• Äldre 28 Jan 15:01
    26354 visningar
    57 svar
    57
    26354

    Vår son ej bjuden av sambos bror

    Hej! I sommar gifter sig min mans bror. Brudparet har två barn, som kommer vara 3 år och 1 år då. Vi har en son som är tre månader yngre än deras yngsta, och kommer få också att ha fyllt 1 år. Vår so nörden enda bebisen i släkten förutom deras egna barn då inga andra syskon har barn. Vi fick nu inbjudan där endast jag och min mans namn stod på inbjudan, tänkte dock inte på det utan tig för givet att vår 7 månaders (brorssonen) också var bjuden. Sedan gick jag in på bröllopsnatten de hänvisade till, och där står: Bröllopfesten är barnfri med undantag för ammande barn.

    De vet att vår som inte ammas längre och därmed räknas han ju inte som ett ammande barn. Jag vet att de kommer bjuda kompisar som är i barnafödande ålder som säkert har egna småbarn. Men det är ju en skillnad på att bjuda sitt brorsbarn och alla kompisars barn!

    Inga andra av brudparets syskon har barn. Vår son (som är lika gammal som deras yngste son) är det enda barnet i släkten, och han bjuda inte! Jag tycker att brorsbarn är så pass nära att han självklart ska bjudas med. Jag menar han kostar inget tex kuvert eller liknande, och skulle han börja skrika i kyrkan så skulle ju jag gå ut med honom. Bröllopsfesten ska hållas på deras föräldrars lantställe ute i skogen flera mil bort, och vi skulle alla få sova över där. Då är det självklart att vår son också skulle få vara med när hela familjen kommer vara där; föräldrar och syskon med respektive. Alla förutom vår son, som på köpet är lika gammal dom deras son!

    Jag menar så helt barnfritt är det ju inte ändå. Det som sårar är att det är min mans bror. Hade det varit min mans kompis som endast hade bjudit honom med respektive, så hade jag inte reagerat. Men det är hans bror som inte bjudet sitt endaste brorsbarn! Andra brodern med flickvän är bjudna, men inte hana brors son. De tänker förmodligen att de enda barnen som får komma är deras egna. Men jag tycker att ens Brorsson som kommer vara exakt 1 år, självklart tillhör nära familj. Det är inte så att det är 10 ungar i 3-4 års åldern som sprida ger runt, utan EN 12 månaders. Att man i te bjuder kompisars barn är inget konstigt för man måste ju dra gränsen någonstans. Som vän går man vara glad att bli bjuden då viss bara har nära familj! Så deras vänner kan jag inte tänka mig skulle ta illa upp on hans brors lille son är bjuden, men inte deras barn. Nu är ju deras ammande barn välkomna. Lite konstigt för vissa ammar ju upp till 1 år, medan vissa slutar vid 4 mån som jag själv.

    När föräldrar, syskon med flickvän är bjudna, då borde brorssonen också få komma. Bröllopsfesten är på landet och man skulle vara sommarform, inte ens kavaj, och deras egna barn är med. Ja då kan det ju inte vara värsta stela supereleganta vuxenfesten där bara vuxna sitter och smuttar på sitt vinglas, för deras barn är ju där sant deeas kompisars ammande barn! Men enda brorsbarnet är inte välkommet. Funderar på att tacka nej. Hade de tyckt att det varit viktigt att fira med oss så hade de ju bjudit vår lille son med. Han är ju med oss och så liten fortfarande. Dessutom är bröllopet längre bort då man måste sova över där, och festen är på mina svärföräldrars lantställe. Kul att hela familjen (inklusive deras två barn) skulle vara där ute på landet bland gröngrös, kossor och loge mitt på sommaren, utan vår son. Ja deras vänner är där med med ammande barn.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-28 15:09
    Ursäkta stavfelen, skrev snabbt på mobilen. Hoppas ni förstår ad jag egentligen menar.

  • Svar på tråden Vår son ej bjuden av sambos bror
  • Äldre 2 Feb 09:48
    #41
    +1

    Men de vill ju uppenbarligen inte ha dem där, kanske finns det en anledning.
    Han kanske är en odåga och de vet han behöver att allt kretsar kring honom, kanske ligger i släkten.


