• Äldre 31 May 08:38
    10187 visningar
    18 svar
    18
    10187

    Tråkigt att allt så dyrt för det är ett bröllop

    fler som tycker att det är tråkigt att allt kostar så mycket mera för att man bara nämner bröllop???
    Inte konstigt att man inte kan ha sitt dröm bröllop....

  • Svar på tråden Tråkigt att allt så dyrt för det är ett bröllop
  • Äldre 31 May 13:41
    #1
    +1

    Ja absolut. Alla tänker att de kan tjäna lite extra pengar för att det är en viktig dag. Prova att strunta i att säga att allt är till ett bröllop. De har egentligen inte med att göra när du använder det du ska använda. Gör en festuppsättning hos frisören. Köp en "vanlig bukett" hos floristen. Boka en fotograf för par-bilder. Etc..

  • Äldre 1 Jun 09:27
    #2

    Att säga till en fotograf att ni vill ta parbilder ist för bröllopsbilder rekommendrar jag inte, jag som fotograf skulle tex på plats avsäga mig uppdraget om ni lurat mig på detta sätt mycket bättre att ni är ärliga och ser om ni hittar någon fotograf som passar er budget ist. För ett bröllop krävs mycket mer förberedelser, resväg, man vill ha koll på platsen man ska fota eftersom man tex inte bara kan byta dag vid regn osv här kommer en liten förklaring till varför fotografen inte bara trycker på knappen som en del kunder tror.


    Varför kostar en bröllopsfotografering?
    En professionell bröllopsfotograf tar i regel 10.000:- och uppåt, beroende på vart i landet ni befinner er. Priset påverkas även av fotografens kunnande och erfarenhet. En professionell fotograf har dyr utrustning och lägger mycket tid på brudpar utöver självaste fotograferingstimmarna, möten innan, resor, genomgång av bilderna, möten efter bröllopet samt många timmar framför datorn för att få ut det där lilla extra under redigeringsarbetet för att kunna leverera riktigt fina album och bilder.


    Har man en begränsad fotobudget är det absolut värt att ha ett proffs för porträttbilderna och låta en bekant eller nybliven fotograf dokumentera resten utav dagen. Det är från förberedelserna, porträtten och vigseln som är mest värda att ha ett proffs till, under middag och festligheter kan vänner hoppa in!

  • Ankan
    Äldre 1 Jun 10:08
    #3

    Kan också tycka att det är tråkigt med höga priser, men de beror ju mycket på att det ställs höga krav just vid bröllop, precis som foto i stan skriver.
    Det är klart att det går att spara pengar även här (troligtvis minst på fotograferingen, för den är så viktig). Jag tänker till exempel gå till floristen och berätta vad jag vill ha (färger, ungefär stil, en två blomsorter jag absolut vill ha med) och säga att jag har 800-1000 kr, för det så får hon göra det som går för dem pengarna. Och då blir det nog ingen långvarig rådgivning och inga specialbeställda blomsorter och ingen gigantisk, tät bukett med massa extra saker på. Och det är helt ok.
    Det är klart att du kan boka en festuppsättning också, men då har du ingen provuppsättning (gäller även smink). Om det känns ok för dig, så kör på det, här kan du spara pengar. Men du ingår risken att du kanske inte får exakt vad du vill ha. Det stör många brudar, för - om vi är helt ärliga - många av oss har ett stort kontrollbehov och precisa föreställningar när det kommer till bröllop.
    Så när du kollar på priser är mitt tips att du kolla på hur erbjudandet skiljer sig mellan "vanliga" och "bröllopsversionen". Oftast finns det skillnader som rättfärdiga priser. Och då kan du avgöra om det är viktigt för dig att få "hela paketet" eller om det vanliga räcker. Man behöver inte betala höga priser på allt, utan prioritera det som är viktigt för en själv, så kan man spara in på annat.
    Lycka till!

