• Äldre 9 Aug 11:44
    49452 visningar
    9 svar
    +1
    9
    49452

    Bröllop i Umeå 2017: tips, råd och diskussioner.

    Hej på er!!

    Jag och min sambo har precis bestämt oss för att slå slag i saken och försöka få till ett giftermål den 15 juli, 2017. Vi är precis bara i början av planeringen. Var ska själva vigseln ske? Borgerligt eller i kyrkan?

    Var ska festen vara; centralt i Umeå eller en bit utanför med naturskön miljö runt omkring? Vilken cateringfirma är bäst och mest ekonomisk?

    Hur mycket alkohol behöver man köpa in?

    Ja, ni fattar, inte så mycket koll på läget just nu. Därför är jag tacksam för så mycket info och tips som möjligt från er andra!! Det enda vi vet är att vi har en väldigt begränsad ekonomi, så ju billigare desto bättre, men vill ändå att det ska bli en fin tillställning och det bröllop som vi tänkt oss. Med begränsad ekonomi menar jag högst 50 tkr för ca 50 gäster.

    Nån annan kanske som är i samma sits som jag kan stöta och blöta lite idéer med??

    Tacksam för all form av respons!! ????????

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-10 13:48
    Tack för alla era svar!!

    Nej, några små detaljer som kostar en massa extra kommer jag inte att lägga nåt krut på. Det blir till att fixa all dekoration, inbjudningar osv själv med hjälp av Ebay, secondhand, Ikea eller botanisera av det som finns i hemmet. Är helt övertugad om att jag kommer att få till det fint utan att lägga en massa pengar på det, tycker att det blir mer personligt på så sätt också.

    Vi funderar på att antingen ha vigseln i Helena Elisabeth kyrkan på Gammlia och sedan festen på Druidgården. Eller så ha både vigsel och fest i Tavelsjögården. Men bi är helt öppna för andra förslag, så kom gärna med fler erfarenheter!! Vi är överförtjusta i landskapet som finns längs med Höga Kusten, så nån som eventuellt har haft något där får gärna komma med idéer.

    Maten får bli buffemat från nån cateringfirma. Vet ju om några här i stan, men jag börjar fundera på om man kan anlita de som går sista året på Gastronomiprogrammet på gymnasiet? Nån som vet nåt om detta?

    Underhållning har vi de i släkten som kan stå för, dj, fotograf och ev transport likaså, klänning köps från nätet eller second hand och så får en bekant som är sömmerska "piffa" till den. Vad mer? Små detaljerna hinns ju med att fundera på. Är ju ett tag kvar...

  • Svar på tråden Bröllop i Umeå 2017: tips, råd och diskussioner.
  • Äldre 9 Aug 14:28
    #1
    +1

    Hej!

    Vingård oss förra lördagen, vi var i Backenkyrkan och sen hade vi festen på Officersmässen på I20, Rex har dem lokalerna. Vi är hur nöjda som helst med dem, visst de kostar kanske lite mer, men dem är HUR bra som helst! Det är ju dessutom väldigt centralt så de är inge svårt att ta sig till/från för gästerna.

    Våra grannar var på Bygdegården på Teg. Vill nyinkomna undan billigt så kan ni ju ta kuvertavgift istället för present

  • Äldre 9 Aug 17:10
    #2
    +1

    Vad kul att du ska gifta dig :) Lycka till med all planering
    Jag har en bröllopsblogg, så om du vill kan du ju kika in. 
    www.weddingbelle.blogg.se

  • Plätti­s
    Äldre 9 Aug 21:25
    #3

    Vi gifte oss för två veckor sedan på 5 knop ute på Strömpilen. Borgerligt och med totalt 58 gäster. Hela kalaset kostade oss ungefär 50 000 kr, och då hade vi kuvertavgift för att täcka halva kuvertavgiften för gästerna.

    Ett tips om ni vill hålla er budget är att öppna Excel, skapa en ny fil utifrån deras mallar för bröllopsbudget. Jag googlade lite och hittade en superbra när vi började planera. Och eftersom ni har tid på er kan ni kolla runt och hitta det bästa alternativet för er.

    Vi satte oss ner och pratade igenom de viktiga sakerna i början av planeringen, om vi ville ha borgerlig eller i kyrkan. Kyrkan har fördelen att man får en pampig lokal och en plats att vigas på, men den borgerliga vigseln kan ni utforma precis som ni vill. Det är mer jobb i förväg, och det var en mardröm att hitta vigselplats, men det var rätt val för oss och blev så perfekt i slutänden.

    Gör en mapp på datorn eller telefonen och spara all inspiration du hittar, eller en pärm där du kan spara anteckningar och urklipp som stämmer in på den vision ni har.

