• Förvirrad och förtvivlad

Mercilon 28 och tappad sexlust

Jag har panik...
    Min sambo har sagt att hon inte kännt för att ha sex på länge (typ 3-4 månader). Hon säger att när vi väl har sex, kommer över tröskeln, så är det bra. Men innan så känner hon inte för det säger hon.Ungefär som om man inte får ta på henne på ett sätt som kan tolkas som ett sexuellt närmande. Allt är bra för övrigt har hon sagt. Nu är saken den att hon har dragit en slutsats som gör mig väldigt ledsen. Hon säger att eftersom hon inte känner för att ha sex måste de bero på att något saknas. Så för en drygt en vecka sedan kom det på tal och hon tyckte vi skulle göra slut och flytta isär. Så nu letar hon lägenhet. Men hon bor kvar här ännu, och vi är kärleksfulla mot varandra. Kramiga, pussiga och vill ligga nära och så. Det gör mig så förvirrad när hon säger att hon inte känner för at ha sex, och att det måste bero på att något saknas. Hon vill vi ska fortsätta träffas sen när hon har flyttat och se om det blir något igen. En kompis till mig frågade om hon åt p-piller och sa att de kanske ligger bakom. Hon började med dem för 3-4 månader sen efter en, törs jag säga det, en abort. Det passar bra in tidsmässigt... Vad gör jag och hur kan jag säga till henne att kanske beror på p-pillren? Vore ju hemskt att ett annars väldigt bra förhållande skulle krasa pga p-piller. :( Läste här på bröllopstorget att det fanns folk med liknande erfarenheter med Mercilon 28 och tappad sexlust. Snälla, hjälp en desperat kille rädda förhållandet....

• Svar på tråden Mercilon 28 och tappad sexlust
  • Electric Lady

Visst, säg till tjejen att p-pillren kan vara en orsak. Men pressa henne inte att göra ett försök utan dem. Det måste komma från henne.

• Ananas

Det är inte ovanligt med minskad sexlust när man äter p-piller. Kan det kanske även ha att göra med aborten hon gjorde i samband med att hon började med p-piller?
    Kanske ligger det olustkänslor bakom det som gör att hon inte vill ha sex = ev råka ut för risken för abort igen?
    Om man inte får möjlighet att bearbeta aborten på något sätt kanske det kan spela in psykiskt också.
    Om du kan få henne att prata med sin barnmorska/gynekolog kanske det är möjligt att hon får prova en annan sort som gör att hon mår bättre.
    Jag håller alla tummar för er och hoppas att det löser sig för er.

Jag har nu pratat med henne om möjligheten att p-pillren ligger bakom. Och hon verkade ta det som en möjlighet, hon har faktiskt tänkt lite smått på det själv. Men hon säger nu att det nu känns som hon måste ta tag i en sak till förutom att försöka hitta en lägenhet, fast jag sa att jag inte ville pressa henne till att prova andra piller/sluta, utan att hon själv måste besluta. Jag sa att jag ville mest tala om att det kanske är p-pillren som ligger bakom. Hon sa också att hon alltid gått mer på känsla och inte brukar försöka komma fram till vad saker och ting beror på. Så det kanske är lite nytt för henne det här med att verkligen ta tag och fundera på varför hon inte känner för att ha sex.
    Hon sa att det skulle kännas bättre om hon fick ett datum då hon kunde flytta så hon fick mindre press på sig och att vi fortsätter träffas och se vad som händer. Att sitta och tänka på om hon ska flytta eller inte känns jobbigt för henne, för då har hon inte beslutat något liksom. Hon sa att nu blev det jobbigt att hon måste ta tag i barnmorskan igen. Hon önskade jag kunde gå dit istället. *ler* Suck! Det är jobbigt det här, men eftersom vi båda vill det ska bli bra igen och att allt annat funkar så vill jag inget annat än att hon ska få tillbaka lusten, för då är ju allt bra igen. Finns det några mer tips man kan få? Vi kanske behöver göra något för att inte snöa in oss i detta? Kanske det som behövs med? Finns det något jag kan göra för att piffa till det hela lite? Få henne att tända till (om det nu går medans p-pillren verkar)?
    Finns det någon med liknande erfarenheter?

