• Busmalin

    Umeåbrud 2015

    Verkligen bra pris Hanna80! Helt klart överkomligt! Jag funderar på att försöka hyra vår lokal redan från fredagen så man kan fixa en massa med den redan dagen innan - så man inte behöver stressa med det på morgonen eller delegera ut det. Jag vill ju så gärna vara med på ett hörn och dekorera! Även om jag litar på att de jag delegerar ut det till kan fixa det ypperligt! Så svårt att släppa ifrån mig det bara! Men tror inte det är värt en hel dags hyra till...

    Vi har beställt hem våra inbjudningskort! De blev så fina! Och så blev det bestämt i förra veckan att vi fixar en hemsida för all övrig information om dagen och om Umeå och hotell etc. Lite kul att kunna hänvisa till vår alldeles egna hemsida - med köpt domännamn och allt! Tur man gifter sig med en man som kan sånt. Jag är inte inblandad alls i skapandet av den, bara innehåll! Han hade tom. gjort en egen logo - vår egen logo. Han är nog rätt pepp på detta med - även om han inte säger det! ;)

    Hur går det med klänningarna tjejer? Ingen som har fler bilder eller nåt kul?

  • Busmalin
    blonde skrev 2015-01-11 15:25:12 följande:

    Våran dag är alldeles snart här:) vi kommer ha vigseln i holmsund och festen i en lokal ca 4 mil därifrån så vi håller på fixa transport till de som vill ha det.

    Vi kommer att ha snittar till gästerna under minglet sen varmrättsbuffé med bl.a dubbelmarinerad oxfile, buffén har vi beställt från Åsas kök, efterrätten blir tårta och cupcakes som jag gör själv.

    Börjar känna av tiden nu men ska bli riktigt spännande.


    Vad kul! Vi gör verkligen samma! Vigsel i Holmsund och festen i stan. Mingel innan med Pimm's bål och snittar när vi fotograferas och sen buffé. Vi har också Åsas kök! Du får berätta om det var uppskattat! :) Sen har vi bokat vit Princesstårta från Nisses Conditori - tror framförallt våra utländska gäster kommer att gilla den (den är ju väldigt svensk). 

    Nu börjar det ju rulla på ordentligt här. Jag har pratat med prästen som vi vill ha (pensionerad men bekant till familjen). Toastpar är tillfrågade och de tackade gladeligen ja. Fick dessutom hem vår gästbok som är SÅÅÅ fin. Den hjälper ju gästerna lite på traven samtidigt som den är lite speciell. Kanske inte passar er som inte har engelska gäster - men annars är den ju en idé.

    Vi har bokat 4 dagar på Clarion Collection Uman. Det är ju bättre än att bo hemma hos familjen (där vi dessutom satt hans föräldrar). Vi bor ju inte i stan, så det var bäst så. Jag har massa bonuspoäng som jag får när jag reser en hel del i jobbet så den notan hamnar på 400:- för fyra nätter. Lagom tycker jag. ;) Vi har ju betydligt fler ditresta gäster än Umeåbor så det kommer att vara många som bor på flera hotell i stan. Det är inget vi står för - och de flesta verkar vilja komma ändå. Tungan ute

    Hur går det med dekorationer brudar? Jagsalmar på mig lite nu och då. Känner att jag skulle kunna gå bananas men gillar ju egentligen när det är rätt stilrent. Så jag får nog lugna mig lite! ;) Hotade jättefina ljuslyktor på rea på Cervera. Köpte alla de hade på REA-bordet. hihi. 
  • Busmalin
    Kotten skrev 2015-01-18 18:47:14 följande:
    Jag har bott många år i stan och jag har både familj och vänner kvar. Umeå stads kyrka är tanken, angående lokal så någon form av lokal (jag tänker typ hembygsgård/bygdegård) där det finns bord, stolar + porslin men vi kan fixa resten själv. 
    Jag kan absolut tipsa om Druidgården. Och gifter ni i er i Stadskyrkan så är det ju supernära! Jag gillar också Sundlingska, vi var där och kollade med - men ville vara mer centralt när man har många inresta gäster.

