• Äldre 2 Feb 13:40
    13410 visningar
    11 svar
    11
    13410

    Hur blir det med skulder?

    Vi gifter oss snart och jag har nu börjat fundera på det där med skulder.

    Min kille har skulder på typ 400000 och jag på 200000. Inga bolån.

    De skulderna är pga massa skit som hänt med bortfallen inkomst blablabla, hur som haver, finns skulderna.

    Planen är att vi i höst när hans " prick" hos kronofogden är borta,( finns ingen skuld där, han fick en prick för en 10kr faktura vars betalning kom in en dag för sent, hej kronofogden!)

    Ska ta ett gemensamt lån för att få bättre ränta och komma ner ett par tusen imånadsbetalning.

    Eftersom det är en stor summa pengar så kommer viinte betala av den på en gång utan det lär ta kanske 10-12år.

    Vem vet om vi är gifta så länge,även omvi naturligtvis tror det idag.

    Hur blir det om vi eventuellt skiljerr oss? Vi är solidariskt bundna båda att betala,men säg att en inte har råd, eller kanske jävlas för att skiljsmössan var smutsig eller vad som helst, då står den andra där och måste ta hela betalningen?

    Kan man dela upp lånet när man skiljer sig på två personer, till två seperata lån? Typ förklara att nu skiljer vi oss så vi vill dela upp lånet på två nya lån?

    Vart skriver man ett äktenskapsförord? Kostar det?

    Jag känner mig helt retarted när det kommer till ekonomi, kan ha att göra med min diskalkyli och tidigre naiva inställning till pengar, men jag vill ändå ha mitt på det torra ifall vi skiljer oss.

    Han är inget geni med pengar tyvärr, just nu tjänar vi bra och har råd, men om det skulle bli dåligt så vet jag inte om jag litar på att han inte skulle ta ett lån till, men då i sitt eget namn, jag hänger inte på där, jag sparar. Men då vill jag inte att minasparpengar går till honom när vi skiljer oss.

    Är det bara att stoppa pengar i madrassen som gäller då?

    Ni behöver inte kommentera om mitt val av man som är dåligt ekonomiskt lagd, hans andra kvaliter väger upp, och ja vi hr lån, som miljoner andra, det är väl inte så jävla kontsigt, ibland ter sig inte livet och ekonomin som man räknat med. Bättre med lån än att bo på gatan.

  • Svar på tråden Hur blir det med skulder?
  • Äldre 2 Feb 15:54
    #1

    Hej!


    Det låter absolut som att ni skulle gå till en jurist som kan hjälpa er att reda ut begreppen och skriva ett äktenskapsförord. Det är ju toppen att ni funderar på det redan nu innan ni gifter er, tycker inte alls att du ska känna dig dum! :) Ett äktenskapsförord kostar visserligen en liten summa, men man sparar enormt mycket tid, ork och pengar jämfört med om man hamnar i en jobbig skilsmässa.

  • Äldre 4 Feb 13:01
    #2

    det verkar vara värt det att skaffa ett sånt. men frågan är hur lägger jag fram det snyggt utan att han tar illa upp....

  • Äldre 4 Feb 13:31
    #3

    Så ni vill dela era liv allt med en person i vått och torrt osv osv


    Det första vi gjorde när vi flyttade ihop var att ha gemensamt lönekonto, gemensamt sparkonto och sedan slog vi ihop våra blankolån (min hoj bla) till ett för att få bättre ränta och kunna betala av det fortare. Skall man inte dela allt med sin tilltänkta, man har barn osv men vill ändå skriva äktenskapsförord så man inte behöver dela det ekonomiska med varandra. Hade min tjej börjat prata om sådant hade jag bett henne dra åt.. Hon äger halva min lägenhet, halva mina bilar och halva hojarna dvs halva av allt jag äger den dagen vi skriver på pappren. Borde jag då skriva äktenskapsförord? För värdet överskrider ju klart de skulder som ni pratar om, och pengar minus eller plus är ju ändå något jag förlorar i så fall. Undra om de utan skulder men med lösören tänker på samma sätt med rädsla jämfört med de som bara ser minuspengar.


    Live free, ride free
  • Äldre 4 Feb 13:54
    #4

    För mig är och var ett äktenskapsord en självklarhet. Vi var båda överens om detta och varför skulle du inte kunna förslå detta? Ett äktenskapsfrord beher man bara använda OM man skiljer sig och OM man då är osams. Annars gör man som man vill om båda är överens så det är oerhört klokt att skaffa ett äktenskapsförord. Väl investerade pengar.

  • Äldre 4 Feb 15:04
    #5
    Nightrod skrev 2015-02-04 13:31:11 följande:

    Så ni vill dela era liv allt med en person i vått och torrt osv osv


    Det första vi gjorde när vi flyttade ihop var att ha gemensamt lönekonto, gemensamt sparkonto och sedan slog vi ihop våra blankolån (min hoj bla) till ett för att få bättre ränta och kunna betala av det fortare. Skall man inte dela allt med sin tilltänkta, man har barn osv men vill ändå skriva äktenskapsförord så man inte behöver dela det ekonomiska med varandra. Hade min tjej börjat prata om sådant hade jag bett henne dra åt.. Hon äger halva min lägenhet, halva mina bilar och halva hojarna dvs halva av allt jag äger den dagen vi skriver på pappren. Borde jag då skriva äktenskapsförord? För värdet överskrider ju klart de skulder som ni pratar om, och pengar minus eller plus är ju ändå något jag förlorar i så fall. Undra om de utan skulder men med lösören tänker på samma sätt med rädsla jämfört med de som bara ser minuspengar.