  • Ankan
    Äldre 1 Jun 10:19
    #4

    Roligt nu hamnade i ett blogginlägg till samma tema direkt efter jag har skrivit mitt inlägg, så här kommer länken till dem som vill veta varför de betala så mycket för blommorna: thoselovelydays.se/ar-florist-och-brollopsblommor-varda-pengarna/

  • Äldre 1 Jun 16:35
    #5

    Ja mycket är dyrare när det kommer till bröllop och precis som fotografen skrivit så är bröllop mera krav, precis som bruduppsättning o blommor. Det ska hålla en hel dag.

    Det du/ ni kan göra är att försöka prioritera de olika sakerna. Vad någon tycker är viktigt tycker inte någon annan. Vi valde tex att ha fotograf hela dag plus fest, och valde och ta en dyrare ring.

    Vi valde bort stor o dyr transport mellan kyrka o festlokal och la dessa pengar på att ha en proffsfilmare som filma bröllop o förberedelser.

    Min klänning och tillbehör drog vi också ner på, och köpte en dyrare kostym åt mannen då han kommer använda den i sitt jobb. Hans kläder och tillbehör kostade ca 10 tusen mer än mina. För mig var givetvis klänning viktigt osv, men inte att lägga ner en månadslön på det, då jag inte vill sälja klänningen vidare...

    Det är lätt att alla små kostnader lätt drar iväg,men man behöver varken ha favours till varje gäst, eller 3 rätters middag för flera tusen och fyrverkerier osv..

  • Äldre 2 Jun 08:04
    #6

    Ni har så rätt så men de små sakerna drar iväg också.. och man vill ändå ha ett hyfsat bröllop annars kan man likaväl åka utomlands och gifta sig och skippa festen m.m
    Och det vill jag inte heller. Vill ha en dag som vi aldrig glömmer och gästerna. .
    Men det blir nog bra.. Fotograf känns viktigt för mig så det kommer det att bli. Vi skippar också transport..vi tar vår egen bil..
    Det som kostar är väll allt omkring...men det blir nog bra till slut:)

  • Äldre 2 Jun 11:33
    #7
    Delphin skrev 2016-06-02 08:04:22 följande:

    Ni har så rätt så men de små sakerna drar iväg också.. och man vill ändå ha ett hyfsat bröllop annars kan man likaväl åka utomlands och gifta sig och skippa festen m.m

    Och det vill jag inte heller. Vill ha en dag som vi aldrig glömmer och gästerna. .

    Men det blir nog bra.. Fotograf känns viktigt för mig så det kommer det att bli. Vi skippar också transport..vi tar vår egen bil..

    Det som kostar är väll allt omkring...men det blir nog bra till slut:)


    Vi tänkte som så att vi ville ha ett bröllop som vi inte kommer glömma, ett bröllop som är oss. Vi är båda två kristna och jobbar inom svenska kyrkan så för oss var vigsel gudstjänsten viktigast och vi planerade den väldigt noga, och hade även nattvard vilket inte är så vanligt. Jag kommer från en "okristen" familj så de klagade lite innan på varför den skulle vara lång osv, och varför nattvard osv....

    Efteråt sa alla det blev så bra osv.. men vi planerade inte mycket efter att tänka att gästerna ska komma ihåg det som det bästa bröllop osv... visst vi hade i tanken att gästerna skulle ha roligt på festen osv...

    Vet inte hur långt fram ert bröllop ligger, men försök sprid ut det över många månader med alla små inköp. Leta beg dekorationer, och Beställ ena månaden tex pynt till borden, nästa månad beställ o betala din klänning, nästa hans kläder osv.. men det kräver nästan 6-12 mån förberedelser...
  • Äldre 2 Jun 16:40
    #8

    10000 för en fotografering är hutlöst tycker jag.. en bra fotograf kan minsann fotografera oavsett väder och plats.. 

    Jag sökte på facebook och hittade en tjej som fotograferar privat för 1000 kronor.. ursöt.. vi har träffats och rekat..och hon hör av sig hela tiden med tips och ideer..

