• Förvirrad och förtvivlad

Mercilon 28 och tappad sexlust

Jag har panik...
    Min sambo har sagt att hon inte kännt för att ha sex på länge (typ 3-4 månader). Hon säger att när vi väl har sex, kommer över tröskeln, så är det bra. Men innan så känner hon inte för det säger hon.Ungefär som om man inte får ta på henne på ett sätt som kan tolkas som ett sexuellt närmande. Allt är bra för övrigt har hon sagt. Nu är saken den att hon har dragit en slutsats som gör mig väldigt ledsen. Hon säger att eftersom hon inte känner för att ha sex måste de bero på att något saknas. Så för en drygt en vecka sedan kom det på tal och hon tyckte vi skulle göra slut och flytta isär. Så nu letar hon lägenhet. Men hon bor kvar här ännu, och vi är kärleksfulla mot varandra. Kramiga, pussiga och vill ligga nära och så. Det gör mig så förvirrad när hon säger att hon inte känner för at ha sex, och att det måste bero på att något saknas. Hon vill vi ska fortsätta träffas sen när hon har flyttat och se om det blir något igen. En kompis till mig frågade om hon åt p-piller och sa att de kanske ligger bakom. Hon började med dem för 3-4 månader sen efter en, törs jag säga det, en abort. Det passar bra in tidsmässigt... Vad gör jag och hur kan jag säga till henne att kanske beror på p-pillren? Vore ju hemskt att ett annars väldigt bra förhållande skulle krasa pga p-piller. :( Läste här på bröllopstorget att det fanns folk med liknande erfarenheter med Mercilon 28 och tappad sexlust. Snälla, hjälp en desperat kille rädda förhållandet....

• Svar på tråden Mercilon 28 och tappad sexlust
  • Bom

Jag har inte gått upp ett hekto efter att jag satta in min stav! Den heter Implanon o håller i 3 år. Det kostar ungefär 800-1000 kr att sätta in den o det görs enkelt med en spruta. Man får lokalbedövning (Emla salva) o staven sätts in i den armen du inte skriver med, på insidan, mellan biceps o triceps. Man kan få ett litet blåmärke efteråt men det gör inte ett dugg ont.
    Jag är glad att hon är med på noterna men tycker det är konstigt att hon är så inriktad på att flytta ändå.
    Hoppas allt löser sej till det bästa!
    /Bom

Bom - Ja, det är skönt hon är med på noterna där. Men visst tycker jag det är lite "lustigt" att hon ändå vill flytta. Speciellt efter det som hände igår kväll. Läs om det i min andra tråd gällande detta ämne i Samlevnadsforumet här. Samma rubrik som denna.
    Men vi får väl se vad som händer.
    Personligen tycker jag att ekvationen:
    Hon fortfarande har samma känslor +
    Hon tror det blir bra igen +
    Det som hände igår = Kanske stanna och prova oss fram?

Tack för bra svar angående staven. Ska vidarebefodra info.

• nina.t

Vill varna för att tro på att p-stav är lösningen!
    Hur människor reagerar är högst individuellt.
    Jag gick snabbt upp 10 kilo i vikt efter att ha satt in staven. (Mycket svåra att få bort. Kroppen kramade fast varenda fettcell)
    Sexlusten är trögare än med p-piller och brösten är numera förbjuden zon.
    Det är inte speciellt kul.
    Vill hon, så testa minipiller. Tål hon dem, tål hon nog p-stav också.

Hoppas att ni lyckas lösa era problem! Det finns en del att reda ut, förstår jag.
    Var öppna mot varandra och försök hitta en ny plattform att stå på.
    Ibland kan det vara bra att riva upp invanda mönster.

• WhiskeyFia

Oj oj oj...vad jag känner igen mig. Här sitter jag och är den där "tjejen utan sexslust som funderat på att flytta ut". Jag har varit tillsammans med min fästman i lite över 3 år nu. Vi har bott tillsammans i 2,5 år. Fram tills för 8 månader sedan så studerade vi båda två (vid ett tillfälle samma kurs). Detta innebär att vi i princip har tillbringat hela dagarna tillsammans i lite över 2 år. Det senaste åren har jag kännt att min sexslust försvunnit mer och mer..från och med för ett halvår sedan så har den i princip varit helt borta. Jag är bara 21 år och har ingen sexslust, jag känner mig helt onormal. För en månad sedan slutade jag helt med p-piller, som jag ätit i 5 år efter att ha pratat med min gynekolog. Hon trodde precis som jag och min fästman att problemet låg i att jag åt p-piller. Jag har mest ätit svaga p-piller för att slippa menssmärtor, men för varje år som gått har smärtorna bara blivit värre, så illa att jag tvingat sjukskriva mig 1-2 dagar i månaden. Så för ett halvår började jag äta "starkare" p-piller (mer hormoner antar jag), och smärtorna blev lite lindrigare (kanske tack vara voltaren+tradil 5ggr/dag). Men som sagt...det blev bara sämre med min sexslust. Så nu sitter jag här - horomonfri =). Hade mens precis när jag slutat med tabletterna (då var det 2 veckor sen sist och det kändes för j-vligt) två veckor gick och allt känndes som vanligt. Sen vaknade jag en morgon av otroliga smärtor - jag skrek och vred mig. Jag ställde mig upp för att gå och hämta värktabletter och benen vek sig under mig. Jag har aldrig kännt av ägglossning förr. Och den smärtan jag kände får mig att fasa inför hur mensen kommer att kännas på nyårsafton tillråga på allt). Men jag har lite mer lust nu...än jag hade innan..så vem vet? Inte jag..men jag lovar att återkomma när jag gör det... Jag har hellre så ont så att det känns som om någon sticker rostiga köksknivar i magen och ryggen på mig i 2 dar/månad än att fortsätta ha en kompis-relation till min sexiga och underbara fästman!

