• Äldre 8 Mar 18:42
    2412 visningar
    9 svar
    9
    2412

    Dukning vid otraditionella familjeförhållanden? Hjälp!

    Hjälp!
    Jag har ett problem angående dukningen. Vem ska sitta vid honnörsbordet? Min blivande man har inte sina föräldrar i livet längre och jag har min mamma som ganska nyligen träffat en ny man (som jag inte känner så väl och därför inte vill ha närmast mig). Han verkar mycket trevlig, men jag vill ju ha någon som står MIG nära vid min sida då. Några förslag??

  • Svar på tråden Dukning vid otraditionella familjeförhållanden? Hjälp!
  • Äldre 8 Mar 19:15
    #1

    Välj dom ni vill ha där helt enkelt.


    Syskon, kusiner, bästa vännerna...

  • Äldre 8 Mar 20:34
    #2

    Jag hade nog gjort så att vi er situation hade haft tärnor och marskalkar runt oss vid honnörsbordet.


    Eriksberg skrev 2015-03-08 18:42:27 följande:

    Hjälp!

    Jag har ett problem angående dukningen. Vem ska sitta vid honnörsbordet? Min blivande man har inte sina föräldrar i livet längre och jag har min mamma som ganska nyligen träffat en ny man (som jag inte känner så väl och därför inte vill ha närmast mig). Han verkar mycket trevlig, men jag vill ju ha någon som står MIG nära vid min sida då. Några förslag??


  • Äldre 9 Mar 10:39
    #3

    jag hade nog skippat att ha ett traditionellt honnörsbord och istället haft vanlig bordsplacering vid ert bord .   Dvs, jag hade inte placerat borden med ett honnörsbord som tex en E - formation  utan hade tänkt om helt å hållet och kanske bara gjort två långbord tex  och sen bara placerat er på mitten. 

    har ni tärnor och marskalkar kan ju det vara något att placera närmast om ni ändå behåller honnörsbord. 

  • Äldre 14 Mar 10:22
    #4

    Tack för era förslag. Enda problemet om vi väljer tätnan och marskalken närmst oss är ju i så fall mamma. Var ska hon då sitta??

  • Äldre 14 Mar 11:36
    #5
    Eriksberg skrev 2015-03-14 10:22:04 följande:

    Tack för era förslag. Enda problemet om vi väljer tätnan och marskalken närmst oss är ju i så fall mamma. Var ska hon då sitta??


    Det behöver inte vara antingen eller... Om din mamma är enda kvarvarande föräldern ni har så kan ni ha henne + tärnor och marskalker. Eller välj bara ut dom ni helst vill ha sittandes hos er... eller tja. 
    Man behöver inte följa traditionerna Flört

    Prata med din mamma, fråga vad hon tycker. 
    Hon kanske hellre sitter vid några andra släktingar.

    På honnörsbordet kan det vara svårt att föra ett samtal eftersom du bara har folk "på pratavstånd" bredvid dig. Så det kan faktiskt (rent socialt) vara det sämsta bordet att sitta på av den anledningen.

    Så innan du oroar dig för vart din mamma ska sitta - prata med henne.
    Vill hon sitta på honnören så tycker jag att du och din blivande väljer ut ett jämt antal var (där din mamma är en) som ska sitta med er. Det spelar ingen roll om det är tärnor/marskalker, toastmaster, bästa vännen eller tja... vem som helst
  • Äldre 14 Mar 18:08
    #6

    Tack Chicita för dina förslag. De låter jättebra - om jag nu hade haft någon annan släkting (vilket jag glömde nämna att jag inte har)... Men du har rätt. Jag får prata med henne och höra vad hon vill. Jättebra!! Tack!

  • Äldre 20 Mar 11:47
    #7

    Jag har också samma problematik (typ ett år tills vi ens ska skicka ut inbjudningar, men ändå, mycket funderingar i huvudet). Vet inte om vi ska ha ett honnörsbord eller om det blir runda bord etc, men det blir ju ändå en fråga om vilka vi placerar närmast oss.
    Min spontana tanke är såklart våra föräldrar, och sedan tärna och marskalk.
    Då kommer ju funderingar av detta slag

    - Min sambos föräldrar är frånskilda, för tillfället är båda singlar, men om de träffar någon tills dess som får komma med, hur placerar vi då dem? För det blir ju ett par människor som vi kommer att känna under max ett år, och eftersom de bor 40 mil bort blir det ju inte direkt tid att knappt ens hinna träffa dem... Vi har visserligen sagt att +1 måste vara sambos för att bli medbjudna, men kan man applicera det på sina föräldrar?

    - Min tärnas sambo är ingen jag känner särskilt väl, även om de träffades redan på gymnasiet (9 år sedan nu) har jag inte träffat honom särskilt många gånger - vill man ha honom vid vårt bord? hon har redan sagt "äh, sätt honom vart som helst, han får väl lära känna folk!", men jag personligen hade tyckt att det var jobbigt att sitta själv bland främlingar... (vilket jag faktiskt gjorde på ett bröllop, inget jag uppskattade, hade hellre suttit med min sambo men de delade på alla par där..).

    Det blir ju massor av funderingar att ta itu med, vem placeras vart osv.. Men tror som ovan sagt att det är en god idé att prata med gästerna inför (de närmsta vill säga), och till syvene och sist får man nog utgå från sig själv och vad man själv vill - det är ju ens eget bröllop och ingen annans =)

  • Äldre 20 Mar 13:33
    #8
    emchan skrev 2015-03-20 11:47:06 följande:

    Klart det gäller även för era föräldrar :) 
    Och när det gäller bordsplaceringen i övrigt så är det bara att blanda leken och försöka hitta folk som kan ha något gemensamt och sätta i närheten av varandra. 

    Så gör ert bästa, fråga tärnan lite mer om hennes killes intressen och sätt honom i närheten av folk han kan ha något gemensamt med (pratavstånd är de direkt bredvid vid runda bord, men på långbord är det även de mittemot och diagonalt emot)

  • Cakefa­iry
    Äldre 20 Mar 23:25
    #9
    Eriksberg skrev 2015-03-08 18:42:27 följande:

    Hjälp!
    Jag har ett problem angående dukningen. Vem ska sitta vid honnörsbordet? Min blivande man har inte sina föräldrar i livet längre och jag har min mamma som ganska nyligen träffat en ny man (som jag inte känner så väl och därför inte vill ha närmast mig). Han verkar mycket trevlig, men jag vill ju ha någon som står MIG nära vid min sida då. Några förslag??


    Vi har också haft funderingar kring bordsplacering. Min mamma är ihop med en kille som inte jag heller vill ha närmast mig, plus att de inte talar samma språk som mina sambos förälder. Och alla våra 4 groomsmen och bridesmaids kommer inte få plats på ett avlångt bord, de talar inte heller samma språk och känner knappt varandra (det skiljer också typ 30 år emellan dem).

    Vi har inte riktig kommit fram till en bra lösning än.

    Dock är en fundering att placera oss vid ett seperat bord och har hönörsgäster vid sitt eget bord. Låter kanske lite trist men vi kommer ändå inte vara sociala under själva middagen och tårtätningen.

    Ett annat alternativ är att ha tärna, sedan mamman sedan mannen (då få ni lite avstånd iaf) och göra likadant på din m2bs sida.
Svar på tråden Dukning vid otraditionella familjeförhållanden? Hjälp!