• Joppe1

Ryska kvinnor

Har träffat en rysk kvinna som jag älskar väldigt mycket. Nu är det så att jag känner att jag inte ger henne det jag hon behöver. Det verkar vara stora skillnader vad svenska och ryska kvinnor förväntar sig av en man. Någon som vet ?????

• Svar på tråden Ryska kvinnor
  • Maja

Jag måste bara lägga mig i... framförallt med hänsyn till de senaste inläggen. Jag har bott i Ryssland och måste bara säga att min uppfattning där är att kvinnorna tar ett jättestort ansvar och arbetar oerhört mycket. Både förvärvsarbetar och tar hand om hemmet - klassiskt dubbelarbete alltså! Medan de flesta höga chefer och politiker är män. Jag fick uppfattningen om att vissa ryska män "glider" lite på kvinnornas arbete. Att kvínnor jobbar men männen bestämmer. T.ex. när man ska fira internationella kvinnodagen i Rysslan så ordnar kvinnorna middag och fest (inkl disk och allt) - medan männen kanske köper blommor.

Naturligtvis måste man ha respekt för andra traditioner men jag tycker att detta är något man kan ifrågasätta värdet av - men man måste väl inte alltid godta allt om det är något som känns orättvist! Jag tyckte i alla fall att det kändes orättvist till viss del. Men det är min personliga uppfattning.

Angående kvinnlighet så förstår jag inte riktigt varför man skulle behöva jobba deltid för att vara kvinnlig. Jag t.ex. har alltid höga klackar och tycker inte att det tar så lång tid...men det är som sagt bara jag..

Men till Joppe1 - försök lära dig språket, lyssna på Tjaikovskis musik, läs Tjechov och Dostojevski! Det tror jag att din flickvän skulle uppskatta om du försökte sätta dig in i den kultur hon kommer ifrån!

• Dea

Kicker! Va?!

Jag tycker inte alls att jag är respektlös för att jag inte förstår några meningar.

Jag hopppas att Vinterbrud och andra ryska kvinnor väljer att inte ta illa upp utan se det som jag, ett nytt perspektiv som kan ge ett intressant samtal.

Jag tycker även att Ettolrach uttryckte sig MYCKET respektfullt, hon påpekar ju flera gånger att det är så för henne, inte att det är allmänt gällande.

Jag förstår faktiskt inte varför man skulle ta illa upp av mitt eller ettolrachs inlägg.

• Ettolrach

Kicker jag tror du missade att jag faktiskt påpekade att det som är rätt för mig inte automatiskt är rätt för andra - vilket gäller åt båda hållen.

• Kicker

Ja, okej, men jag är ändå lite irriterad över den enoma mängden inlägg som genomsyras av en viss besserwisser-mentalitet från skribentens håll, och sen avslutas med en smiley eller ett uttryck i likhet med " såhär tycker jag, men alla andra får tycka vad de vill förstås".
    Är det alltid så himla viktigt att få tuta ut ens egna tankar/ideologier/åsikter?

• Joppe1

Jag satte in detta inlägg för att kanske få några råd och tips, inte göra detta till nått klotter plank där alla hackar på varann

• Ettolrach

Idéen med ett diskussionsforum är att uttrycka sina åsikter. Då får man acceptera att alla åsikter inte alltid faller en på läppen.

Och inte menar jag att vara besserwissig. Tolkas det så kan jag inte göra något åt det, men det är inte menat så.

• Kicker

Joppe, jag ber om ursäkt, det var verkligen inte meningen att tråden skulle spåra ur. Hoppas du ändå fått råd och tips du kan ha nytta av, lycka till!

• vintertjej

Joppe1. Jag undrar följande: Hur länge har din tjej bott i Sverige? Vilken del av Ryssland kommer hon ifrån? Hur länge har ni varit tillsammans?

• Joppe1

Hon bor inte här än, vi har varit tillsmmans i drygt ett år, (distansförhållande) Och hon kommer från Lettland

• Kicker

Joppe, men Lettland är ju inte Ryssland? Jag tror tvärtom att det är mycket annorlunda: samhället är modernare och mer "västligt".

• Joppe1

Nej gammla traditioner lever kvar och hon är ryska, uppväxt med ryska traditioner ....

• fröken Ur

"Är det alltid så himla viktigt att få tuta ut ens egna tankar/ideologier/åsikter?"

eeh...va? Vad ska man annars bidra med på ett diskussionsforum om inte just detta?

• vintertjej

Distansförhållande! Det är klart att du känner att hon inte får det hon behöver. Det beror nog inte på att hon är ryska. Man vill ju vara nära sin älskling oavsett om man är ryss eller svensk.
    Det är nog det hon vill också.

• nygiftflicka

Fröken ur:
    Joppe1 ville ha hjälp - ingen allmän diskussion över hur kvinnor bör vara eller ej.

• Dea

Jag tror inte man känner sig som lett om man är ryss i Lettland.
    Det är en ung nation, som bygger upp sin identitet, och en del är inte så toleranta mot ryssar som i deras ögon representerar övermakten som de kastat av sig. Inte alla letter så klart.

Distansförhållanden är så jobbiga! Mitt råd är att visa intresse för varandras vardag så mycket ni kan. När man börjar tänka: "Såna tramsiga småsaker vill han/hon inte höra om..." så är man på väg utför.
    Sen, det finns ju en anledning till att ni föll för varann, jag tror likheterna är minst lika stora som skillnaderna.

• fröken Ur

nygiftflicka:

jo, det förstås, men jag tycker att många trådar utvecklas till att handla om mer generella frågor än just trådstartarens, och det tycker jag inte är fel, snarare intressant och något man får vara beredd på.

men jag ska inte tjata mer nu utan tillbaka till ursprungsfrågan!

• MillaB

jag är en rysk tjej som bor ihop med en svensk kille i 3 år och vill säga bara en sak att båda måste arbeta för att få nogånting fram. Ibland det är svårt men man biter ihop och går vidare.Inte alla sveska par som har det lätt heller, inte nationalitet spelar nån roll utan mänsklighet.
    Joppe1: det är jättesvårt att ha ett distansförhållande men jag är säker på att det blir mycket bättre och du kommer förstå henne utan problem när hon kommer till dig för att jag tror inte att du har vilja att flytta till Lettland. Hon är inte nåt UFO varelse utan en tjej som vill ge och få tillbaka.
    Lycka till!!!!!!

Svar på tråden Ryska kvinnor