog upp till dig om du verkligen vill eller inte och FRAMFÖRALLT - en bra kommunikation med din man/kille. Självklart ska du gå lös på allt som du tycker behöver ändras. Det brukar ju trots allt vara kvinnan i ett förhållande som är mest intresserad av heminredning.

Barnen ska visst få sakna sin mamma. Be dom berätta om henne, kanske be om att följa med till graven, om dom vill det. Visa att du bryr dig om dom, men att det är du som finns nu. Dom kommer säkerligen att tycka det är skönt att ha dig där.
    Men börjar din gubbe, gagga om gamla tider så stoppa honom. Dra upp dina ex, så får han känna hur roligt det är.

Jag önskar dig all lycka! Och att du kommer fram till någon lösning som passar dig. - KRAM!!

• lillisen

Tack för ditt svar, Bakekatten...

Jo, barnen bor hemma och även jag har hemma boende barn hos mig. Visserligen varannan vecka, men det innebär ju att det blir svårt att kombinera ihop det hela..... En balansgång som känns näst intill omöjlig just nu. För mina egna barns skull måste jag gå framåt i en takt som fungerar för oss.....

Det jag upplever som svårt när det gäller hans barn är att de pratar så lite med varandra om det svåra. Jag är van att prata med mina om allt, vi bearbetar svårigheter tillsammans, men hos honom är det som tabubelagt att beröra jobbiga saker. De har inte fått ngn hjälp av tex terapi efter moderns död, och nu när jag dyker upp i deras liv så pratar han inte med dem om det heller. Hur det känns och vad de tänker och så....

Jag tror ju att man måste prata om saker för att få det att fungera, utan en bra kommunikation går det helt enketl inte. och vi (mannen o jag) kan prata om dt mesta, bara inte detta... Han fru är död och då är det enbart det goda och vackra de delat, under många år, som finns där, och jag måste acceptera det. Det skulle kännas lättare om han släppte in mig, om han ville berätta ngt om henne, hur de hade det, vad de gjorde, vem hon var. Som det är nu så är hon ett spöke som ständigt är närvarande men som jag inte har en realistisk bild utav. Jag fantiserar ihop världens mest perfekta kvinna, och hur skall ngn kunna mäta sig med henne.....?!

Kanske är det så att allt gått för fort och att jag inte var beredd på detta väldigt komplicerade förhållande..... Jag blev störtkär i honom, men jag önskade mig inte denna trassliga situation. Till saken hör dessutom att han blir väldigt svartsjuk och väldigt osäker så fort vi inte är tillsammans. När jag är hemma med mina barn och vi inte kan ses lika mycket så blir han helt sänkt, och varje kontakt jag måste ha med mina barns pappa blir som en spik in i hans sårade känslor. Den stora osäkerhet han bär på har fått mig att fundera mycket på hur de egentligen hade det, vad som gör att han är så osäker och så svartsjuk..... Men som du förstår, detta kan jag aldrig fråga honom om. Att ens antyda att hon inte skulle ha varit annat än perfekt, det finns inte....

Jag vet inte om det här är rätt ställe att ta upp de här frågorna.... Jag bara råkade hamna här och tyckte att det var en intressant pågående diskussion, som berörde mig, men det känns som om jag kanske kommer lite ifrån ämnet.... Var i alla fall sköööönt att äntligen våga öppna upp dörren för dessa frågor och låta dem komma ut i det öppna......

Svar på tråden känna sig hemma i annans lägenhet?