    Ja allt är dyrt och det är så mycket måsten som man faktiskt kan plocka bort..presenter till gäster..ett nytt påfund..helt onödigt..min present tycker jag är att de får närvara vid min vigsel och att jag bjuder på mat och dryck och en trevlig dag...

  • Äldre 2 Jun 17:21
    #9
    +1
    Msson skrev 2016-06-02 16:40:14 följande:

    10000 för en fotografering är hutlöst tycker jag.. en bra fotograf kan minsann fotografera oavsett väder och plats.. 

    Jag sökte på facebook och hittade en tjej som fotograferar privat för 1000 kronor.. ursöt.. vi har träffats och rekat..och hon hör av sig hela tiden med tips och ideer..

    Ja allt är dyrt och det är så mycket måsten som man faktiskt kan plocka bort..presenter till gäster..ett nytt påfund..helt onödigt..min present tycker jag är att de får närvara vid min vigsel och att jag bjuder på mat och dryck och en trevlig dag...


    Men är det en utbildad fotograf som har det som sin inkomst som bara vill ha 1000 kr? Visst är 10 tusen mycket pengar, men det ligger ju mer bakom än "att bara knäppa ngr bilder" dessutom så varierar priserna stort beroende på var i landet man bor... det är precis som min kompis som sjunger på bröllop, som många gånger får försvara varför hon ens ska ha betalt???! Folk verkar tycka typ men du tycker väl det är roligt att sjunga? o det är väl bara för dig att sjunga, Men de förstår inte att det krävs övning osv..

    Jag håller helt klart med kring det här med presenter till gästerna, helt överdrivet.
  • Äldre 2 Jun 17:27
    #10

    Jo jag förstår att man går utbildning och betalar skatt m.m.... men om en vanlig fotografering kostar kanske hälften.. vad är skillnaden.. är man utbildad så kan man det här... 
    Lika är det med buketter.. bara för att man sätter brud före så lägger man på ett par hundra ibland tusen kronor.. hutlöst!!
    Jag har själv ett företag och involveras i bröllopsbranchen då o då.. men priset är detsamma även om det är bröllop student eller vanlig fest man har..

  • Äldre 2 Jun 20:37
    #11
    Msson skrev 2016-06-02 17:27:39 följande:

    Jo jag förstår att man går utbildning och betalar skatt m.m.... men om en vanlig fotografering kostar kanske hälften.. vad är skillnaden.. är man utbildad så kan man det här... 

    Lika är det med buketter.. bara för att man sätter brud före så lägger man på ett par hundra ibland tusen kronor.. hutlöst!!

    Jag har själv ett företag och involveras i bröllopsbranchen då o då.. men priset är detsamma även om det är bröllop student eller vanlig fest man har..


    Fast en brudbukett ska ju hålla längre än ett vanligt blomster arrangemang, men visst det går att prata med både florister, fotografer osv och säga att jag har den o den budgeten vad får jag, eller välja ett vanligt blomsterbinderi men då kan man inte heller klaga när blommorna vissnar fortare osv... men bryr man sig inte om sådana saker så är det ju inga problem. Tyvärr har folk (blivande brudar) en förkärlek till att bli helt hysteriska om något går fel, om håret inte höll hela dagen om bilderna inte blev bra osv... jag har själv aldrig förstått varför vissa blir så upprörda över vissa små detaljer som inte blev som man tänk.. men att skriva massa (i mitt tycke) varningar hit och dit om div olika företag för att ngt litet gick fel... givetvis bör man som företag inte få komma undan med stora allvarliga fel, men rätt ofta ser man trådar här inne med massa varningar... över vad jag tycker är småsaker, men som många brudar blir helt hysteriska över...
  • Äldre 3 Jun 07:15
    #12
    Msson skrev 2016-06-02 17:27:39 följande:

    Jo jag förstår att man går utbildning och betalar skatt m.m.... men om en vanlig fotografering kostar kanske hälften.. vad är skillnaden.. är man utbildad så kan man det här... 
    Lika är det med buketter.. bara för att man sätter brud före så lägger man på ett par hundra ibland tusen kronor.. hutlöst!!
    Jag har själv ett företag och involveras i bröllopsbranchen då o då.. men priset är detsamma även om det är bröllop student eller vanlig fest man har..