    Jag tänkte boka florist snart, men har ju ingen som helst koll på vad det kostar. Jag vill ha nåt som ser ut såhär: 

    Och bara i mindre storlek till mina brudtärnor - typ en ros eller två med brudslöja. Åsså ska det ju göras corsage's till m2b och hans marshalkar... Gissar att det kommer att dra iväg i kostnad detta! 
  • Busmalin
    Ninjara skrev 2015-01-18 07:52:44 följande:
    Funderar på att köpa ett gäng rosor, klippa av och sätta i små vaser på borden. Känner mig lite osäker på bordsdekoreringen...hur ska man få det att se lagomt tjusigt ut så det inte blir för mycket/lite.
    Jag tänkte nog göra såhär: 


    Tycker det är så himla fint - och så himla enkelt! Det tillsammans med lite andra ljus och kanske några fler blommor i glasflaskor så är man ju hemma. På en löpare på vita dukar. 

    Hittade dessutom odlingsväv på Biltema - billigt och bra som jag tänkte täcka över de stora blå gardinerna som finns i lokalen - så blir det inte så mörkt och helt fel färg. ;)
  • Busmalin
    Mirred skrev 2015-01-24 17:46:18 följande:

    Så då är klänningen köpt =) Testade kanske en 7st, den andra klänningen jag testade "is the one", så nu hänger den nere i förrådet så att karln inte ska se den!!! Var dock lite besviken på servicen på Högtidskläder, tur att jag hade med mig 2 smakråd så att de kunde hjälpa mig!

    Hann även gå förbi Guldsmedjan och höra om att smälta ner ringar till en ring osv, så det går att bocka av lite saker nu, tänkte även ta och beställa skor nu =)


    Vad kul!! Vill du visa inspo-bild på modell?? Alltid kul att se klänningar!

    Vi skickade ut våra inbjudningar tidigare i veckan och det verkar som om folk har fått dem. Vi beställde våra på Vistaprint och jag tror inte ens jag betalade 350:- för alla våra, och det är inklusive kuvert och matchande klisterlapp att sätta på baksidan. Så om ni funderar på att göra egna så kan det tänkas att det är minst lika billigt att beställa på webben! - Om man inte tycker det är kul med pyssel - vilket inte jag gör! haha! Och tänk också på att de flesta är ju två personer på ett kort - så man inte beställer för många. 

    Det har trillat in några OSA på hemsidan och det har kommit några meddelanden i telefonen om glada gäster som absolut vill komma på bröllop. Glad Det känns så kul! Då blir det mer verkligt på nåt sätt! 

    Var dessutom på Bröllopsfeber igår här i Stockholm. Kul med mer inspo och super att få en massa rabatter på ringar och dukning. Så nu blir det att beställa dukar och servetter från DUNI och ta med m2b och välja ut våra ringar. Dock hittade jag förstås min ring hos en guldsmed som inte är kopplad till kedjorna med rabatt. Så ytterligare en post som blir dyrare ön jag tänkt! GAH! Flört
  • Busmalin
    Kotten skrev 2015-01-25 13:50:52 följande:

    Vi hör att delar av våra gäster fått våra inbjudningar men bara en person har hört sig och tyckt det är kul. Jag börjar noja över det här (fånigt så klart).


    Jag trodde också att många skulle höra av sig - men jag tror inte folk kommer att göra det! Så det är nog ingen fara och inte nödvändigt att oroa sig för. 

