• bride2B

    Stockholmsbrudar 2015

    mycketsaft skrev 2015-03-24 19:16:55 följande:

    Nu har min klänning kommit, bara lite justeringar som krävs men jag är rätt så nöjd ändå :)


    Vad kul! Skönt att det bara är lite småfix som behöver göras. Har du någon bild på klänningen? 
    Min skulle komma i sommar nån gång, så det är en lååång väntan. 
  • bride2B
    mycketsaft skrev 2015-03-25 09:21:31 följande:
    Vad ska du ha för klänning?
    Banden i nacken måste kortas av med kanske 5 cm.

    Självklart ska jag ha annan bh och snörningen kommer att bli snyggare
    Åh vad fin! Du kommer bli jättevacker! Så kul att se vad andra har valt. 

    Jag har beställt en från Aspera by Alicja Eklöw. Tyvärr har de inte lagt upp sin nya kollektion på hemsidan än, så jag kan inte lägga up någon bild. Men det är en ganska enkel, rak modell med lite blomdetaljer på. Ska lägga upp bild så fort den finns.
  • bride2B

    Hur går det för alla här inne med planeringen? 

    Här känns det som att det har stått still ganska länge. En hel del har osa:t, men vi väntar fortfarande på en del innan vi kan spika antalet gäster. 
    I måndags var vi på menyavsmakning, så nu gäller det att fundera ut vilka rätter vi tyckte bäst om. Det mesta var otroligt gott iaf!
    Eventuellt går vi till en guldsmed imorgon för att kika på ringar. Sambon har hittat en modell han gillar, så ev gör de en sån till honom. Jag har inte lyckats bestämma mig än, men har jag tur hittar jag en riktigt fin där! 

    Det jag känner mig mest stressad över är att vi fortfarande inte bokat fotograf och frisör. Jag vill inte lägga ut en förmögenhet, även om jag såklart vill ha lite fina bilder från vår bröllopsdag. 

  • bride2B
    mycketsaft skrev 2015-04-16 12:27:34 följande:
    Här står det också ganska still men det är inte så mycket vi kan göra just nu heller. Vi har fixat trubadurer, blev lite dyrare än jag trott men det är nog värt det. Vi har inte heller bokat fotograf men vi har börjat fundera om inte mammas man ska få ta den positionen för han är duktig.
    Jag ska sminkas och fixa håret på Le Beauty, det känns som att det kommer att bli nästan det bästa den dagen, att bli riktigt ompysslad ;) Om man nu kan njuta trots all nervositet.
    Det jag oroar mig mest för är hur alla ska ta sig dit, och hur jag ska ta mig från le Beauty till hamnen..

    Vad var det för mat ni testade?
    Skönt att ha en del fixat iaf! Min systers man har faktiskt varit fotograf, så i nödfall kan jag kanske fråga honom. Han behöver ju inte fotografera hela dagen, men man vill ju vara säker på att få några kort som är riktigt bra eftersom de blir ett minne för livet. 
    I Sthlm finns ju hur många frisörer som helst, men jag vill inte vara tvungen att åka iväg just den dagen. Det är så mycket annat som måste hinnas med och som ska klaffa, så jag får fortsätta leta lokalt ett tag till.

    Stället där vi har festen har olika menyer, och vi fick provsmaka flera av dem (4 förrätter, 4 varmrätter och 4 desserter). Vissa av dem kan man kombinera hur man vill. Det var allt från lax, skagenröra, och anklevermousse till oxfilé, kalvfilé och hjort. Tror vi har lite olika favoriter där, men vi får väl försöka enas om något bra iaf.
  • bride2B
    stresso skrev 2015-04-16 13:54:00 följande:
    vi satte oss ner i helgen och gjorde en mycket mer noggrann planering, allt från att reka vigselplatsen, välja exakt plats och fundera på vilken dekor som passar där, samt vem som kan placera ut den, till när det är rätt tidpunkt att köpa nya underkläder etc.
    jag har inte heller bokat frisör, ska klippa mig imorgon och hoppas kunna anlita den frisören om de har några referensbilder - fattar inte hur många frisörer som skriver på hemsidan att de gör brudhår och -smink men som inte har en enda bild att visa!
    vi ska provfotas av vår fotograf på söndag, så efter fyra år tillsammans kanske vi äntligen får något fint på oss tillsammans Tungan ute. hon kostar lite grann, men det är bilder vi ska se på resten av livet så det får vara värt varenda krona.
    Men eller hur! Jag blev också så förvånad över bristen på referensbilder! Hittade en salong här som gör bruduppsättningar, men inga bilder. Skulle helst vilja slippa åka runt till olika ställen just den dagen, så jag ska gå in dit nån dag och fråga om de har något de kan visa upp. Man vill ju veta vad de kan göra och hur duktiga de är, så man inte köper grisen i säcken. Tungan ute