     


    Jag skulle utan problem kunna säga till någon att barn är bjudna men vi vill inte ha din son där för att han är en odåga (vilket vi också har gjort)


    Självklart går folk ut med gråtande barn, men vi kommer skicka ut dem som sitter och glappar (pratar) med vill inte ha på vår bröllopsvideo någon som säger, varför har hon klänning på sig, varför har han käpp, varför varför varför..osv


     


    Klar man inte kan styra och ställa i allas vardag, men man kan styra och ställa hur man vill ha sitt bröllop. Sedan får gästerna själva avgöra om de tycker dessa personer som gifter sig är så viktiga för en att man själva styr och ställer om i vardagen för att få komma. Vissa av våra gäster kommer 50 ? 60mil ifrån oss, Jag har en känsla av att de styr och ställer om i sin vardag för att kunna komma, men folk som har barn har en förmåga att tro att de är väldigt speciella bara för att de är föräldrar. Vilket inte är så speciellt, det har funnits folk som är det, sedan,, ja urminnes tider, idag är det ju enkelt att va förälder jämfört med 100-150 år sedan, men ändå verkar det som om alla föräldrar är så fantastiskt speciella (inte alla men de som hörs) och man måste ta hänsyn till just deras barn.


    Live free, ride free
  • Äldre 2 Feb 11:17
    #42
    Nightrod skrev 2015-02-01 21:33:41 följande:

    Ni måste verkligen hata vårat upplägg. Alla som vi bjuder som har barn, kommer va tvungna att lova att de kommer resa sig och gå ut ur kyrkan om de börjar glappa. Dessutom är vi båda överens om att vi kommer avbryta vigseln, vända oss om och bara vänta tills de gått ut om inte detta efterföljs, eller slängs ut om jag känner hennes sida släkten rätt.


    På er fest kan ni göra precis hur ni vill, men om ni har en kyrklig vigsel, är det en offentlig gudstjänst, och vem som vill har rätt att delta. Självklart håller jag med om att man bör gå ut om man har ett gråtande barn, men ni har ingen rätt att förbjuda någon att delta. Du verkar ha missuppfattat det hela. Om det är så viktigt för er att kunna regissera exakt hur ni vill ha allting får ni välja en borgerlig  vigsel. Om du nu anser att bröllopet bara handlar om er två, varför har ni ens brytt er om att bjuda in några gäster? Som statister i er show, eller vad? Det låter extremt självupptaget. 
  • Äldre 2 Feb 11:34
    #43
    Elna14 skrev 2015-02-02 11:17:29 följande:
    På er fest kan ni göra precis hur ni vill, men om ni har en kyrklig vigsel, är det en offentlig gudstjänst, och vem som vill har rätt att delta. Självklart håller jag med om att man bör gå ut om man har ett gråtande barn, men ni har ingen rätt att förbjuda någon att delta. Du verkar ha missuppfattat det hela. Om det är så viktigt för er att kunna regissera exakt hur ni vill ha allting får ni välja en borgerlig  vigsel. Om du nu anser att bröllopet bara handlar om er två, varför har ni ens brytt er om att bjuda in några gäster? Som statister i er show, eller vad? Det låter extremt självupptaget. 
    Självklart är det självupptaget, det är vår dag. Och att någon skulle åka 50 mil för att crasha vårt bröllop skulle jag vilja se.
    dessutom hålls det i en ruin alltså inte kyrkan.
    Och hurvida vem som helst kan komma och förstöra så tror jag nog det problemet skulle lösa sig själv med våra bjudna gäster så att säga :)
    Live free, ride free
  • Äldre 2 Feb 11:53
    #44
    Nightrod skrev 2015-02-02 11:34:36 följande:
    Självklart är det självupptaget, det är vår dag. Och att någon skulle åka 50 mil för att crasha vårt bröllop skulle jag vilja se.
    dessutom hålls det i en ruin alltså inte kyrkan.
    Och hurvida vem som helst kan komma och förstöra så tror jag nog det problemet skulle lösa sig själv med våra bjudna gäster så att säga :)
    Det var du som skrev att ni skulle viga er i en kyrka, inte jag. Men det har ingen betydelse var ni är, om det är en kyrklig vigsel, med en präst närvarande, är det en offentlig gudstjänst. Om ni har en borgerlig vigselceremoni i en kyrkoruin är det som sagt mer fritt att göra som ni vill, men det är inte lokalen som avgör om ni har en kyrklig vigsel, utan vem som är vigselförrättare. Leds vigseln av en präst är det en offentlig gudstjänst som sagt. Om ni och era gäster tänker bete er så otrevligt som du antyder att ni kommer att göra om någon objuden dyker upp, så har prästen rätt att avbryta och inte fullfölja vigseln, om jag förstått rätt. Då står ni där med ert perfekta färgtema, ogifta. För övrigt blir det ju svårt för er att be folk gå ut om ni redan är utomhus...
  • Äldre 2 Feb 12:26
    #45
    Elna14 skrev 2015-02-02 11:53:09 följande:
    Det var du som skrev att ni skulle viga er i en kyrka, inte jag. Men det har ingen betydelse var ni är, om det är en kyrklig vigsel, med en präst närvarande, är det en offentlig gudstjänst. Om ni har en borgerlig vigselceremoni i en kyrkoruin är det som sagt mer fritt att göra som ni vill, men det är inte lokalen som avgör om ni har en kyrklig vigsel, utan vem som är vigselförrättare. Leds vigseln av en präst är det en offentlig gudstjänst som sagt. Om ni och era gäster tänker bete er så otrevligt som du antyder att ni kommer att göra om någon objuden dyker upp, så har prästen rätt att avbryta och inte fullfölja vigseln, om jag förstått rätt. Då står ni där med ert perfekta färgtema, ogifta. För övrigt blir det ju svårt för er att be folk gå ut om ni redan är utomhus...
    Självklart kommer vi bete oss otrevligt om någon oinbjuden dyker upp och försöker förstöra vigseln och vårt bröllop.
    Live free, ride free
  • Anonym (Ok)
    Äldre 2 Feb 13:10
    #46
    +1

