Inlägg från: ellendellen90 |Visa alla inlägg
  • ellendellen90

    Hur mkt pengar är ni berädda att lägga på ring?

    Min förlovningsring är en kanalinfattad halvallians ring från Vanbruun. Det vart ganska dyr eftersom jag absolut ville ha en ring i platina. Jag är nämligen allergisk mot guld och är minder förtjust i titan och stål ringar då de ofta är ganska breda och okvinnliga. 

    Ringen kostade 7000:- och pengarna kom från försäljningen av ett par fälgar och vinterdäck till en Porsche som vi iallafall inte ska köra på vintern längre. Jag valde min ring själv efter att ha tittat runt på nätet en hel del. Valde inte den billigaste men absolut inte den dyraste heller.

    När det kommer till vigselringen kommer budgeten att ligga något högre runt 15.000:-. Då kommer jag i första hand att titta efter en begagnad ring på Bukowskis eller etsy. 



    1. Vanbrunn  2. Bukowskis
    Det som kostar mycket med en ny ring är oftast stenarna och det är väl där man ska fundera över vad man tycker att man behöver. Vad gäller material går det också att kompromissa en hel del. 

    Mitt tips är ändå att titta på begagnade ringar, oavsett vad du har för budget får du alltid mer för pengarna. Länkar nedan till en brittisk säljare på etsy, eftersom det är inom EU slipper man dessutom tullen. 

    www.etsy.com/shop/Addy

  • ellendellen90
    Anonym ((en hel del...)) skrev 2014-11-26 17:59:10 följande:

    Min förlovningsring kostade ca 55 000sek och min bröllopsring kommer troligtvis gå på ungerfär samma summa, kanske mer. Jag vill ha en helallians och har redan hittat en jättefin som ar något dyrare än förlovningsringen.

    Min blivande man har hittat en ring han gillar som ligger på ca 20 000sek

    Jag vet att det kanske är onödigt att spendera så mycket pengar på ringar men det är ju smycken som vi tänker ha hela livet (får man hoppas :)).

    Mina föräldrar förstår inte, men det är dom ringarna vi ville ha. Dock skäms jag lite ibland för att berätta om hur mycket dom kostar just för att folk ofta kommer med elaka kommentarer om hur jag slösar mina pengar.

    Det är ju inte som om jag på något sätt ser ned på folk som inte lägger jättemycket pengar på sina ringar. Enkla guld eller silverband kan vara jättefina med. Det handlar helt enkelt om olika stilar.


    Jag förstår helt det är med att känna att man skäms. I min familj har jag fått en del reaktioner min faster reagerade väldigt starkt när hon förstod att det var äkta diamanter i min ring och inte bergskristaller som hon gissade på. De äldre har inte reagerat alls. Min farmor tycker att den är fin och söt, hans farmor gifte sig super rikt och tycker att min ring är smal och enkel. Min pappa tyckte också att den var ganska minimalistisk och tidlös, men han tycker att jag ska ha en solitär till vilket jag kanske kan hålla med om. 

    Att folk ska bry sig så mycket om vad man gör så länge vi inte har lånat för att köpa ringar så tycker jag absolut inte att de ska bry sig. Sen vad dem upplever som traditionellt är en helt annan sak för våra mor och farföräldrar har stenar i sina ringar. Släta ringar kan var väldigt fint. Men just nu börjar ringar med stenar bli mer inne och då är det kanske inte så konstigt att fler väljer det. 

    Jag hoppas att ni blir nöjd med era ringar. Det skulle vara kul att se bilder.
  • ellendellen90
    woho skrev 2015-01-08 20:08:33 följande:

    Jag har en fråga till er som lägger flera 10000 SEK på ringar.
    Vad gör att ni tycker att det är värt det? Är det jättelånga garantier? Finns det någon garanti på att stenen/-arna inte kommer att lossna? Känns det som att det blir ett större affektionsvärde eller att de betyder mer för er då? Vågar ni gå runt med dem på fingrarna eller hamnar de i en låda eller snyggt undanlagt i kanske ett vitrinskåp? Tänker ni att barn/barnbarn ska kunna ärva ringarna som vissa gör? Och varför är det många av er som har väldigt stor prisskillnad på mannens och kvinnans ringar om priset är något viktigt? Glad

    Jag skriver inte för att jag tycker att det är något fel med det utan för att jag är genuint nyfiken och jag hoppas att ingen blir stött!