    Jag kan tycka lite som dig att bara för att det är bröllop så lägger dom på så mycket. Sant att allt skall hålla i en dag men det skall det ju också om man skall på en vanlig fest. Borde inte vara så mycket extra bara för att det är bröllop. Man har ju så mycket kostnader och det är inte så konstigt då att folk inte har råd att gifta sig. Samtidigt så vill man ju att dagen skall vara speciell, förhoppningsvis så gör man det bara en gång..
  • Äldre 3 Jun 09:38
    #13
    Msson skrev 2016-06-02 16:40:14 följande:

    10000 för en fotografering är hutlöst tycker jag.. en bra fotograf kan minsann fotografera oavsett väder och plats.. 

    Jag sökte på facebook och hittade en tjej som fotograferar privat för 1000 kronor.. ursöt.. vi har träffats och rekat..och hon hör av sig hela tiden med tips och ideer..

    Ja allt är dyrt och det är så mycket måsten som man faktiskt kan plocka bort..presenter till gäster..ett nytt påfund..helt onödigt..min present tycker jag är att de får närvara vid min vigsel och att jag bjuder på mat och dryck och en trevlig dag...


    Om man fotar ett bröllop låt oss säga i 5h för 10.000kr inkl moms så är det sedan ca 15 timmar hemma framför datorn för att redigera/editera 300-400 bilder och så får man inte glömma resvägen låt oss dra till med 3h tur och retur och skatt mm på det då blir det inte alls mkt kvar i timman i betalt på de 23 timmarna man laggt på bröllopet för att ge kunden de där fantastiska bilderna så nej det är inte alls hutlöst att betala för ett hantverk 
  • Ankan
    Äldre 3 Jun 11:06
    #14
    Msson skrev 2016-06-02 17:27:39 följande:

    Jo jag förstår att man går utbildning och betalar skatt m.m.... men om en vanlig fotografering kostar kanske hälften.. vad är skillnaden.. är man utbildad så kan man det här... 
    Lika är det med buketter.. bara för att man sätter brud före så lägger man på ett par hundra ibland tusen kronor.. hutlöst!!
    Jag har själv ett företag och involveras i bröllopsbranchen då o då.. men priset är detsamma även om det är bröllop student eller vanlig fest man har..


    brudskor skrev 2016-06-03 09:38:24 följande:
    Om man fotar ett bröllop låt oss säga i 5h för 10.000kr inkl moms så är det sedan ca 15 timmar hemma framför datorn för att redigera/editera 300-400 bilder och så får man inte glömma resvägen låt oss dra till med 3h tur och retur och skatt mm på det då blir det inte alls mkt kvar i timman i betalt på de 23 timmarna man laggt på bröllopet för att ge kunden de där fantastiska bilderna så nej det är inte alls hutlöst att betala för ett hantverk 
    Håller med brudskor där. Det tillkommer att professionella fotografer dessutom har riktigt bra och därmed dyr utrustning, plus (och det är väldigt viktigt!) de har massa erfarenhet - de fixar fina bilder även om det regnar, stormar, om ljusförhållanden är taskiga, om ni är så nervösa att ni knappt får fram ett leende osv. Någon som bara tar 1000 kr har nog varken en utrustning eller erfarenhet som kan jämföras med en professionell fotograf. Och det är klart att man kan spara pengar även här - men risken är högre att bilderna till slut bara håller medelmått. Vilket är fullt ok om man inte prioritera bilder utan istället andra saker. Men många som gifter sig, vill ha vackra bilder som minnen för resten av livet, vilket kanske inte är fallet när man fyller 50, då prioriteras nog annorlunda.