    Det enda är ju om nån kommit bort och man kommer på det när man frågar efter deras OSA. :)
  • Busmalin
    Kotten skrev 2015-01-26 19:58:07 följande:

    Nej, vi har inte förlovat oss utan vi körde på att utan att berätta bjuda in per post till vårt bröllop. Det kändes mest spontant och som en rolig grej :)


    Vad kul!! Då förstår jag alla tillrop och att folk hör av sig! Det är ju en helt annan femma!
  • Busmalin
    Mirred skrev 2015-01-28 18:37:40 följande:

    Fick hem mina skor idag som jag beställt, dock va de lite för små så de blir att returera dem och sedan ta en större storlek! Jätte fina, min M2B tyckte också att de va jätte fina så de är ju ett plus =)


    Jag fick också hem mina skor igår! SÅÅÅ FINA! De satt som ett smäck - jag har en väldigt vanlig 38'a i skostorlek så jag brukar kunna ha alla skor. Men så länge man kan byta storlek så är det ju lugnt som för dig! Dock är de lite hårda så kanske får jag gå runt hemma lite i dem - eller lägga plåster på hälen på bröllopsdagen! Sen har de en sjukt smal klack så man får ta det lite lugnt inomhus!
  • Busmalin
    Mirred skrev 2015-01-29 18:26:22 följande:
     Vart köpte du ifrån?
    Sambon postade dem imorse så nu är de påväg tillbaka till Footway! Riktigt skönt med fri frakt och fri retur!
    Jag köpte mina från Brandos. Det är ett par Menbur och de matchar min väska så fint! Väskan lyckades jag köpa här via bröllopstorget i höstas för typ 200:- Klart nöjd över båda inköpen!

    Sen är ju frågan om man nånsin kommer att använda båda två igen! ;) Men det får det vara värt! 
  • Busmalin
    TinaH skrev 2015-02-05 18:14:45 följande:

    Mirred: vi har den 14.30 tror jag det var :)

    Kansk borde ni skriva någo om transport till och från fest? Barnfritt? :)


    Vi har hyrt en buss som tar gästerna mellan Umeå och kyrkan i Holmsund. Fram och tillbaka. Just för att vi har så många gäster som inte kommer från stan. :-
  • Busmalin
    Kotten skrev 2015-02-13 13:55:44 följande:

    Någon som har inspel på var en kan köpa snygga vita servetter? Det går bra att dom är i papper men gärna lite tjockare papper och kanske lite mönstrade. Gärna stora.


    Vi kommer att köpa från Duni. Beställer både dukar och servetter via deras webshop. Tänkte nog köpa servetter som har lite skimmer i sig. Och deras pappersdukar ser riktigt fina ut - för att vara papper. Lätt att städa sen!

    Jag och en av mina brudtärnor var på Druidgården i veckan igen för att skriva ner massa praktiskt! Typ bordslängd, hur man kan duka etc. Så kul och vad himla pepp man blev!! Kommer att bli HUR bra som helst. 

    Och så bestämde vi igår att göra det enkelt och servera kall Västerbottenpaj med lök, rom och en klick creme fraîche som förrätt. Det är lätt att förbereda, och gott att äta. Och är man i Västerbotten så är man! Visst är det OK att servera? 
  • Busmalin
    Kotten skrev 2015-02-09 20:31:41 följande:

    Vi ska börja med vår budget för bröllopet (så här efter att vi skickat ut inbjudningar osv) ;). Några medskick? VI hoppas landa kring max 50 gäster, hur tänkte ni? Hur mycket har ni budgerat för olika delar?


    Vi har drygt 60 inbjudna. Vi har satt en budget på 50 000 men det är i stort sett bara för allt som har med festen och själva dagen att göra - inte klänningar, ringar och resan. Med allt det så blir det betydligt mer. Dock så har ju jag fått min klänning betald av min mamma, min m2b behövde ju ändå en kostym. Min förlovningsring är hans mormors gamla - så vi har bara behövt köpa en till mig och till honom. Och resa skulle vi ju säkert ändå göra till sommaren. Minst en dykresa per år ju!

    Största posterna är maten och drycken helt klart. Men då kommer man undan hyfsat bra med buffé iallafall. Vi har hittat en buffé vi gillar för 255:- per person. Sen blir det tårta på det (35 p) och förrätt. Men vi bör ju hamna runt 400 p för mat skulle jag tro. Sen har vi självkostnadspris i baren efter själva middagen (som vi bjuder på all dryck till). 

    Hur ser det ut för er andra? 
  • Busmalin
    Mirred skrev 2015-03-10 11:56:41 följande:

    Studio88 har "brudklädsel", hår och smink kan de fixa! Jag ska dit!