WhiskeyFia - Ja, situationen låter ju väldigt likt. Vad skönt att du stannade kvar med din fästman. Hur länge gick du
    och funderade på det och pratade ni om det och så? Eller höll du det för dig själv?
    Jag blir väldigt stressad av att jag vet att hon letar lägenhet. Senast igår sa hon att hon skulle kolla på en lägenhet idag, men visste inte om hon skulle gå och titta på den eller inte. Den var lite för liten sa hon.... Men i alla fall.. :/

Det låter som en riktig pärs för dig det där med att sluta med pillren.
    Skönt att höra du trots allt får mer lust nu.
    Det låter ju som du verkligen älskar din fästman eftersom du är villig att ta smärtan för sexlusten. :)
    Hör gärna av dig om hur det går!
    Jag hoppas verkligen det löser sig för min del oxå.

• WhiskeyFia

Jag har hela tiden diskuterat detta med min fästman och förklarat för honom att vad det än beror på, så är det absolut inte honom. Jag har alltid gått omkring och sagt att sex inte är det viktigaste i ett förhållande, och det tycker jag väl fortfarande, men jag har förstått att sex är en viktig del i en fungerande relation. Ibland har det kännts som att vi bara är rumskompisar.
    Förvisso har jag märkt en liten förändring vad det gäller ökad sexslust sedan jag slutat med mina tabletter, men inte så mycket som jag kunde hoppats. Min gynekolog sa att det kan dröja upp till ett halvår innan jag märker nån skillnad, så vi får väl vänta och se vad som händer. Jag vill bara säga en sak, jag har aldrig haft planer på att lämna min sambo för detta, och jag har frågat honom "om det fortsätter så här nästa år, kommer du lämna mig då" och han har alltid svarat nej. Så jag måste ärligt säga, att jag tror att det är något mer som ligger till grund för att din flickvän funderar på att flytta ut. Antingen är det något annat, eller så är hon en väldigt sexsuell person, som har svårt att vara nära dig och veta att ni inte kan ha sex. Men kan min fästman stanna hos mig trots att han helst hade haft sex 3-4 ggr /dag, så kan nog hon stanna hos dig =).

• Hestia

Hej igen!
    Jag har också p-stav som p-metod och trivs jättebra med den! Jag har inte gått upp i vikt av p-staven, men min sexlust är minskad! Så om det är ett alternativ skulle ju din sambo kunna prova minipiller i någon månad för att se om det är bättre än p-piller, och sedan sätta in en stav.

Jag måste bara fråga - varför har ni gjort slut fast hon bor kvar kortfarande? Jag är med på att ni kanske ses för mycket, och att hon vill bo själv ett tag, men jag är absolut inte med på varför ni gjort slut när ni bor ihop? Jag menar, jag tycker inte det rimmar bra med att hon verkligen älskar dig och vill försöka. Man gör inte slut, tycker jag, för att man under en period inte vill ha sex med den man ändå älskar.

Därmed inte sagt att jag tror att ni inte klarar av detta, men det känns som att göra slut är att dra det hela ett steg för långt! :)

WhiskeyFia - Ja, vilken tur du och din sambo inte planerar flytta isär.
    Men jag har lite nyheter härifrån - Jag vet inte när och varför hon har ändrat sig, men nu är det så att vi är tillsammans igen. Visst letar hon lägenhet fortfarande, men jag frågade rakt ut vad det är som gör att hon vill flytta så gärna. Och det handlar om att hon känner att hon behöver bo själv bara.
    I alla fall ett tag. Så det är skönt det att vi ska fortsätta vara tillsammans. Det måste ju betyda något. :)
    Men som sagt.. Det här med sexbiten består ju. Det kanske löser sig med tiden. Bara hon får tid på sig så att säga. Och det här med pillren då...

Hej Hestia - Hon har ju Mercilon 28 nu.. Vad är det då? Vad är minipiller?
    Så din sexlust blev minskad av p-stav? Hm...

Ja på din fråga kan jag svara att när jag tog upp det här med att hon vill flytta (jag var lite deppig då) och så, så kom det fram att hon vill flytta, men fortsätta vara tillsammans.
    Så vi firade nyårsafton som ett par och vi firade att vi lyckats hålla ihop (vi blev tillsammans en nyårsafton). Här även fått höra henne säga att hon älskar mig. Till och med frågat om hon verkligen menar det och svaret är ja..
    Så jag försöker se ljust på framtiden, även om det känns lite mörkt när hon väl hittat lägenhet osv...
    Helst av allt önskar jag ju att något hände så att hon slet av mig kläderna. :)

• Ananas

Mercilon 28 är vanliga p-piller men det är 7 extra "sockertabletter" på varje karta för att det är lättare att komma ihåg en tablett varje dag istället för att komma ihåg ett uppehåll på 7 dagar var 4 vecka.

"minipiller" innehåller bara ett hormon, vanliga p-piller har en kombination av två hormoner. I minipiller finns gestagen av någon form och i vanliga östrogen och gestagen.

I p-stavar finns bara gestagener och det Hestia menar är att innan man sätter in p-stav så kan man prova med minipiller och se hur det funkar då det är motsvarande hormon i dem. Sätta in p-stav eller hormonspiral är ju ändå ett litet ingrepp och då är det ju bra om man har testat hormonerna innan.

Hoppas att det löser sig för er.

Svar på tråden Mercilon 28 och tappad sexlust