• Malin-bruden

Hallonfyllning till tårta??

Snälla ngn - hjälp!!
    Jag ska baka våra tårtor själv och vill ha dem fyllda med vit chokladmousse och hallonmousse. Jag har provat mig fram till en bra chokladmousse (är nästan trött på vit choklad nu..)men misslyckas bara med hallonmoussen. Någon som har ett bra recept på hallonmousse eller annan god fyllning med hallon? (eller kanske annat, man är ju inte sämre än man kan ändra sig...)
    Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hallonfyllning till tårta??
  • ia´s

Testa detta
    4 portioner:

2 blad gelantin

140 g hallonpuré

90 g italiensk maräng

15 g florsocker

1½ dl vispgrädde

Blötlägg gelantinet, gör den italienska marängen. Krama vätskan ur gelantinet och blanda med ½ dl puré och värm under omrörning tills gelantinet är löst.

Blanda ned resten av purén, vispa ned den italienska marängen och florsockret till en slät blandning.

Vispa ( ej för hårt) grädden , vänd ned den i resten av blandningen med en slickepott, det skall vara en lätt och luftig mousse

• ia´s

Här är ett till

Hallonmousse

400 g hallon
    4 blad gelatin
    3 ägg
    1 1/4 dl socker
    2½ dl vispgrädde

Mixa hallonen i en matberedare och sila genom en trådsil.
    Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Krama ur dem och smält över svag värme. Låt svalna.
    Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt 1 dl av hallonsåsen (spara resten av såsen till servering). Blanda ner den vispade grädden och sist gelatinet.
    Ställ dem kallt ca 4 timmar.

Grafiken kommer från

• ia´s

One more.....

Hallonmousse
    4-6 portioner

Ingredienser
    1 pkt hallon, frysta (200 g)
    ca 1 msk socker
    1½ dl vispgrädde
    2 äggvitor
    Tina hallonen. Mosa dem med en gaffel och smaksätt med socker.
    Vispa grädden och ähhvitorna var för sig.
    Blanda bärmoset med grädde och vitor och häll upp i en skål eller små kaffekoppar.
    Ställ moussen i kylskåp ca 1 timme.

• Malin-bruden

ia´s:
    Snabba besked! Tack, jag ska prova igen, fast kanske inte ikväll. Men vad är italiensk maräng för något?
    Malin-bruden

• bärkulan

Vad kul! Tänkte oxå göra det själv! Får man fråga om ditt recept på chokladmoussén?

Ett annat tips med hallon är att köpa vanlig vaniljvisp (typ mildas) och blanda i hallon och vispa till ett hårt skum.
    Smakar jättegott då det inte blir för sött eller syrligt utan alldeles lagom.
    Fungerar utmärkt som fyllning och brukar uppskattas!

Vad ska du ha för "täcke" på tårtan?
    Ska du göra vånings eller separata tårtor?

• Malin-bruden

Bärkulan:
    Åh, det lät väldigt smidigt, vaniljvisp och hallon - måste testa. Bra om det går snabbt. Jag gillar bäst Arlas vita chokladmousse:
    2 dl vispgrädde
    150 g vit choklad (viktigt att den är god, ögonkakaos är helt OK)
    1 ägg
    1 dl kesella

* Vispa grädden
    * Smält chokladen i vattenbad
    * Vispa upp ägget och tillsätt chokladen under kraftig omrörning
    * Rör ner kesella och sist grädden.

Jag ska ha marsipanlock och bre över en mörk chokladkräm ett tunt lager för att fästa locket i (kokt kakao, vatten och socker). Kommer nog att köpa färdiga lock eftersom mina hemkavlade alltid spricker i kanterna (har väl för lite plastfolie).
    Jag ska göra flera stycken och inte ngn våningstårta. Ev i olika färger. Ngn med ett brudpar på och sen köpa figurer som matchar våra intressen i leksaksaffären till de andra tårtorna. Blir nog fyra st - ca 40 vuxna och 10 barn. Låter det lagom mycket? Oftast blir det väl massor av tårta över.

• Johanna = en lat kock

eftersom jag är så vansinnigt lat :)
    så brukar jag fuska lite...

tina frysta hallon
    strö över lite snabbmarsan
    blanda och låt sväll lite
    vispa grädde och blanda ner hallonen
    smaka av med ev socker...

Godaste chokladmoussen

200-300g choklad (valfri)
    5 dl vispgrädde
    ½tsk salt
    ev smaksättning

smält chokladen i grädden, smaka av med saltet
    ställ i kylen över natten
    vispa som vanlig vispgrädde
    klart!

• Malin-bruden

Johanna-en lat kock:
    Trevligt att få tips av dig! Har snott recepttips från dig i tidigare trådar till vår buffé.... Spännande sätt att göra chokladmousse på. Allt ska provas. Jag kommer att bli fet som en gris innan bröllopet ståndar när jag har provlagat allt!

• bärkulan

Malin-bruden:

Tack för tipset! Jag har nog oxå tänkt göra 4 tårtor. Fast jag vill ha våningstårta så jag funderar på om jag ska köpa en ställning från panduro o ha extra tårtor bredvid eller om man ska hitta på någon annans slags rolig ställning. Har tänkt ha sugarpaste på då många av gästerna inte tycker om marsipan.

Till Malin-bruden och ni andra:

Är chokladkrämen tillräckligt för att marsipanen/sugarpasten inte ska börja svettas?
    Vet nån om det finns tårtställningar till ett rimligt pris att köpa någon annanstans än på panduro? Vill INTE hyra!

Svar på tråden Hallonfyllning till tårta??