    Och ett tips är att göra allt så enkelt ni kan, för även om perfektionen ligger i detaljerna behöver det inte betyda att man måste ha hur mycket saker som helst för att det ska bli bra. På borden hade vi vita linnedukar, en svart löpare och gröna vaser med rosor i samma färger som min bukett. Inget mer. Och det blev så jäkla fint! Dessutom gjorde det att jag inte behövde stressa ihjäl mig dagen innan när allt skulle ställas i ordning.

    Jag lärde mig också att det var enklare än jag trodde att göra saker själv. Inbjudningarna designade jag och skickade på tryckeri, billigare än att köpa färdiga. Placeringskorten gjorde jag också själv, och jag har nog aldrig varit stoltare över något än dem. Sååå fina! Och jag betalade bara för papperet och lite dubbelhäftande tejp. 100 kr för 60 placeringskort.

    Och nu har jag skrivit hur mycket som helst och borde avsluta innan jag skriver lika mycket till :D


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 10 Aug 07:08
    #4

    Ett tips för att få ner priset är att titta noga en extra gång på vad saker o  ting får kosta och vad ni kan låta bli. 

    Det kanske är fint med rosa ballonger i taket och matchande tvål på toan men det kostar massor med pengar.   Ta bort allt onödigt lulllull och lägg pengarna på annat. Det är detaljerna som drar iväg priset. 

    Gör så mycket som möjligt själva och ta hjälp av släkt och vänner.  Dekorationer tex kanske går utmärkt att låna ihop som tex vita dukar och ljushållare. 

    Försök också att hitta paketpris på det ni vill ha.  Tex att det ingår porslin och köksutrymme när ni letar lokal, att ni får serveringspersonal med när ni bokar catering, att ljudanläggning ingår när ni bokar underhållning osv osv...  Mycket billigare än att boka var sak för sig.

  • Äldre 19 Aug 07:37
    #5

    Om du vill köpa ett paraply redan nu så har jag ett oanvänt paraply i typ ivory, som jag köpte för nått på 400kr som jag tänkte sälja för 250kr om du är intresserad.

  • Äldre 13 Oct 12:08
    #6
    +1

    Hej!

    Jag och min fästman har också just satt ett datum (den 27 augusti 2016) för vårt bröllop och vi går i lite samma funderingar som TS.

    Vi kommer att välja en borgerlig vigsel i och med att varken jag eller min fästman är troende. Vi försöker hitta en bra plats (ej vid festlokalen) som har personlig betydelse för oss men som också fungerar oavsett väder.

    De som på senaste tiden gift sig i min umgängeskrets har gjort mycket (trycksaker etc.) på egen hand, vilket ibland kan hålla nere kostnaderna. Dock är det en del som känt att de behöver prestera, vad gäller inbjudningar dekorationer osv. så det har kostat både tid och pengar (scrappa ett fint och tekniskt avancerat kort är okej, men när det börjar komma upp i 50-60 kort önskar man snabbt att man gjort det lite enklare för sig). Så hemmagjort behöver inte alltid vara bäst, men kan helt klart vara billigare om man håller koll på kostnaderna!

    @Plättis använde ni er av något speciellt redigeringsprogram när ni/du gjorde inbjudningar och placeringslappar?

     

  • Plätti­s
    Äldre 13 Oct 21:30
    #7

    Inbjudningarna gjorde jag i InDesign, det finns att ladda ner testversioner och jättebra tutorials på Youtube. Lite pilligt när man inte är van, men jag tror på enkelt och stilrent, då är det inte så svårt :) Tänk särskilt på att bilderna ska vara högupplösta, men kan se gryniga ut till man sparar filen som pdf. Herregud så jag krånglade med just den biten...

    Placeringskorten gjorde jag för hand. Klippte rutor, vek på mitten, dubbelhäftande tejp till dekorationerna och sedan skrev jag namnen för hand. Tror jag lagt upp bilder på åtminstone placeringskorten någonstans, inbjudningarna vet jag inte. Jag var nog inte så sugen på att ha våra namn och vårt bröllopsdatum över hela internet då vi har rätt ovanliga namn :)


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 8 Nov 18:47
    #8

    Hej!

    Vi gifte oss i somras och hade tema shabby chic/rustikt. Vi gjorde vaser av stora glasburkar, juteväv och spets, servetthållare av juteväv och så hade vi massor av små glaslyktor i fattigmansilver. Om någon tänkt sig ett liknande tema har vi massor av grejer vi gärna säljer till ett billigt pris. Hör av er om ni vill ha bilder och fler detaljer. Med vänlig hälsning, Emma emma.s.nyberg@gmail.com

  • Tue 18 Jun 2019 17:54
    #9

    Vill tipsa om möhippa i Umeå för den intresserade. Svensexa i Umeå också för den delen. Kolla in www.levandeevent.se för Levande Event och deras utbud, vi körde zombiegame med tjejerna.

Svar på tråden Bröllop i Umeå 2017: tips, råd och diskussioner.