    Jo riktigt skönt att vara igång med frisören nu när det inte är allt för länge kvar!


    Jag brukade klippa mig på Studio 88 back in the days när jag ännu bodde i stan. Gillade deras atmosfär och hoppas de är lika bra ännu! Så om man kan lita på drygt 10 år gamla tips, så kör på det! ;) Har många kompisar som klipper sig på nån frisörsalong som (vad jag vet) tidigare låg bredvid Kii? Nån som vet namn? Lite hippare ställe känns det som?

    Har samma grej med att jag bara klipper mig hos en och samma tjej här i Stockholm - men nu turen att en av mina kära vänner är gammal frisör som ska göra håret på själva bröllopsdagen. Hon bor också här i Stockholm så vi kan gra en provuppsättning utan problem med här framöver.

    Vad har ni för dekorationer tjejer??
  • Busmalin
    Mirred skrev 2015-03-19 17:29:57 följande:

    Hur gör ni med namnbyte? Jag ska ta min M2bs efternamn och började idag fundera på när man ska fixa med det...nån som har koll?


    Jag kommer att ta min m2b's efternamn. :)

    Men dock så skickar vi inte in den lappen förrän vi har kommit tillbaka från vår bröllopsresa eftersom vi åker utomlands bara några dagar efter bröllopet. Om inte så skulle det inte stå samma namn på mitt pass som i systemet i passkontrollen när vi kommer hem om de hinner processa förfrågan medan vi är på Bali... Och det vill man ju inte. 

    Så Skatteverket tipsade att man kunde skicka in namn-ändringspapperet när man kom tillbaka. 
  • Busmalin
    Plättis skrev 2015-03-24 15:30:13 följande:

    Jag fick min klänning i fredags! Den var snudd på perfekt, förutom att säljaren hade skickat med dragkedja istället för snörning. Eftersom det var några andra småfel på den också erbjöd sig säljaren att skicka en ny utan kostnad, så om någon vecka kommer rätt klänning  

    Det här är utan underkjol och i en mycket stökig hall, men när jag provade den blev jag darrig i knäna och bara kände att det här var klänningen jag letat efter! 

      


    Vad fin! Den sitter ju jättebra! Bra jobbat om det dessutom är dragkedja och inte snörning! Wiii! Vad kul att du är så nöjd  - då är det verkligen helrätt! 
  • Busmalin
    Plättis skrev 2015-04-16 13:56:58 följande:

    Är det någon av er som har tips på var man kan hitta underkjol, och gärna en klänningsgarderob också? Skulle gärna köpa i butik om det var möjligt. 

    Min klänning är "out for delivery" nu, och jag måste hålla mig för att inte springa hem från jobbet och vänta på DHL-killen. Vill så gärna se om den här klänningen blivit rätt, med snörning och allt. 


    Jag köpte min på EBay. Jättenöjd. Typ 200:- Den passar perfekt med min klänning. Köpte en med två ringar och släp, klänningen blir väldigt pampig med den. ???? Sen tar jag ut understa ringen när jag ska dansa på kvällen (eftersom undre ringen är oval som släpet...
  • Busmalin
    Mirred skrev 2015-04-24 09:25:32 följande:

    Hur gör ni med transport från kyrkan till vart ni sedan ska vara...ska ni ha nån läcker bil el nått sånt???


    Vi ska åka Amerikanare. Har en kompis vars familj har flera. Så det blir antingen Cadillac Cab eller en gammal Chrysler. Kommer bli jättekul. Dessutom är det tydligen Wheels samma helg som vi har vårt bröllop - så hela stan kommer att krylla av dem... 

    Sen har även han som ska fota oss (vän till familjen) en röd Hummer som jag tror grabbarna ska få åka i TILL kyrkan. Kan tänka att det blir kul för deras del. 

    Vi har också hyrt in en buss som ska ta våra gäster mellan kyrkan (I Holmsund) och stan t&r - eftersom många är inresta och därför inte kör själva. 
Svar på tråden Umeåbrud 2015