• Nynnar

Fult mes -sonnamn

Varför är det så fult i Sverige att ha ett -sonnamn? Det finns många sonnamn som är betydligt mer ovanliga är ex. Björk, Bäckström, Marklund etc. (dessa var exempel tagna ur luften vill inte hoppa på ngn med mina ex.) Men det verkar vara betydelselöst.

Jag har ett sonnamn och kommer ta min blivandes sonnnamn. men det känns som att jag hela tiden får försvara detta val. Folk ifrågasätter varför vi inte tar något gammalt släktnamn. Eller ännu värre... jaha, skall ni heta det. (så låter det som "stackars er" som inte har ngt "fint" namn att ta).

Är egentligen namnet så viktigt? Jag tycker nog det. Men däremot kan man vara lika fäst vid sitt Eriksson, Johansson som vid Sjöglans etc.

• Svar på tråden Fult mes -sonnamn
  • Nymphéa

Har hört att -sonnamnen är utdöende! Ett stort BRAVO till er som faktiskt värnar om era fina -sonnamn!

Sorscha
    Jag känner en som heter Stålnacke! Trodde att det var ytterst ovanligt.
    En kompis till mig tog det för att det var hans mamas flicknamn. Kan det vara så att det är personer som är släkt?

• Nynnar

Jag skulle personligen aldrig välja ett dubbelnamn. Mitt efternamn är för långt för det.

Varför är sonnamn tråkiga? På vilket sätt? För det finns ju mängder med andra namn som också är tråkiga...

Vad jag är ute efter är att inte dra alla sonnamn över en kam... samt att Larsson eller Nilsson eller Persson eller Gustavsson eller vad det nu månde vara faktiskt är ganska fina och väldigt traditionella namn!!! (lite lustigt i så många andra avseenden vill man vara traditionell.. men när det kommer till efternamnet så skall man helst ha det mest ovanliga som finns)

Jag tycker definitivt också att det är jättefint med något gammalt släktnamn eller annat. Men när man börjar uppfinna nya namn som i många fall (inte alla givetvis) låter väldigt krystade... ja då verkar det lite fånigt.

Läste för övrigt ngnstans att sonnamnen snart är de mest ovanliga för det är så många som byter bort dem.

Jaj, detta är inget gigantproblem... bara ett intressant fenomen.

• Magica

Nymphéa!
    Stålnacke är ett väldigt vanligt efternamn i norra sverige, speciellt i Kiruna-trakten.

• Magica

ja, eller väldigt vanlig var kanske att ta i, men ovanligt är det inte, inte i mina trakter iaf...

• Nymphéa

Minsann. Fast den Stålnacke jag känner är från Västerås. Men hans mor kanske är norrifrån.

• Medea

Jag tycker att en del sson-namn ä mycket finare än uppenbart tagna, typ Nettebjär, Klevefalk osv.

Johansson, Andersson, Svensson och Nilsson kanske inte känns jätteroliga (om man har ett vanligt förnamn blir man en på flera tusen), fast mycket hellre detta än de superkonstruerade.

• Nean

Här är en till som förmodligen kommer att ta ett -sonnamn så småningom.

Min kille kan absolut inte tänka sig att byta och för mig är det inte så viktigt _vad_ vi heter som att vi heter samma sak när vi gifter oss.

Håller dock på att lobba lite smått för mammas flicknamn som jag tycker är väldigt fint och det är dessutom utdöende.

• cheeks

Son-namn är knappast på utdöende, Nymphéa....
    www.scb.se/templates/tableOrChart____31063.asp

Jag tror inte att nån egentligen tycker att de är fula, bara lite trista/ointressanta kanske, och det beror ju på att de är så vanliga. Inget konstigt med det tycker jag.
    Min sambo har ett vanligt namn (dock inte ett Son- , men ett som finns med på listan ovan iaf), mitt är lite ovanligare. Jag vill ju helst behålla mitt namn, hans är lika "snyggt" men jag tycker ändå att det känns roligare med ett lite ovanligare.

• vtx

nallemaja- jag har initialerna AA och trivs utmärkt med det så jag lovar det går...fniss.... men de kommer att förändras till AG eftersom jag som så många andra lämnar mitt vanliga Andersson för sambons mycket ovanligare efternamn.

• ijkå

Jag heter idag Karlsson och kommer att byta till Nilsson när jag gifter mig.

Svar på tråden Fult mes -sonnamn