    Ett äktenskapsförord handlar ju inte om hur man ska hantera ekonomin under själva äktenskapet utan hur man ska dela upp allting OM man skulle gå skilda vägar.
  • Äldre 4 Feb 15:12
    #6

     


    Allrakäraste skrev 2015-02-04 15:04:15 följande:
    Ett äktenskapsförord handlar ju inte om hur man ska hantera ekonomin under själva äktenskapet utan hur man ska dela upp allting OM man skulle gå skilda vägar.


    Jo jag vet detta.


    Bara det att vi ser det mer som en förberedelse inför separation.


    Synd att man skall känna sig tvingad redan innan man gifter sig att göra sig förberedd på att skiljas. Skulle ta udden av allt känns det som. Sedan är det mycket fokus på skulder, men få diskuterar så om motsattsen


    Live free, ride free
  • Äldre 4 Feb 15:27
    #7

    Jag tror du tar ut i svängarna lite fort nightrod. mitt är ditt och tvärtom är en självklarhet för oss närvi är ihop. Om du inte läste det så kommer även vi slå ihop våra lån till ett med bättre ränta osv. Jag skiter i materiella ting, jag syftar på gemensamma skulder och tillgångar, det jag slv lagt undan till mig själv, för ja, även om vi delar på pengar så har vi egna konton och vill fortsätta ha det så. Vad händer vid skiljsmässa?

    Det jag pratar om är OM vi skiljer oss. Även omjag inte tror att det kommer bli smutsigt, vi är rätt sansade båda två, så är jag inte helt blåögd. Shit happens, folk skiljer sig hela tiden och blir riktigt osams över det. Jag tror att vi skulle hantera bra men jag lever i verkligheten och jag vill inte sitta i skiten för att jag var naiv och trodde att vi skulle hantera en skiljsmässa som folk och kunna dela upp tillgångar och skulder fint och snällt.

    Nu låter det som att jag räknar med skiljsmässa, och att den blir ful, det gör jag inte, men worst case scenario så finns det en risk, då vill jag att vi båda är on the safe side.

    Men jag vill inte få det att framstå som nightrod tog det, för det är inte så jag menar.

  • Äldre 4 Feb 16:02
    #8
    augusti skrev 2015-02-04 15:27:18 följande:

    *massa text som tår ovan*
     Men jag vill inte få det att framstå som nightrod tog det, för det är inte så jag menar.



    Jo jag såg att det stod så.


    Var kanske inte helt riktat gentemot ditt inläggm,, men ifrågasättande om hela äktenskapsförords delen. Skrev mycket men orkade inte lägga in det, summan är snarare. Om min blivande skulle ha så lite tro på oss att hon bad mig om ett äktenskapsförord så skulle jag aldrig gifta mig med henne, hmm fan vet om jag ens hade fortsatt vara med henne. Då hade hon sluppit gå runt och oroa sig för att ja skulle ta vad som var hennes om/när vi gör slut.


     


    Men alla är olika, och såväl som en del tycker äktenskapsförord är världens bästa ide så är vi den andra sidan av det myntet.


    Man lever som man blir lärd, skyll på våra föräldrar att vi tycker emot lite här inne Flört 


    Live free, ride free
  • Äldre 4 Feb 17:58
    #9

    Jag förstår hur du menar nightrod, jag tänkte likadant innan bröllop blev verklighet för mig, men jag är kite lagd åt det hållet gällande det mesta. Safety first! :)

  • Äldre 10 Feb 13:14
    #10
    Nightrod: Det finns många, många som "trott helt på varandra", skippat äktenskapsförordet och sedan ångrat det i många år. Man förbereder inte att huset ska brinna ned för att man tecknar en försäkring.

    Augusti: Ni behöver ju uppenbarligen ett avtal som ser till att du vid en skilsmässa inte behöver betala mer än din andel av era lån, samt att om han skriver på ett nytt lån så måste han betala det helt själv. Du kan behöva en jurist till hjälp med det, och ev. även blanda in banken. De brukar nämligen vara pigga på att se till att att båda låntagarna blir fullt betalningsansvariga för att kunna krama ut pengarna även när den ena parten inte kan eller vill betala "sin del" - ett eldorado för hämndlystna ex!
  • gothic­bride2­be
    Äldre 20 Feb 20:57
    #11

    Vi sitter lite i samma sits. Det är skulder inblandat. Och en fömögenhet som kan gå i arv. Vi kommer skriva äktenskapsförord. Jag ser det som en självklarhet att man tar med sig ut vad man hade med sig in, + att ärvda pengar alltid tillfaller den som ärvt dem. Och det handlar bara om respekt. Inte misstro. 


Svar på tråden Hur blir det med skulder?