Intressant diskussion!
Jag lägger mig inte i diskussionen om huruvida det ska lagstiftas om rättvis fördelning av föräldraledighet eller inte, för jag tror att vi ska söka orsaker och lösningar på ett annat plan. Jag tror att detta med pappans inkomst ofta är en orsak man drar till med av gammal vana. Som någon klok skrev i ett tidigare inlägg; det handlar om prioriteringar. Prioriterar man en högre materiell standard så gör man det, men man ska vara medveten om att det i många fall är just en prioritering och inte ett måste.
Jag själv tror att denna fråga egentligen handlar om att det fortfarande är förknippat med makt, prestige och pengar att hålla sig i det offentliga rummet; arbetslivet, medan det är låg prestige och dåligt med pengar i det privata, dvs hemmet. Och vilka är det som haft monopol på det offentliga genom historien? Jo, männen. Klart de är tveksamma till att släppa ifrån sig makt och pengar till kvinnorna (apropå att kvinnor har låglönejobb, vilket absolut är betydelsfullt i den här frågan). Och vilka har haft monopol på(OCH varit hänvisade till)det privata? Jo, kvinnorna. Och nu visar det sig i DN:s artikel att kvinnorna inte gärna släpper in männen i det privata. Det handlar helt enkelt om att vi kvinnor måste ta steget fullt ut och släppa in männen i det privata, med ansvar, rättigheter att bestämma om barn och hem och allt. Då måste vi också, precis som flera i denna diskussion har påpekat, vara redo att släppa efter lite på våra "självklara" rättigheter som mödrar. Dessutom måste männen vara beredda att kliva in och därigenom släppa lite av makten och pengarna från det offentliga. man kan inte få allt varken som man eller kvinna. Klart det svider för männen att ge avkall på det som trots allt värderas mest i vårt samhälle!