• jennyli

Jag tycker absolut att du själv skall kontakta bm om hon tycker att det är jobbigt. Ring henne och förklara, jag lovar hon inte kommer att tycka det är märkligt utan bara omtänksamt (men berätta såklart för din sambo att du ringer). Sedan går du givetvis med henne och pratar med bm! på så sätt visar du att du verkligen bryr dig.

Det är omöjligt att säga vad olusten kommer ifrån. Men en abort _kan_ för en del kvinnor vara väldigt smärtsam och leda till att man tappar lusten eller blir deprimerad. P-piller kan likaså leda till att lusten minskar, inte helt ovanligt.

När det gäller vad du skall göra för att hon skall bli tänd och vilja ha se x tycker jag du skall ta det väldigt lugnt i detta läget. Fortsätt att bry dig, lyssna på henne. Gosa, pussa och krama henne _utan_ "baktanke" s ex (missförstå inte mitt ordval ). Föreslå till henne att ni helt enkelt avvaktar med allt se xuellt i tex en månad. Gör massa annat, massage, kel etc utan att överhuvudtaget tänka att det skall leda till något! Om hon _vet_ att du är helt med på denna ide är det mycket lättare för henne att slappna av och inte känna sig pressad.

Ni kommer säkert att lösa detta, ni verkar ju ha en bra kommunikation som är det viktigaste!

• Bom

Jag har tills för ganska nyligen varit i samma situation. Min sexlust var som borblåst! Det spelade ingen roll vad vi gjorde för att piffa upp sexlivet lite, det funkade inte. Men så för snart 2 månader sen så slutade jag med mina p-piller o satte istället in en Implanon-stav. Det tog ungefär en månad för kroppen att vänja sig men sen... Min sexlust är på topp!! Det är nästan så min sambo inte prkar med mej mer!!
    Erat problem verkar ha presis samma symptom som vårat. Jag råder henne verkligen att göra ett försök. Sluta med sina p-piller o ge det en chans!!
    Lycka till /Bom

Tack för alla bra svar hittils! :)
    Jennyli - Ja, jag ska prata med henne idag igen och säga att jag ringer till bm osv. Ang. aborten så har vi pratat om det och hon säger att hon inte haft några känslomässiga problem angående den. Sen var det ju inte på sexbiten jag tänkte på som jag undrade om man kunde piffa till utan eftersom det är "officiellt" slut så undrade jag om det fanns något jag/vi kunde göra för att hitta gnistan igen.
    Jag tror ju trots allt att p-pillren ligger bakom vårt problem, i alla fall till en stor del. Jag har nämt tidigare att vi kunde ju ge det hela en chans till och att vi inte har sex på ett tag och att hon verkligen vet att jag inte har några som helst baktankar osv. Men hon sa att hon nog då skulle gå och tänka typ "jaha, då har det gått en dag till utan jag känt för sex". Men jag kan ju prova igen, i samband med p-piller frågan så att säga.
    En annan bidragande bit som vi pratat om är att sen vi flyttade hit till huset så har jag blivit lite förändrad eftersom jag tillbringat så mycket tid hemma. Jag skriver om detta i ett inlägg nedan så det inte blir så långt detta.