  • Äldre 3 Jun 13:33
    #15
    brudskor skrev 2016-06-03 09:38:24 följande:

    Om man fotar ett bröllop låt oss säga i 5h för 10.000kr inkl moms så är det sedan ca 15 timmar hemma framför datorn för att redigera/editera 300-400 bilder och så får man inte glömma resvägen låt oss dra till med 3h tur och retur och skatt mm på det då blir det inte alls mkt kvar i timman i betalt på de 23 timmarna man laggt på bröllopet för att ge kunden de där fantastiska bilderna så nej det är inte alls hutlöst att betala för ett hantverk 


    Exakt det är inte bara att knäppa några kort sen så är det bra.

    Som sagt alla prioriteterar vi olika, och vill man inte lägga flera tusentals kr på att en riktigt fotograf tar bilderna så är det upp till var och en. Men man ska inte gå till en fotograf och förvänta sig att de bara ska ta en tusenlapp för jobbet.

    Min kompis valde att en de känner skulle ta kort på deras bröllop, de r as bilder håller inte alls samma standard som våra eller andra bröllopsbilder som är tagna av en fotograf som har det som jobb. Men de nöjde sig med halvtaskiga bilder där de i princip kisar på varje bild.. och tur är väl det att de blev nöjda. alla prioriterar vi olika utan att något blir mer rätt eller fel....
  • Äldre 10 Jun 13:20
    #16
    brudskor skrev 2016-06-03 09:38:24 följande:
    Om man fotar ett bröllop låt oss säga i 5h för 10.000kr inkl moms så är det sedan ca 15 timmar hemma framför datorn för att redigera/editera 300-400 bilder och så får man inte glömma resvägen låt oss dra till med 3h tur och retur och skatt mm på det då blir det inte alls mkt kvar i timman i betalt på de 23 timmarna man laggt på bröllopet för att ge kunden de där fantastiska bilderna så nej det är inte alls hutlöst att betala för ett hantverk 
    Fast enligt din beräkning blir det 435 kr i timmen.. Är det ine så mycket kvar? Det är gansk mycket jämfört med mångas timmlön på ett vanlg jobb. Även om man skulle räkna med att det grs vitt och hälften går till skatteroch avgifter...
  • Äldre 10 Jun 13:31
    #17
    Anna 2016 skrev 2016-06-10 13:20:24 följande:
    Fast enligt din beräkning blir det 435 kr i timmen.. Är det ine så mycket kvar? Det är gansk mycket jämfört med mångas timmlön på ett vanlg jobb. Även om man skulle räkna med att det grs vitt och hälften går till skatteroch avgifter...
    Det hade absolut varit bra betalt om det hade varit ett året runt måndag till fredeags jobb som alltid fanns där men bröllopssäsången är kort om man bor i Sverige, de flesta vill ändå gifta sig under mitten av maj till mitten av okt och alltid på lördagar så pengarna måste räcka hela året runt så då blir det inte så mkt i slutändan iaf om man slår ut det på de antal bröllop man faktisk kan fota på ett år. Och man måste lägga pengar på sin utrustning, data program, försäkringar mm som löper på hela året. Och så är det också inte bar atiden man betalar för utan även fotografens kunnande och engagemang i bildskapandet :)
  • Äldre 10 Jun 16:37
    #18

    moms 108kr 326kr
    egenavgifter 65kr 261kr 
    skatt 78kr 

    Kvar i fickan 183 

    och då är det bara lönen och inget för kamera, datorer, h-diskar, bil
    och allt annat som man måste ha lite buffert på konto för om en kamera går sönder eller man måste köpa ny mm 

    att driva företag är inte lätt och det är synd att en fotografs kunskaper erfarenheter inta värdesätts på bättre sätt 

Svar på tråden Tråkigt att allt så dyrt för det är ett bröllop