• Äldre 16 Feb 22:11
    4047 visningar
    4 svar
    4
    4047

    Den eviga frågan- kuveravgift? och hur mycket?

    Hej!

    Har grubblat på detta under en väldigt lång tid och kommer inte över det.
    Inbjuden på bröllopsfest detta år och inbjudan kom väldigt tidigt.
    Paret önskar sig inga presenter och det står tydligt. Men dom tar en kuveravgift på 700:-/person.

    Tillslut så kollade jag upp stället och ungefärlig kostnad och det visa sig att det är ungefär precis så vad mat + alkohol till kommer kosta. Sedan tillkommer det en liten avgift för att få vara där..

    Min sambo och jag har egentligen inga problem att betala detta,men när vi börjar räkna på det så ska han på svensexa och jag på möhippa,runt 1500:-/person och sedan ska vi köpa nya kläder etc... Total kostnad blir runt 5-6 000 :- för oss att delta i allt.

    Jag anser att detta är snålt och tycker att brudparet kanske kunde tagit ut hälften som kuvertavgift eller så? Dessutom när båda har välbetalda jobb etc.  Inte varit med om detta tidigare, hur funkar det? Vad brukar man göra etc?

    Funderar även på att ta upp det med henne för att höra hur dom har tänkt etc, rätt eller fel?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Den eviga frågan- kuveravgift? och hur mycket?
  • Äldre 16 Feb 23:49
    #1

    Brudparet gör ju precis som de vill, sedan är det upp till gästerna att välja huruvida de tänker tacka ja eller inte. Det är även upp till er huruvida ni väljer att deltaga på möhippan resp. svensexan.

    Personligen skulle jag aldrig kunna tänka mig att ta inträdesavgift av släkt och vänner. Bjuder jag till fest så BJUDER jag, annars får det va!

    Däremot skulle jag gärna vara med och bidra till en väns eller släktings stora dag, genom att betala en kuvertavgift. Storleken på denna, som jag skulle kunna acceptera, beror lite på vem det är som håller i festen. Är det en nära vän eller släkting så skulle jag absolut kunna tänka mig att lägga 700:- på ett kuvert, då en gåva till brudparet i det läget förmodligen skulle ligga på en högre summa än så. Men är det en ytligt bekant, kollega eller liknande så skulle jag förmodligen tacka nej om de hade inträdesavgiften 700:-.

    Så, ja, det är ju upp till er vad ni är villiga att betala eller bidra med (hur man nu väljer att se på saken). Dock tycker jag inte att du bör ta upp detta med bruden. Det är ju deras beslut, som de säkert funderat både en och två gånger på, innan de kom fram till beslutet att ha en kuvertavgift på 700:-. Så det är ju bestämt, inbjudningarna är skickade och beslutet är klubbat. Jag skulle anse det ytterst opassande att ifrågasätta deras beslut. Bollen ligger hos er; är ni villiga att gå på fest, hippa och svensexa - med alla omkostnader som detta medför, eller inte?

  • Äldre 17 Feb 09:16
    #2

    Jag skulle absolut inhte ta upp det med brudparet. Det är deras bröllop och de har faktiskt oavsett andras åsikter rätt att göra precis som de vill. Det är jobbigt nog att planera bröllop så en massa åsikter från olika håll om hur man ska göra med olika saker om sitt bröllop är inte uppskattat.

    Som föregående person skrev så är ditt val att betala eller stanna hemma i detta fallet.
    Sen skulle jag nog säga att jag inte tycker att det låter så farligt dyrt jämfört med vad du får. Jämför detta med en trerätters-meny med tillhörande dryck på restaurang följt av inträde på något dansställe och mera dryck på dansgolvet. Jag har svårt att se att man skulle komma undan med 700 kr per person.

  • Äldre 17 Feb 10:00
    #3

    allting omkring ett bröllop är ju helt frivilligt för dig som gäst . 

    är du engagerad i möhippan har du på ett tidigt stadium redan där kunnat säga ifrån om du tyckte att slutsumman blev för hög eller helt enkelt avstått från att vara med och kanske hyllat bruden på något annat sätt istället. 

    Nya kläder är inte heller ett måste . Det går alltid att låna en finare klännning nånstans ifrån och en ny klänning måste inte kosta skjortan. Vackra nästintill oanvända festklänningar hittar du för nån ynka hundring på second hand eller via annons.  Eller använd det du redan har i skåpet och kanske bara köpa några nya skor eller liknande.  Kostym är det samma sak med.  Låna ihop byxa och kavaj. Skjorta o slips kanske redan finns. 

    Ska ni åka flera bekanta till samma bröllop kan samåkning fungera fint och dela på bensinkostnad.  Övernattning måste inte vara på hotell, ta med sovsäck och ett par hundralappar kostar en campingstuga eller vandrarhem.

    som gäst kommer du faktiskt billigt undan om du tänker efter och strukturerar upp det kommande bröllopet. 

    Att brudparet redan har satt sin budget och skickat ut inbjudan om kuvertavgift är inte din sak att ifrågasätta. De har valt detta och har säkert en genomtänkt tanke med detta. Du är bara en inbjuden gäst.  Du har din möjlighet att tacka ja eller nej.

  • Äldre 17 Feb 10:21
    #4

    Jag håller med föregående talare. Att ta upp frågan med brudparet ger dig förmodligen inte så mycket i det här läget, möjligen att de säger "Okej men då sänker vi avgiften för er två". Är det vad du skulle önska så visst, men var beredd på att brudparet kan ta illa upp.

    Söker du på "kuvertavgift" här i forumet får du upp hur många trådar som helst. En del är starkt emot kuvertavgifter och andra tycker att det är helt okej. Storleken på kuvertavgiften varierar, där är det svårt att säga vad som är rätt eller fel.

Svar på tråden Den eviga frågan- kuveravgift? och hur mycket?