Den andra bidragande orsaken...
    Vi har även pratat om att det även kan bero på att vi ses på tok för mycket i vårt förhållande (men nu är det ju som sagt slut fast hon bor kvar tillsvidare).
    Eftersom jag jobbar hemmifrån så är jag hemma när hon går till jobbet kl. 06.15 och när hon kommer hem efter 13.00. Jag har dessutom glömt bort mig själv lite. Jag har nästan börjat leva genom henne. Detta är något som hon håller med om att vi ses typ JÄMT. Dessutom har hon sagt att hon vet precis vart hon har mig hela tiden, eftersom jag är så mycket hemma, osv. Hon vill även få nej ibland, inte att jag släpper allt ifall hon frågar ifall vi ska göra något osv. Hon har till och med sagt tidigare att hon vill jag ska gå ut på puben osv. Man ska ju trots allt ha egna liv även om man bor som sambos. Då blir det ju mer kvalitet när vi väl gör något osv. Det behövs inte mycket sa hon. Sedan är detta hennes första samboförhållande samt att hon är i behov av egentid. Det räcker att hon får vara hemma själv och pyssla typ... Hon vill kunna få sakna mig lite oxå sa hon.
    Jag har berättat att jag kommit till insikt till detta nu, speciellt nu när mina vänner frågar vart jag tagit vägen. Jag har lovat ta tag i mig själv, främst för min skull. Men om det gör det bättre mellan oss är det ju bonus.
    Kanske det är så att detta tillsammans med
    p-piller gjort att situationen är som den är.
    Jag vill ju hemskt gärna att hon stannar kvar och att vi provar igen, men hon verkar så inställd på att flytta. Jag frågade varför och hon sa att hon kan inte slappna av förräns hon har något konktret att gå på ang. lägenhet. Sedan spelar det ingen roll om hon inte kan flytta förräns i maj nästa år, bara hon har något att gå på så att säga. Först då orkar hon ta tag i allt annat.
    Suck! Det är så lätt att vara efterklok!
    Men kortfattat är ju situationen så här:
    Hon känner inte för sex, det är den stora biten. Hon tror då något saknas...
    Hon har känslor kvar, vi är mysiga mot varandra.
    Hon vill oxå det ska bli bra igen.
    Hon lyssnade på mig ang. p-pillren att det kanske är så.
    Skillnaden mellan oss är att hon vill flytta och att vi ska fortsätta träffas och se vad som händer.
    Kanske det är det som krävs, men jag vill helst inte det om det finns andra vägar.
    Visst måste ju p-piller biten tittas på hur det än blir. För annars blir det ju inte bättre även om hon flyttar..

Gud! Varför skulle detta som var så otroligt bra strula till sig. Vi funkar verkligen ihop, och det har alltid kännts RÄTT. Hon hade alltid varit skeptiskt mot att vara sambo förr. Tills hon träffade mig. Jag vill det ska lösa sig!
    Visst, det kan nog aldrig bli som förr. Men det kan ju faktiskt bli bättre...

Skönt skriva av sig och få höra om andras liknande situationer i alla fall. :)

• Stjärna

Håll dig borta varenda kväll utom 1 denna vecka och se om det blir bättre!

Är mitt råd nu.

Ja, det ska jag göra. Veckan är iofs snart slut, men jag antar du menar under en veckas tid. Har redan börjat med det den här veckan lite.
    Tack för rådet!

Bom - Jag berättade vad du skrivit för henne. Så hon är faktiskt med på att prova andra metoder. Hon vill inte gå upp i vikt. Hur är det med den där Inplanon-stav och hur går det till samt kostnad?

Igår när vi pratade och hon pratade om lägenhetsproblemet (svårt att få tag på osv) och pratade lite om andra skydd så ställde jag två raka frågor som hon var tvungen att svara ärligt på. Jag frågade om hon fortfarande älskade mig. Svaret jag fick var att hon fortfarande har samma känslor för mig, men att hon inte känner för att ha sex av någon orsak.
    Sedan frågade jag om hon trodde det fanns någon chans att vi fixar det här, att det blir bra igen. Svaret blev att det trodde hon.
    Visst är det skönt att få höra sådana positiva svar men jag fattar inte varför hon är så inställd på att flytta.
    Visst det kan vara så att hon känner sig kvävd och behöver andrum och på så sätt just nu känner att ett eget boende är enda lösningen.
    Men varför måste det vara slut undrar jag då? För att hon ska slippa press eller?
    Jag tycker det känns väldigt främmande när hon inte längre bor här. Att inte vakna upp på morgorna och veta hon kommer hem efter jobbet osv...
    Okey, jag kanske målar f*n på väggen i onödan. Det finns ju inget som säger att när hon väl vet att hon har en lägenhet och ska flytta ett visst datum så kanske det släpper lite hos henne. Det kanske blir så att statusen blir att vi är tillsammans men inte bor ihop just nu. Särbos. Skulle kännas mycket bättre för mig. Då skulle det inte kännas lika tungt att det blir tomt hemma.

Senaste nytt är att hon ska kolla på en lägenhet som hon kan flytta in i den 1:a februari.

Svar på tråden Mercilon 28 och tappad sexlust