• Nynnar

Fult mes -sonnamn

Varför är det så fult i Sverige att ha ett -sonnamn? Det finns många sonnamn som är betydligt mer ovanliga är ex. Björk, Bäckström, Marklund etc. (dessa var exempel tagna ur luften vill inte hoppa på ngn med mina ex.) Men det verkar vara betydelselöst.

Jag har ett sonnamn och kommer ta min blivandes sonnnamn. men det känns som att jag hela tiden får försvara detta val. Folk ifrågasätter varför vi inte tar något gammalt släktnamn. Eller ännu värre... jaha, skall ni heta det. (så låter det som "stackars er" som inte har ngt "fint" namn att ta).

Är egentligen namnet så viktigt? Jag tycker nog det. Men däremot kan man vara lika fäst vid sitt Eriksson, Johansson som vid Sjöglans etc.

• Svar på tråden Fult mes -sonnamn
  • Nynnar

Ja rubriken skulle givetvis vara Fult med sonnamn?

• Sagoprinsessan

Jag ska ta min blivandes efternamn - Hansson. Kommer att vara jättestolt över der!!

• Nynnar

Känns skönt att veta att det är ngn mer... Jag kommer för övrigt få namnet Simonsson.

• iat

Tror att det har att göra med att historiskt så hette överklassen (adel och präster) inte son-namn. Därför anses det "finare" att heta inte-sonnamn. Idag när det är så lätt att byta är det ju inte så längre och det finns högdjur både inom politiken och näringslivet med son-namn, men vissa ränder går visst inte ur i första taget.

• ulda

Finare eller inte, men det är ju trots allt lättare att folk förstår vem man pratar om när man har ett namn som inte "alla" heter. Och även om vissa -sonnamn är ovanliga så är det ändå lätt att blanda ihop dem med andra -sonnamn.

• ANDERSSONSKAN

jag blir andersson fast jag behåller mitt efternamn pga son i tidigare förhållande vill ju inte att han ska heta mitt gamla namn själv.

• nallemaja

Hmm vi ska byta till mitt efternamn som är JÄTTEOVANLIGT! Min pojkvän heter Andersson och jag tycker faktiskt att det är ganska tråkgit. Dessutom börjar mitt förnamn på A hur kul är det på en skala att ha Initialerna AA? För att dra upp fler orsaker så är jag i princip den enda i släkten som kan föra vidare namnet. Jag är enda barnet och ingen annan har några barn. . Men jag tycker inte att det är fel att ha ett sonnamn. Inte heller tycker jag att man är "finare" bara för att man har ett ovanligt namn. däremot tycker jag att det är roligare med ett ovanligt namn... Hmm.. långt och rörigt men hoppas ni förstår.

• Sorscha

Hej nynnar!

Då kommer vi nästan att få samma. Jag skall nämligen byta till Simonsen.

Jag har bestämt mig till 99%. Jag heter i dag Rivell (det är taget av min styvfars föräldrar vi hette tydligen johansson eller jonsson tidigare). Nu är det så att min mamma är inte längre gift med honom utan med en annan man och har således bytt namn igen. I dag heter hon Stålnacke. Jag valde namnet rivell när jag var liten eftersom jag inte ville vara den enda i familjen som har ett annat efternamn. Mitt efternamn innan dess var Wadström som min riktiga far heter. Tyvärr så har vi inte haft så bra kontakt under min uppväxt. Detta har iaf blivit bättre när jag har blivit vuxen så det har varit naturligt att heta Rivell.
    JAg känner inte att jag direkt har någon relation längre till Rivell. Förutom att jag har hetat det i nästan hela mitt liv : ) . Eller skall van välja dubbelnamn?

Förlåt nynnar att jag utnyttjade din tråd

Kram
    Linda

• Meddelande borttaget
  • Ejnie

Skulle absolut kunnat heta ett -son-namn i efternamn om det inte var så att mitt förnamn är så förtvivlat vanligt att jag t.o.m. känner folk som heter samma som jag skulle gjort om jag tagit makens efternamn (sonnamn)... det ville inte jag, jag är less på att behöva förklara vem jag är för att det finns så många med samma namn.

Svar på tråden Fult mes -sonnamn