    Kul med provfotningen! Ni kommer säkert få några riktigt fina bilder! 

    Vi har iaf mer eller mindre bestämt oss för vilka färger vi vill ha på blommor och brudbukett nu. Ska gå in i blomsteraffären här nån dag och höra vad de tror att det kostar och vilka blommor som kan bli aktuella.
  • bride2B
    augusti2015 skrev 2015-04-19 15:20:16 följande:

    Kul att läsa om hur det går för er :)

    För oss har det hänt en del, min blivande har beställt kläder, vi var också och provsmakade menyn i måndags och har nu bestämt vilken mat vi vill ha. Tärnklänningarna kom i onsdags, dom var jättefina :) jag fick också ett paket från JJs som innehöll skor, väska, champagneglas, tårtbestick, blomsterkorg till brudnäbben och lite dekorationer. Vi har även bestämt ringar men inte beställt dom än så det börjar väl bli dags. Sen känns det som att det är dags att börja med detaljerna och boka provfotografering :)


    Vad härligt att saker och ting börjar falla på plats! Tycker det känns så skönt när man kan pricka av saker på listan.

    Ser fram emot när alla har svarat, så att man kan börja fundera på bordsplacering osv. Nu i veckan ska jag kolla upp frisör och brudbukett. Skulle vara skönt att ha det bokat. Sen är det ju miljoner småsaker att fixa, men det känns inte lika akut. 

    Nyfiken på vad det blev för meny för er del.
  • bride2B
    augusti2015 skrev 2015-04-20 06:22:45 följande:
    Ja verkligen, jag är lika nöjd varje gång jag får göra en bock i checklistan haha.

    Jag håller med, tycker folk är dåliga på att svara, men vi får väl skylla oss själva som var tidiga med inbjudningskorten och satte ett sent osa. Hoppas att du hittar några som känns bra, vi tänkte göra det enkelt för oss och beställa alla blommor från dem som gör bordsdekorationerna, nu behöver vi bara hitta en tid som vi kan gå dit och prata ihop oss med dem

    Vi valde den klassiska menyn med toast Skagen och oxfilé :) hur går era tankar?
    Ja, jag pratade också med henne om brudbuketten, och eventuellt får det bli genom dem också. Enda "haken" är att om man ska ha t.ex blommor till håruppsättning, corsage osv så måste man åka dit och hämta det, och jag vill helst inte behöva åka iväg och stressa. Men det löser sig alltid.

    Sambon är nog också mest inne på den klassiska, och jag tyckte också att oxfilén var den godaste varmrätten. Dock blev jag lite sugen på antingen den lufttorkade skinkan med sparris eller anklevermoussen. Sen har vi länge pratat lite fram och tillbaka om det här med dessert. Tycker det blir lite mycket med både det och tårta, så därför skulle jag nog vilja ha ostbrickan. Men vi får se vad vi kommer fram till.
  • bride2B
    augusti2015 skrev 2015-04-23 06:19:49 följande:
    Till oss sa hon att de kunde ta med sig dem när de skulle komma med de andra blommorna, men det kanske hinns med beroende på när man har vigseln. Vilken tid är er vigsel?