    Alltid spännande drama när nightrod diskuterar ;)

    I det stora hela tycker jag att barn inte behöver vara bjudna och brudparet bestämmer hur de vill ha sin dag.

    Det skadar inte om en ettåring är med sina tex mor eller farföräldrar i en dag.

    Föräldrar överlag är så needy med sina ungar, barn klarar av att vara ifrån sina föräldrar en kort stund, typ en dag, utan att ta skada. Var med på festen, åk hem på morgonen. Eller gå bara enutav er. Annars är det enklaste att bara ringa och fråga.

    Egentligen är det inte så konstigt tycker jag.

    Barn som ammar är bjudna men barn som inte ammar är inte bjudna, förutom brudparets egna barn.

    Skulle de säga ja till ett barn så måste de säga ja till andras barn för att slippa diskussion och då är det enklare att bara säga nej till alla barn som inte ammar.

    Vi välkomnar inte barn och jag räknar med att folk som tycker det är ett problem inte kommer. Det är okej, men vi vill verkligen inte ha med barn. Det är en vuxen fest med alkohol och barn bör inte vara där då. Dessutom har alla vigslar jag varit på med barn blivit "sabbade" av skrikande barn ikyrkan. Även om föräldrarna tar ut dem så är det ett störningsmoment innan de är ute och vi vill inte det. Råkar det vara någon på gudstjänst en lördag eftermiddag med barn( icke troligt) så är det som det är.

    Kan lägga till att vi båda tycker om barn och jobbar med dem, men när vi gifter oss så bestämmer vi vilka gäster vi vill ha.

  • Äldre 12 Feb 13:14
    #47
    +2

    Tycker det känns lite hårt missa sin brors bröllop pga att de inte vill ha barn med. Dina föräldrar lär väl inte vara bjudna, de kanske kan se efter honom?

    Tycker ni ska tänka mer på att de VILL ha er där än att de INTE vill ha med er son.

    Två dar av hela livet...

  • Liv
    Äldre 31 Aug 17:52
    #48
    +2

    Väx upp och respektera deras önskan. Passar det inte så stanna hemma då.

  • Äldre 31 Aug 18:43
    #49
    +2
    Liv skrev 2015-08-31 17:52:53 följande:

    Väx upp och respektera deras önskan. Passar det inte så stanna hemma då.


    Är din plan att dra upp samtliga sovande trådar på hela forumet för att slänga ur dig kaxiga svar på allting? Bröllopet tråden handlar om har med största sannolikhet redan varit, så din kommentar blir rätt onödig.
  • Anonym (Utesl­utande­)
    Äldre 31 Jan 14:25
    #50

    Det låter ju helt klart som att de inte vill ha med DIG på bröllopet. De förväntar sig att brorsan kommer oavsett om du stannar hemma med barnet eller ej.

