• Gott å Blandat

Tipsa mej om snyggt porslin!!

Hej!
    Vi har kommit på att vi behöver snygga tallrikar och det är ju jättesmidigt att önska sig det i bröllopspresent! Så vi önskar tips på snygga tallrikar som vi kan ha både till vardag men även till lite mer festliga tillfällen!
    Gå och kolla i er skåp tjejer och tipsa mej är ni snälla!!

• Svar på tråden Tipsa mej om snyggt porslin!!
  • Räser

Vi använder min killes Villeroy & Bochs "Manoir" och Arabias "Teema" som vardagsporslin. Hade jag inte haft finporslin (Rosenthals Aida) så tycker jag att bägge dessa är jättefina även som finsporslin.

-a flock of seagulls - Vi gör som du, använder finporslinet och silvret så ofta vi tycker att vi vill äta lite trevligare t ex till söndagsmiddagen.

• brudimaj

Nä, usch och fy för finporslin.
    Jag har en servis som är jätte fin, verkligen -och alldeles för fin så jag har aldrig använt den. Fick den i arv av en släkting för ett par år sedan.
    Kan inte köras i maskin och jag är så rädd att den ska gå sönder så jag vågar aldrig använda den. Helt otroligt!

• Gun

Ja, det är helt otroligt att ha finporslin man inte använder. Helt otroligt dumt! Vi brukar duka med "finporslin" och matsilver när vi äter annat än korv. Och ibland när vi äter korv, för att det är så himla trevligt!

Mitt tips är att önska sig porslin i en serie som kommer finnas kvar länge, ifall man slår sönder något eller vill komplettera med en såssnipa eller så. Misstänker att porslinet från design House kanske inte finns i sortiment så länge?

Jag tycker också att Swedish Grace är jättefint! Jag har dock bara kopparna utan öra, specialdesign för blodgivare

• anderssonskan

vi kommer att önska oss en ny servise i bröllops present den heter BLUE JETTY och det är tillverkaren DENBY som gör den. den påminner lite om höganäs collectionen fast med bättre kvalite & roligare färger.
    lite dyrare också men den är ursnygg både till vardags & fest.

• fröken Ur

Jag gillar swedish grace, precis som många andra. En annan favorit är Mateusporslinet, som bl a finns på Design House, men även andra inredningsaffärer brukar ha det.

Men själv har jag inget av ovanstående, utan en lite gullig servis från Villery & Bosch. Old Luxemburg heter den och härstammar från 1700-talet. Jag skulle inte ha valt den idag, men jag tycker ändå om den.

• cybbeko

satsa på höganäs collection! Finns i massor av skojiga färger!

• glad&lycklig

Swedish Grace är verkligen jättefin, vi har tänkt önska oss det, är det någon av er som har kombinerat olika färger av serien? Funderar på att blanda benvit o ljusblå till exempel...

• Fru Westin

Swedish Grace är vårt favoritporslin.
    Alla delar som man äter på/dricker ur har vi valt att ha grå (heter tydligen grå, fastän den ser ljusblå ut...). Alla serveringsfat o.dyl som ska stå på bordet, har vi vita.

• brudimaj

Vi ska ha vit och sand.

Tallrikar i vitt, småskålar och stor skål i sand, kanske mixar vi muggar.
    Kanna i vitt.

• Nynnar

Vi har swedish grace i vitt. Sedan har vi kombinerat med en del uppläggningsfat från den randiga Ittalaserien. Det blir lite mer färg då.
    Vi använder Swedish grace alltid... dvs även om vi äter korv och makaroner... vi har inget annat porslin!!

Svar på tråden Tipsa mej om snyggt porslin!!