    Anledningen till att jag inte förstår detta är för att jag vill kunna göra det jag känner för utan att behöva tänka på att vara försiktig med ringen/ta av ringen. Och för att jag inte känner ett större affektionsvärde bara för att den kostar mer och på något sätt ska "visa" vår kärlek eller liknande. Utan jag tycker att affektionsvärdet blir mycket högre om det verkligen är något speciellt med ringarna och att de har en historia vilket ledde till att vi gjorde våra egna ringar på en förlovningsringskurs och kommer beställa egendesignade ringar från en riktigt duktig silversmed som gör allt för hand. Visst, de har inte alls ett högt andrahandsvärde som en ring som kostar kanske 20-30000SEK men det är ringar som verkligen ingen annan kommer kunna ha likadana och det speglar oss så bra som par. 

    Oj! Det blev lite långt och kanske fler än bara en fråga, men jag hoppas att någon orkar svara. Glad


    Min ring kommer at kosta 15-20 000. Det som presser upp priset en del är jag måste välja en allergivänliga metall då jag är känslig mot nickel och guld. Så valet står mellan palladium 950 eller platinum 950. Palladium har samma pris som 18 K guld och platinum är dyrare. De flesta som säljer den typen av ringar lämnar väldigt bra garantier på att ringen ska hålla. Men man måste självklart kolla upp guldsmeden ordentligt. Jag kommer dessutom att behöva beställa min ring från USA och letar just nu efter någon i Sverige som jobbar med palladium och kan göra reparationer till ett bra pris. Att skicka en ring till andra sidan jorden är inte aktuellt om den inte går helt sönder.

    Jag vill ha en ring med stenar och det gör också att priset går upp. Men jag kommer att välja en labb-diamant eller en moissanite, detta för att undvika konfliktstenar helt. 

    Sen skulle det ju självklart vara roligt om något framtida barnbarn eller så skulle vilja ha någon av mina ringar sen men det är inget som jag tänker super mycket på. 

    Fästmanens ring är en slät 4 mm ring i 18 K guld som kostade ca 4000. Han valde den helt själv och skulle aldrig kunna tänka sig en annan ring. 

    Hoppas att du är nöjd med det svaret. 
  • ellendellen90
    Anonym (Ms rock) skrev 2015-01-10 17:53:55 följande:

    Måste ställa en fråga. Jag ser att många skriver vi kommer att betala××× kr för min vigselring. Vad då vi? Köper ni vigselringen tillsammans? Det skulle aldrig falla mig in. Jag betalar min vigselring precis som jag betalade min förlovningsring. Skulle det någonsin bli skilsmässa kan han aldrig kräva mina ringar och jag kan inte kräva hans


    Jag betalade inte hans ring utan han köpte den själv. Vid den tidpunkten hade jag en ärvd ring i guld som han ju då inte hade betalat för och då ville han inte att jag skulle betala hans ring. Den ringen kostade 3-4000.

    När det sen visade sig att jag är super känslig mot guld (även nickel). Började jag verkligen försöka sätta mig in i vilka allternativ som fanns och vad för typ av ringar som går att göra i de olika materialen. Jag var tvungen att ta ställning till vad som är min stil och vad jag vill ha. Plantina och 95% rent palladium är de metaller jag tillslut kunde tänka mig då det är svårt att göra smala ringar med infattade stenar i andra metaller. Varken Guldfynd, Smycka och de andra kedjorna har ringar i min smak i de metaller jag gillar. 

    Min förlovningsring är smal 2 mm. Men kanalfattade diamanter och är köpt hos Vanbruun för ca 7000:-. Den ringen finansierades dels med försäljningen av ett par fälgar till en sportbil som vi iallafall inte ska köra på vintern och jag la lite av mina sparpengar. 

    Min framtida vigselring kommer garanterat kosta över 10.000:-. Men skulle jag köpa den i Sverige skulle den kosta över 20 000:- och jag skulle inte få den som jag ville. Platina eller palladium är fortfarande ett krav. Sen har jag tagit ett etiskt ställningstagande som pressar ner priset en del och det är att undvika naturliga diamanter. Planen är att ha en moissanite i ringen och senare om x-antal år byta ut den mot en labb-diamant. Den ringen kommer att finansieras gemensamt men han kommer att betala mest. Min pappa och farmor kommer att bidra med en del till bröllopet så jag tycker inte att det känns orättvist på något sätt. 

    Om man är rädd att det ska bli bråk om dyra ringar i händelse av en skilsmässan kan man ju alltid ha ett äktenskapsförord där man skriver in ringarna som enskild egendom. Jag tror inte att det kommer att bli något problem. Men jag skulle gladeligen lämna tillbaka den ärvda ringen, den är väldigt fin och så men jag kan bara ha den ett par timmar och den hör hemma i hans familj....


    Mer om allternativ stenar: www.brollopstorget.se/forum/thread/4403552-utan-slavarbete-efter-bloddiamanterna

Svar på tråden Hur mkt pengar är ni berädda att lägga på ring?