  • Anonym (Utesl­utande­)
    Äldre 31 Jan 14:30
    #51
    Nightrod skrev 2015-02-01 21:33:41 följande:

    Det är så kul att läsa om självupptagna människor som tror att de är viktigare än brudparet på deras bröllop.

    Ni måste verkligen hata vårat upplägg. Alla som vi bjuder som har barn, kommer va tvungna att lova att de kommer resa sig och gå ut ur kyrkan om de börjar glappa. Dessutom är vi båda överens om att vi kommer avbryta vigseln, vända oss om och bara vänta tills de gått ut om inte detta efterföljs, eller slängs ut om jag känner hennes sida släkten rätt.

    för det är vår dag, den enda dagen i livet som handlar enbart om oss. Jag skiter väl i om någon blir sur för att de inte får ta med sina barn, deras problem inte mitt, oartigt som fan att inte lyssna till brudparets önskemål på deras dag. Att det ens finns människor som tror att bröllopet handlar om annat än de som gifter sig borde skämmas


    Gifte ni er i kyrkan? Prästen skulle aldrig gå med på att ni varken nekade, eller slängde ut någon ur kyrkan. Till kyrkan är alla välkomna. Till och med jag, en vilt främmande människa, hade varit välkommen på din vigsel.
  • Okänd
    Äldre 31 Jan 14:38
    #52
    Meddelande borttaget
  • Anonym (nej)
    Äldre 7 Feb 17:23
    #53
    +1

    Jag tycker inte alls det är konstigt att brorsonen inte är bjuden. 
    Är det roligt för en 1 åring att vara med på ett bröllop? Nej. Kommer han ha speciella minnen från dagen? Nej. Kommer han känna sig exkluderad från släkten? Nej. 

    Bröllopet inkl fest är till för bruden och brudgummen och de får göra precis som de vill på deras stora dag. Det är inte din dag, eller din mans (brudgummens bror) eller brorsonens dag. Om du tycker att det är viktigare att er son ska få uppleva deras bröllop (som han ändå inte kommer ha några minnen från) - än att de får de bröllopet de faktiskt vill ha, kanske du inte borde gå utan sura hemma med sonen. Det är deras dag att fira deras kärlek på - stärka släktband kan ni göra på jul - va glad för dem och deras kärlek - sluta centrera deras bröllop kring er son - han har inget med deras kärlek att göra.

    Min egen brorson kommer vara 6år när jag och min sambo gifter oss i sommar, han är bjuden till kyrkan men inte till festen eftersom vi också kommer ha ett barnfritt bröllop.

  • Anonym (barnf­ritt)
    Äldre 8 Feb 01:27
    #54
    +1

    Oj! Vi ska ha barn fritt på vårt bröllop. Men tänkte inte ens tanken att vissa reagerar så häftigt på att man inte bjuder barn!

    Tycker att det är upp till brudparet hur dom vill ha på deras bröllop! Jag har syskon som är yngre (8år, 15 år, 16 år) och vi kommer bara att bjuda 15 och 16-åringen. Men i kyrkan är alla välkomna. Men festen är en vuxen fest och vi vill att de vuxna ska kunna slappna av ta en drink och inte oroa sig över ungar. Samt kan jag tycka de är lite olämpligt om man planerar att ha en större fest där gästerna kan bli berusade att ha yngre barn. Tro mig det är inge roligt för dom.

    Såg att tråden var 1 år gammal och jag hoppas de löste sig för trådstartaren. Kanske insåg hon att de inte är något personligt.

  • Anonym (Trött på ohyfsa­de gäster­)
    Äldre 8 Feb 15:41
    #55
    Chicita skrev 2015-01-28 16:25:31 följande:

    Har ni pratat med dom?


    Det är inget fel i att säga "hörrni vi kommer gärna, men vi kan inte lämna bort honom flera dagar. Och om vi ska ta med honom ut på landet för att kunna delta så kanske han kan få vara med? Eller hur har ni tänkt när det gäller oss? 


    Vi respekterar er önskan, men vi vill bara höra så vi inte missförstår något.

