• cissan 28/6 2003

Barnledighet för män?

Läste ni artikeln i DN idag där en undersökning visade att endast 13 procent av kvinnorna ville att mannen och kvinnan skulle dela lika på barnledigheten medan 18 procent av männen ville det. Inte riktigt de siffror jag hade väntat mig i alla fall.

Frågan är dock om det är önskvärt att dela helt lika eller om man bara försöker göra problem av något som inte är ett problem.

Själv skulle jag dock vilja att min man var hemma länge med våra eventuella barn - för hans skulle och för deras.

Artikeln: www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=210516&previousRenderType=6

• Svar på tråden Barnledighet för män?
  • Kookai

Får jag fråga hur lång föräldraledigheten är i sverige nu? Tycker mig minnas att jag fick föräldrapenning i drygt ett år när jag var hemma men det är ju några år sen nu (13 för att vara exakt).

För skojs skull tog jag reda på hur det skulle bli här om vi bestämde oss för att skaffa barn medan vi fortfarande bor här (här = england f ö) och vart minst sagt chockad. Om jag vill ta ut föräldraledighet innan jag jobbat i ett år är jag berättigad föräldrapenning i 18 veckor, har jag jobbat mer än ett år har jag rätt till 29 veckor och mer än så blir det aldrig! Vem vill lämna bort sitt barn vid 7 månaders ålder? Dessutom, om jag bestämmer mig för att inte gå tillbaka till jobbet måste jag betala tillbaka ungefär hälften, detsamma gäller om jag säger upp mig eller för sparken inom ett år efter jag kommit tillbaka från föräldraledigheten.

Så den dagen jag blir gravid åker jag hem till sverige igen...

• Puppan

Kookai

Man har 180 dagar var, varav 60 inte går att "ge bort" 30 dagar av dessa är lägstanivådagar med en summa på 60 kr/dag.

• cheeks

Rullgardinia:
    superbra skrivet!!

Nej, jag skrev inte det jag skrev för att jag vill ha debatt (även om jag tycker det är kul...) Jag vidhåller att det är en fråga om prioriteringar, jag säger inte att det är en lätt fråga, men uppenbarligen så är pengarna viktigare för en del än att båda föräldrarna ska vara hemma. För mig är det inte så.

Flock of seagulls, jag bor också i Sthlm och vet att det kommer att bli tuffare rent ekonomiskt att ha barn, men det är jag medveten om, det kommer inte att komma som någon överraskning. För mig/oss är det självklart att vi ska dela lika på ledigheten, det är liksom det som är ramen/normen som vi utgår ifrån, sen får vi anpassa oss till den situationen bäst vi kan.

Charlize,
    Jag tror att det bästa för såväl barnet som samhället är att föräldrarna delar på tiden hemma, jag tänker inte ge mig in i en debatt om fördelar och nackdelar kapitalismen för det. Jag vet inte på vilket sätt du menar att din man inte KAN vara hemma, men om det var lagstadgat så att alla pappor får x månader hemma med sitt barn annars brinner tiden inne så tror jag nog att även han skulle kunna...

• Gnutten

Santa Fe

"Ett barn behöver inte rent fysiskt och psykiskt sin mamma mer än sin pappa under det första levnadsåret. Ett barn blir inte bättre, friskare och tryggare om barnet är hemma med mamma hela året än om pappa tar över när barnet är 6 månader.

Om du tror och anser att det är så, då bygger det på ett rent personligt ställningstagande och en personlig åsikt, inte någon vetenskaplig sanning"

Kan inte du visa mig dom vetenskapliga bevisen för att du har rätt? Då lovar jag att jag tar fram vetenskapliga bevis på motsatsen. När det gäller i princip vad som helst kan man ju höra experter som motsäger varandra och tycker olika. Jag tror det jag tror så får du tro det du tror. Kan fortfarande inte amma. Det behöver jag inga vetenskpliga bevis för va?!

• Puppan

Cheeks

Idag har pappan 60 dagar som han måste ta ut. Kolla upp om dagens män gör det medans barnet är litet! Jag tror att det är ruskigt ovanligt, snarare passar han på när barnet har blivit lite mer komminucerbart och det kan aktivera sig tillsammans.

En annan fråga, planerar du ditt liv nu efter hur det kommer bli OM du får barn. Det är inte någon självklarhet att man kan och om man efter 5 år av försök plötsligt blir med barn trots att man inte trodde att det skulle hända, skulle du sälja lägenhet, bil och landställe bara för att din man skulle kunna vara hemma när barnet väl kommer???

• Gnutten

Cheeks

Som svar på frågan till charlize om att
    hennes man inte KAN vara hemma så kanske jag kan svara som är i ungefär samma situation.

Jag har ett väldigt speciellt jobb på en firma med ca 10 anställda. Jag gör ett antal oräkneliga uppgifter och det har tagit ca 3 år att bli bra på det jag gör. Att ta in nån som ska göra det jag gör
    medans jag är pappaledig ser jag som en omöjlighet. Om man ex sjuksöterska, jobbar i affär, mäklare, kock etc etc så finns det MASSVIS med arbetslösa duktiga personer som säkert relativt enkelt kan ta över. Men med ett sånt jobb som jag har så skulle inte personen som tar över när jag är ledig kunna hälften av vad som skulle krävas innan jag skulle vara tillbaka igen..... Ni som tror stenhårt på det här förslaget och tror det ska minska löneklyftor mellan män/kvinnor tror jag lever i en fantasivärld faktiskt.......

• Puppan

heja gnutten

jag håller med dig!

• odin

Jag har varit för en lagstadgad delning av föräldraledigheten i flera år. Tyvärr är det så att de mammor jag känner tycker att de har "rätt" till nästan all ledighet. Dessa mammor har lågavlönade jobb som de inte trivs på och ser föräldraledigheten som ett ypperligt tillfälle att ta en time out, en del upp till två år.

Visst, alla kvinnor vill inte göra karriär men de som vill de då? De som har pluggat på högskolan i en massa år och vill in i den mansdominerade företagsvärlden men som måste "betala" för de kvinnor som ser sin långa ledighet som en rättighet. Så länge kvinnorna visar att de frivilligt tar hela ledigheten tror många arbetsgivare att det är så för alla kvinnor, vilket ger upphov till att vi bortsorteras vid intervjuer och får lägre lön. Vi ska ju ändå vara hemma i flera år...

Jag låter kanske hård men det finns inget annat sätt att göra arbetsmarknaden jämställd. Eftersom kvinnan i många fall har makten i hemmet är det upp till henne att dela med sig av ledigheten. Jag tror inte att många män skulle protestera - däremot tror jag inte heller att de skulle tigga och be om mer ledighet. För när kvinnan tar hand om hem och barn, och mannen om försörjning är det är som det "alltid varit". Tryggt och säkert, alla vet sin roll. Men lite väl stenålder va?

• Dea

Tänk, jag tycker det är så konstigt att det nästan bara är killar som är oersättliga på sitt jobb.

Ni vet vad man säger, är man oersättlig kan man inte bli befodrad heller...

• Isolde

Gnutten,

Om du vore en kvinna skulle du alltså inte kunna skaffa barn? Är det så vi ska förstå dig?

Eller menar du att en kvinna inte har ett sådant viktigt jobb som du?

Och en fråga till, till dig som man: Tycker du inte att det är viktigt att tillbringa så mycket tid som möjligt med dina barn? Varför ger du bort din rätt att vara med dina barn?

Svar på tråden Barnledighet för män?