    Okej, kunde man ta oxfilén till tex anklevermoussen? :) vi bestämde faktiskt att hoppa desserten helt eftersom vi ändå ska ha tårta, vi fick byta ut dessert mot snittar till gästerna under tiden vi är och fotograferas :) har du hittat frisör än?
    Vår vigsel är kl 14.45. Pratade också om att de kunde leverera brudbuketten samtidigt som resten av blommorna. Antar dock att de gör det samma dag? Tänker att om man ska fixa håret på förmiddagen så kanske man inte hinner åka dit och hämta upp det först. Men jag vet inte. Får höra vad de säger.

    Jag vet faktiskt inte om man får lov att ta oxfilén till någon annan meny. De sade ju att den menyn var spikad. Men å andra sidan, och man fortfarande betalar det lite dyrare priset men byter till en av rätterna från den billigare menyn så kan jag tycka att det borde gå. Men vi har som sagt inte diskuterat det med dem än. Och eftersom man får lov att byta ut desserten mot snittar så borde det väl inte vara helt omöjligt? Vi har också funderat på att göra det bytet, men eventuellt tar vi ostbrickan istället. Då blir det ju fortfarande gott med en söt tårta till kaffet sen. 

    Jag har inte hittat någon frisör än. Har inte varit inne hos de vi har här, då jag varit sjuk den här veckan. Tyvärr har de inga referensbilder på hemsidan, vilket jag tycker är lite dåligt. Man vill ju vara säker på att de klarar av att göra något snyggt, och som dessutom håller hela dagen och kvällen. 
  • bride2B
    SofiaF skrev 2015-04-24 18:17:53 följande:

    Hej!

    Vi ska visserligen gifta oss i Norrtälje men bor i Täby så här kanske jag kan få vara med? :) den 25/7 är det vår tur


    Vad kul! Välkommen!
    Hur långt har ni kommit med planeringen och förberedelserna?
  • bride2B
    SofiaF skrev 2015-04-24 23:14:28 följande:
    Tack :)

    Vi har kommit ganska långt... tror jag inbjudningarna är skickade och det mesta, framförallt de stora posterna är klara. Mest detaljer kvar och allt jobb med alla program som jag ska göra... Det är jätte kul men tar sin lilla tid med 3 barn varannan vecka, föräldraledighet och heltidsstudier... Jag är inte så bra på att göra lagom

    Mest bekymmer just nu är att vi inte kan bestämma oss om vilken underhållning vi ska ha haha... Liveband eller DJ eller inget av det och bara köra ihop bra musik själva...

    Hur långt har ni kommit?
    Kul att höra hur det går för andra. Oftast är det ju just besluten som är det svåra. När de väl är gjorde brukar själva uppgifterna däromkring rulla på. 

    Vi har nog ganska mycket kvar känns det som. De flesta har o.s.a:t redan, så snart kan vi börja planera det som hör ihop med det: bordsplacering, info i programmet m.m. Brudklänning är beställd, och vi är hyfsat på det klara med vad vi vill ha för mat, blommor osv. Det är dock inte helt spikat och beställt än. 
    Frisör, fotograf och kläder till resten av familjen är inte bestämt. Och vad gäller själva vigseln har vi verkligen noll koll. Jag vet liksom inte ens vad det är som ska göras kring det. Tungan ute
  • bride2B
    augusti2015 skrev 2015-04-24 14:35:00 följande:
    Det har du nog rätt i! Ska ni dekorera något i kyrkan?

    Dom har varit rätt flexibla när vi frågat om allt möjligt så hör med dom :)

    Det verkar vara vanligare att de inte har bilder på sina uppsättningar än tvärtom av någon konstig anledning, tror det bästa är om man kan ha en provuppsättning så man får se.
    Jag tror inte vi kommer dekorera mer än vad som ingår. Har för mig att jag läste nånstans att någon typ av blommor kommer finnas. 
  • bride2B
    SofiaF skrev 2015-04-26 22:13:10 följande:
    Ja samma här :) det är några kvar som vi inte hört något svar av än men det kommer säkert snart

    Jag tycker det är jätte svårt att hitta på något att skriva om de man inte känner så väl, typ som någons respektive som man kanske inte umgåtts så mycket med, mer än bara "vän till den och gift med han" typ...