    Säger dom "nej vi vill inte göra några undantag" så säger ni helt enkelt "tyvärr kan vi inte komma då, men ha en underbar dag" och sen lägger ni det hela bakom er


    Här håller jag inte alls med! Har de sagt barnfritt så är det barnfritt som gäller. Det är är allt annat än roligt att lyssna på gnäll från gäster som säger att de bara kan komma om de får ta med sina barn (i vårt fall handlar det om några som är 2,5 och 3,5 år gamla) och är sura över att "vi tydligen inte bryr oss om ifall de kommer på vårt bröllop".


    Nu finns det iförsig rätt många små syskonbarn i vår släkt (som tur var ingen annan vars föräldrar ser barnfritt som ett problem dock), vi har inga egna barn, och ingen av gästerna kommer ha barn yngre än 2 år vid tillfället. Men jag hade inte sett någon som helst skillnad om de två som föräldrarna vill ha med hade varit de enda barnen. De är inte välkomna, för vi vill inte ha små barn på vårt bröllop, inga barn!

    Skärp dig och antingen går ni på bröllopet och fixar barnvakt eller så stannar du hemma med ungen och låter din man gå på sin brors bröllop. Att han också skulle stanna hemma vore inget annat än ohyfsat och totalt självcentrerat från er sida!

  • Äldre 11 Feb 13:28
    #56
    Anonym (Trött på ohyfsade gäster) skrev 2016-02-08 15:41:21 följande:

    Här håller jag inte alls med! Har de sagt barnfritt så är det barnfritt som gäller. Det är är allt annat än roligt att lyssna på gnäll från gäster som säger att de bara kan komma om de får ta med sina barn (i vårt fall handlar det om några som är 2,5 och 3,5 år gamla) och är sura över att "vi tydligen inte bryr oss om ifall de kommer på vårt bröllop".


    Nu finns det iförsig rätt många små syskonbarn i vår släkt (som tur var ingen annan vars föräldrar ser barnfritt som ett problem dock), vi har inga egna barn, och ingen av gästerna kommer ha barn yngre än 2 år vid tillfället. Men jag hade inte sett någon som helst skillnad om de två som föräldrarna vill ha med hade varit de enda barnen. De är inte välkomna, för vi vill inte ha små barn på vårt bröllop, inga barn!

    Skärp dig och antingen går ni på bröllopet och fixar barnvakt eller så stannar du hemma med ungen och låter din man gå på sin brors bröllop. Att han också skulle stanna hemma vore inget annat än ohyfsat och totalt självcentrerat från er sida!


    Tycker det är rätt intressant att du tolkar det jag skrev som "gnäll". 


    Det är stor skillnad på att ställa en fråga, tala om att man respekterar deras val och sen berätta hur man kommer att göra själva. 


    Mot att sitta och tjata om att dom ska ändra reglerna "bara för oss", att hota med konsekvenser (typ "då vet ni att ni inte vill ha oss där, så då vill vi inte ha något med er att göra sedan") osv. 


    Har man vissa krav på sina gäster så får man acceptera att inte alla kan efterleva dom. Det är ju faktiskt gäster... inte statister... Glad
    Och man får också acceptera att folk frågar snällt.


    Ohyfsad kan man vara som brudpar också om man ställer orimliga krav eller inte accepterar att folk inte ändrar sina liv bara för deras bröllop...
    Det är ju faktiskt ERT bröllop, det är ER stora dag, ingen annans. För alla andra är det "bara ett bröllop" och inte den stora händelsen det året.
    Så vem är självcentrerad egentligen?

  • Anonym (Trött på ohyfsa­de gäster­)
    Äldre 26 May 14:57
    #57

    Nja, jag skulle påstå att det absolut för de flesta gästerna bara är ett bröllop (och då förståeligt ifall någon hellre stannar hemma än fixar med barnvakt), MEN inte för brudgummens bror som det handlar om från trådstartarens sida! De allra närmaste bör man kunna förvänta sig faktiskt anstränger sig för att komma på ett bröllop. Så att trådstartaren tycker att hon har rätt att hålla även sin man kvar hemma från hans brors bröllop av ren princip bara för att hon inte vill gå om deras barn inte får följa med står jag fast vid är inget annat än ohyfsat, själviskt och oacceptabelt.  

Svar på tråden Vår son ej bjuden av sambos bror