• Joppe1

Ryska kvinnor

Har träffat en rysk kvinna som jag älskar väldigt mycket. Nu är det så att jag känner att jag inte ger henne det jag hon behöver. Det verkar vara stora skillnader vad svenska och ryska kvinnor förväntar sig av en man. Någon som vet ?????

• Svar på tråden Ryska kvinnor
  • Ettolrach

Kvinnor väräden över är nog inte så olika ändå.

Se henne och lyssna på henne! Det gör vilken som helst kvinna glad!

• Fianlian

Njäe, men ett hett tips är ju att fråga henne...

• Vinter

Ryska kvinnor skiljer väl sig inte så mycket från övriga kvinnor i världen, jag menar vi har ju alla hjärna, hjärta och känslor. Tips; fråga henne!!!

• deianeira

Jag har en god vän som är ryska och har varit gift med en svensk man. Hon har berättat att hon förväntar sig mkt uppvaktning i form av blommor, presenter, middagar etc, mer än vad kanske svenskor gör. Ryskorna verkar vara mera traditionella än vad vi är här när det gäller mans-och kvinnoroller.

• Rita

Min arbetskamrat är från Vitryssland. Även om hon är väldigt jämställd så uppskattar hon en uppvaktande man mer än vad jag gör (fast vad säger det...). Hon tycker i alla fall att det är självklart att en man ska ta hand om sin kvinna.

• nallemaja

Jag är aldeles helsvensk men väntar mig också uppvaktning i form av blommor och små presenter etc...

• Kicker

Håller med dem som säger att ryska kvinnor oftast förväntar sig lite mer uppmärksamhet än vad vi "feministiska/självständiga" skandinaviska kvinnor gör. Det verkar som om de uppskattar lite traditionellare könsroller liksom.

• Catalin

Du får anstränga dig mer. Det är så bara. Jag är svensk och älskar uppvaktningar. Vi svenska kvinnor ska vara så duktiga jämt och vi dubbelarbetar. Detta är något överiga värdens kvinnor inte accepterar. De vill ha livsutrymme för att hinna vara kvinnliga. Hur många svenska kvinnor har högklackat. jag älskar högklackat men har inte tid att bära dessa skor då det tar för mycket tid i anspråk. Jag ger dig följande tips.
    1. uppvakta henne och håll uppe dörren för henne. Låt henne gå in i rummet först.
    2. Låt henne har hand om köket och dess area.
    3. Jobba, förvänta dig inte att hon ska ut och förvärvsarbeta.
    Du köper, handlar och gör affärer, förutom i smink, kläd och mataffären.
    4. Tala med henne och fråga henne hur hon vill ha det i hemmet och hur hon vill bli uppvaktad och vad hon vill ha ansvar för.
    Har ni problem att förstå varandra. Kontakta socialtjänsten i din kommun för att få tips på var man kan få "familjerådgivning" där man med hjälp av tolk kan tala ut med varandra. Socionomer är behjälpliga i att hjälpa dig att hitta rätt instans för att tala ut med din fru/ sambo. Jag har själv hjälp par med detta trots att det inte tillhörde mina arbetsuppgifter. Jag kände verkligen att paret mådde mycket bättre bara med hjälp att förstå varandra på varandras modersmål. ge inte upp om du får ett nej. Lite hjälp av tolk tror jag är bra. Använd er inte av icke professionella tolkar utan en riktig tolk som man har när man är i kontakt med sjukvården, socialtjänsten, rättsväsendet. Lycka till!
    Hör av dig vid frågor.

• Skumpan

Bra råd ovan, MEN gör aldrig något som du egentligen inte vill eller känner är DU. Tids nog tröttnar du på att göra si eller så om du gör det för hennes skull. Du måste vara dig själv alltid annars blir det falskt i slutändan. Hmm, hoppas du förstår vad jag menar! Lycka till!

• Joppe1

Tack för alla tips, men Catalin, du bor i sverige och är svensk, då borde du veta att det är hatr när omöjligt för en familj att leva på en lön. Hur löser du det?

Svar på tråden Ryska kvinnor