• Smurfis

    Allergier mot ringar? Vad välja för material?

    Finns några nickelallergiker här som kan hjälpa mig tänka lite?
    Jag och maken vill byta ut våra vigselringar/förlovningsringar till ett vitt material istället för de i rödguld vi har nu. Vi hade bestämt oss för palladium, ända tills idag då jag googlade mig fram till ett möjligt samband mellan nickelallergi och palladiumallergi!   Vad gör jag nu? Även om jag skulle testa palladium så kanske jag utvecklar allergi mot palladium också, då jag är EXTREMT känslig mot nickel?
    Hur är det med platina och allergier?
    Jag tål sterlingsilver och rödguld.

    Vi hade bestämt alltihopa med en guldsmed redan, egendesignade fina ringar, och nu blir jag jätterädd för allergier...

  • Svar på tråden Allergier mot ringar? Vad välja för material?
  • orsing

    Titan! Det är inte allergent (opereras in i kroppen exempelvis som höft- och knäprotes), är dessutom relativt billigt och framförallt tåligt och jäkligt snyggt! :)

  • Plättis

    Jag är inte alls särskilt bra på nickelallergi, däremot reagerar huden när jag använder billiga smycken och borde kanske läsa på lite mer för att inte utveckla allergi Oskyldig

    I alla fall googlade jag mig fram till att palladium i vissa fall blandas med nickel, och i andra fall inte. Så prata med guldsmeden och fråga vilka metaller ringarna är gjorda av. Berätta att du är extremt allergisk och att det måste bli rätt. Du som kund har rätt att ställa krav, särskilt när det handlar om ett smycke som du förmodligen kommer ha på dig hela dagen varje dag. 

    Vitt guld är vanligt guld blandat antingen med nickel eller med palladium, så det kan också funka. Men då måste guldsmeden kunna svara på vilka metaller legeringen består av. I Sverige får man inte använda nickel hur som helst, så om det är ett svenskt företag som köper in palladium och vitt guld från svenska återförsäljare så ska det vara nickelfritt. 

    Om du vill vara väldigt säker så kan du mejla och få allt i skrift, då kan du hävda din rätt senare - om det ändå skulle bli fel. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Smurfis

    Tack! Frågan är om det går att göra VÅRA ringar i titan...handgraverat mönster. Det kanske är för hårt? Väntar på svar från guldsmeden. Men titan är ganska mörkt va?

    Hur är det med platina och allergier, någon som vet?

  • Smurfis

    Guldsmedens palladium är det inget fel på, men jag har läst att man kan korsreagera på palladium om man är nickelallergiker

  • Smurfis

    "En komplicerande faktor är att patienter som har sensibiliserats mot palladium ofta också reagerar på nickel. Djurförsök tyder dock på att djur som sensibiliserats med palladium relativt sällan reagerar mot nickel. De djur som sensibiliserats med nickel reagerar däremot oftare också mot palladium, vilket tyder på att en korsreaktivitet mellan nickelsulfat och palladiumklorid sannolikt föreligger"

    Från socialstyrelsens hemsida :-/

  • Plättis

    Det som kan vara ett problem med platina är att det är så brutalt dyrt, men annars borde det inte vara några problem. Enligt Google är platina-smycken 95 % platina och 5 % iridium eller rutenium, som båda är "platinametaller". Men som sagt, en guldsmed är nog bäst lämpad att fråga. Deras jobb är att vara experter på det här


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • VANBRUUN
    Platina är det klassiska valet för de med känslig hy då det är hypoallergeniskt, dock är det dyrt.

    Titan är mer svårjobbat och de flesta guldsmeder vill undvika det och mer grått i färgen.

    Lycka till!
    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Smurfis

    Väntar på svar från vår guldsmed nu! Han är toppenduktig, men han är ju ingen allergolog. :-/ Han vet redan om min nickelallergi, men trodde att palladium inte var några problem. Men enligt socialstyrelsen bland annat så KAN det bli problem med korsreaktioner

  • ellendellen90

    Jag har också problem med allergi och för mig blir det nog en ring i platinum. Men frågan är bara om risken ökar med en ring i PT900 istället för PT950. Som jag fattar det ska renligheten i metallen då vara 5% lägre, vilket skulle ge en renlighet på 90%. Men frågan är ju alltid vad de resterande procenten består av... Vad svårt det ska vara då!

  • VANBRUUN

    ellendellen90, ja det stämmer. Det finns lite olika legeringar för Platina, vi använder exempelvis oss av Rutenium medan andra använder sig av Palladium, Iridium eller Kobolt.


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Juvelsalongen

    Jag tycker platina är det ultimata valet.
    Viss är platina dyrare men om man tänker på hur mycket ringen ska användas samt hälsan så är det en investering.

    En annan sak att tänka på är att man ska låta huden under ringarna lufta mycket för att undvika reaktion. Undvik att få fukt och smuts under ringarna och sov gärna utan ringarna.

    Jag har vänner som utvecklat "kontakteksem", men det är inte materialet de reagerar på.
    De har aldrig tagit av sig ringarna för att låta huden luftas och vila samt inte varit noga med att torka tort under efter de tvättat händerna etc.
    När du utvecklat detta spelar det ingen roll vilket material du har i ringarna för huden reagerar med att bil irriterad och röd så fort den blir instängd.

    Ett annat tips är att välja ringar med rundad insida.


  • Titanringar

    Vi har lång erfarenhet av just smyckesallergier och vi tycker att det optimala materialet är titan. Glad
    Under de 20 år vi hållit på med titan har vi mött åtskilliga kunder som inte kunnat bära ringar och örhängen av annat material än just titan.
    Titan används ju både som tandimplantat och inom kirurgin pga. sina vävnadsunika egenskaper.


    Om jag skulle rekommendera något annat allergivänligt material så är det just platina och då legerat med 5% iridium. Legeringar med kobolt bör man undvika då det lättare kan ge allergiska rektioner. Utomlands är det även vanligt med platina legerat med med 5% koppar. Det blir då något mjukare och har inte riktigt så vit färg som platina bör ha.

    Kontakteksem finns i 2 varianter:

    # Dels allergiskt kontakteksem beroende av att man inte tål metallen eller annat ämne som kan sitta i stämplar eller under stenar. Denna reaktion återkommer så fort man kommer i kontakt med ämnet. Inte så vanligt med denna rektion mot ädelmetaller men vanligt vid kontakt med stål, nickel, krom och kobolt. Allergin uppstår varhelst på kroppen man kommer i kontakt med metallen.

    # Dels icke allergiskt eksem beroende av att huden torkar och spricker. Vanligast är då att man haft ringen för tätt och det fastnat tvål, hudkräm eller lösningsmedel under stenarna eller i stämplar. Huden blir röd, fjällar och kliar.


    Man kan undvika att eksemen kommer tillbaks genom att vara extra noggrann med att rengöra ringen inuti med en gammal tandborste och t.ex.diskmedel. Skölj noga i hett vatten!


    Titansmycken från titanringar.com i Härnösand
Svar på tråden Allergier mot ringar? Vad välja för material?