    Jag ska faktiskt till frisören om två veckor och klippa mig och då ska vi göra en provuppsättning ska bli jätte kul!!

    Vigseln är svår att få grepp om innan man varit och träffat prästen tror jag. Jag har inte så mycket koll heller än mer än hur själva ceremonin brukar gå till och att det ska vara ett par psalmer med haha men det löser sig nog.

    Beställer ni era program och så eller gör ni själva? :)
    Håller med om att det är svårt att veta vad man ska skriva för info om gästerna. Vi har inte ens bestämt om vi kommer ha med det eller inte. Just vad gäller festprogram och vigselprogram har vi knappt ens pratat om det än. Jag känner att det finns så många andra bitar som inte är spikade, och som är så mycket viktigare och måste prioriteras. 
    Oavsett hur innehållet blir så kommer vi nog göra egna program, för att hålla nere kostnaderna. Men, även där, inget spikat än. Tungan ute
  • bride2B
    1augusti2015 skrev 2015-05-10 14:05:25 följande:

    Hej alla blivande brudar! Jag håller för fullt på att leta bil som vi ska åka i till och från festen. Känns som en dyr post när vi bara ska åka en kort bit. Hur gör ni andra med den biten? Någon som struntar i att hyra bil? Ni som hyrt - vart har ni gjort det?

    Tacksam för svar :)


    Vi har så pass nära mellan kyrkan och festlokalen (ett par hundra meter) att vi tänkt promenera om det är fint väder. Ösregnar det tar vi nog bilen. 
    Hem från festen har vi tänkt ta taxi. Har dessutom 2 barn, så vi gör det enkelt för oss. Så det blir inget romantiskt eller storslaget för vår del.
  • bride2B
    SofiaF skrev 2015-05-11 10:20:04 följande:

    Jag funderar på häst och vagn men har inte bestämt mig än... Som gammal hästtjej finns det ju kontakter att dra i men jag har engegerat min pappa i att kolla upp lite andra alternativ ;) han har några kompisar som har lite roliga bilar så vi får se vad det blir :)


    Åh, jag var också så sugen på häst & vagn, men har inte hittat något sådant i närheten när jag har googlat runt. Hade varit så himla mysigt.
  • bride2B
    mycketsaft skrev 2015-06-13 19:04:29 följande:

    Ja det är ju faktiskt mitt bröllop :) Det blev pärlrosa klänningar för tärnorna istället. Jag hade ju inte tänkt ha några tärnor egentligen men vigselförrättaren insisterade så mina systrar ska ta på sig det.


    Varför insisterade vigselförrättaren på att ni skulle ha tärnor? 
    Vi kommer inte ha det, så var bara nyfiken på om det var någon special anledning.
  • bride2B
    mycketsaft skrev 2015-06-17 13:03:59 följande:
    "Vem ska annars hålla brudbuketten när ni byter ringar? Vem ska hålla näsdukar åt er? Vem ska passa upp dig osv." Känns inte som att det skulle vara några problem ändå, i värsta fall får väl brudgummen hålla buketten om jag behöver båda händerna och näsdukar tror jag inte vi behöver. Annars kan jag säkert gömma en i buketten ;) Nu har vi bestämt så att mina systrar är tärnor om klänningarna vi beställt passar, annars struntar vi i det. Det är ju inte så lång tid kvar nu.
    Aha, då är jag med. Nej, det är väl inga livsviktiga uppgifter direkt. 
    Vi kommer som sagt inte ha tärnor. Antingen får jag lägga buketten nånstans, eller så får dottern komma fram och hämta den. Det löser sig alltid.
  • bride2B
    mycketsaft skrev 2015-07-12 12:19:40 följande:

    Nu har vårt bröllop varit och det blev underbart :) Vi hade dessutom jättetur med vädret för det spöregnade både dagen innan och dagen efter men vi hade sol och varmt med undantag för något moln ibland.


    Åh vad fina ni är! Och så söta barn. Grattis till er! Härligt att ni hade tur med vädret! Som det ser ut just nu vågar man ju knappt ens hoppas på uppehåll? :-/
Svar på tråden Stockholmsbrudar 2015