• Anonym (Lyckl­ig)
    Äldre 21 Jul 10:53
    3257 visningar
    8 svar
    8
    3257

    Tidsplan..

    Hej!
    Jag och min fästman är inne på att gifta oss om ett år, vi förlovade oss för två veckor sedan. Min fråga till er är: är det tillräckligt med ett år för att planera ett bröllop?
    Vi är i princip klara med var vi vill gifta oss och ha festen, samt vilket tema allt ska gå i..

    Vad tror ni?

  • Svar på tråden Tidsplan..
  • Äldre 21 Jul 13:52
    #1

    Ja ett år borde räcka till gott och väl tycker jag :D Beror förstås kanske på storleken på bröllopet? Vi har planerat vårat bröllop mer aktivt i ca 6-7 månader (sedan vi berättade om det för våra närmaste) och mellan varven har vi inte haft så mycket att göra utan har hunnit med allt ganska bra trots att vi även flyttade under tiden :)

  • Äldre 21 Jul 14:36
    #2

    beror väl på hur stort man vill göra det och vad för innehåll man ska ha med.

    Jag vet dom som planerat i 2-3 år på sitt bröllop och ändå bara haft en intim vigsel med två vittnen.  

    Och jag vet dom som planerat kyrkbröllop med 150 gäster och värsta festen på bara 2-3 månader... 

    Så vad som känns som bra tid är ju upp till er själva.  

    Vi planerade vårt bröllop på 10 månader och det räckte mer än väl, vissa månader hade vi ingenting att göra alls på bröllopet och några veckor före bröllopet var allting klart. 

  • Anonym (E)
    Äldre 21 Jul 14:52
    #3

    För mig känns det väldigt konstigt att hålla på att planera ett bröllop i flera år. När man väl bestämt sig vill man väl gifta sig? Då är det bara att bestämma ett datum och sätta igång att planera. Om ni har några gäster ni hemskt gärna vill ha på plats och som ni vet är mycket upptagna kan det vara bra att vara ute i god tid med inbjudningarna, eller kolla med dem innan ni bestämmer er, men mer än ett halvår ska inte behövas för en bröllopsplanering, så vida man inte vill dra ut på det för att man tycker det är roligt.
    Vissa väldigt populära vigselplatser kan behöva bokas i väldigt god tid om ni vill gifta er en specifik, populär dag (sommar-lördagar framför allt).

  • Anonym (Lyckl­ig) Trådstartaren
    Äldre 21 Jul 15:11
    #4

    Tack för era svar! 
    Precis som jag tänkt med andra ord :). 

    Varför dra ut på det när man väl bestämt sig. 

    Hoppas era bröllop blir fantastiska! 

  • Äldre 21 Jul 15:16
    #5

    Grattis!

    Javisst hinner ni det :) Det som är mest tidskritiskt är, som skrevs här innan, att boka vigselplats och lokal ifall det är populära platser ni har siktat in er på. Klänning är också en sak som är bra att börja med i tid för om du vill köpa en i butik så är det många som har upp till 6 månaders leveranstid.

    Det är förstås bra att börja med att sätta en ungefärlig budget också så ni har något att utgå ifrån när ni börjar fundera på de andra delarna. Sen är det bara att börja klura på hur ni vill ha eran dag. Här på BT finns mycket hjälp och idéer på vad som kan vara bra att tänka på inför bröllopet, kom bara ihåg att det mest är sådant ni kan hoppa över, välj ut det ni själva tycker är relevant så kommer ni lugnt hinna planera till nästa sommar :)

  • Anonym (Fru Stenbe­rg)
    Äldre 21 Jul 15:19
    #6

    beror väl på vad man menar med planera. 

    det mesta går ändå ganska fort att fixa.  Den mesta tiden är egentligen bara väntetider. 

    Att boka en kyrka för vigseln är det som oftast gör att väntetiden blir lång , är det en populär bröllopskyrka och man vill gifta sig på större bröllopshelger som tex pingst o midsommar måste man vara ute i god tid och boka för att det då är fler brudpar som måste få plats.  
    Men när kyrkan väl är bokad är ju liksom halva bröllopet klart i princip. 

    Ska du sy upp en klänning hos en sömmerska eller beställa en på nätet får du räkna med att det tar ca 3-4 månader innan du har den klar i din hand.  Och då består den mesta tiden där av just bara väntetid. 

    En florist behöver oftast bara ett par veckor på sig i förväg för att hinna fixa en brudbukett.  

    En frack kan du  hyra samma vecka. 

    Festlokalen kan också behöva bokas i god tid om den också är en sån som ofta används .  Men är den bara bokad så är det ju liksom klart. 

    Så allt är ju relativt. 

    Behöver man anpassa sig till en särskild budget och sprida ut sina utgifter kan det väl vara bra att ha god tid på sig , men det har ju då inget med tiden i sig att göra utan det är ju då pengarna som styr istället.

    Vi hade bara tiden på oss som ingick i hindersprövningen, dvs giltighetstiden. Vi skickade in papprena och när vi fick tillbaka hindersprövningen hade vi tre månader på oss , vi tog ett datum då det var ledigt i kyrkan. Sen anpassade vi oss efter det datumet.  Jag köpte brudklänningen på lite drygt en vecka , vi delade själva ut inbjudningarna , beställde smörgåstårtor och bröllopstårta på lokala bageriet och hade festen i församlingsgården som tillhörde kyrkan.  Vi hann med det vi behövde och det blev inte heller dyrt bara för att vi hade kort om tid. 

  • Anonym (E)
    Äldre 21 Jul 15:47
    #7
    Anonym (Fru Stenberg) skrev 2014-07-21 15:19:52 följande:

    Vi hade bara tiden på oss som ingick i hindersprövningen, dvs giltighetstiden. Vi skickade in papprena och när vi fick tillbaka hindersprövningen hade vi tre månader på oss , vi tog ett datum då det var ledigt i kyrkan. Sen anpassade vi oss efter det datumet.  Jag köpte brudklänningen på lite drygt en vecka , vi delade själva ut inbjudningarna , beställde smörgåstårtor och bröllopstårta på lokala bageriet och hade festen i församlingsgården som tillhörde kyrkan.  Vi hann med det vi behövde och det blev inte heller dyrt bara för att vi hade kort om tid. 


    Det är nog så att ju längre tid ni lägger ned på att planera, desto dyrare blir det. Visst kan du med gott om tid kanske fynda en klänning, men du hinner också då planera detaljerna mycket mer och lägga pengar på det. Det är inte nödvändigt att ha stolsöverdrag med matchande rosetter, eller egenhändigt designade specialbeställda inbjudningskort. Börja med att göra en ungefärlig budget innan ni bestämmer lokal och antal gäster mm.
  • Äldre 21 Jul 16:13
    #8
    Anonym (E) skrev 2014-07-21 15:47:14 följande:
    Det är nog så att ju längre tid ni lägger ned på att planera, desto dyrare blir det. Visst kan du med gott om tid kanske fynda en klänning, men du hinner också då planera detaljerna mycket mer och lägga pengar på det. Det är inte nödvändigt att ha stolsöverdrag med matchande rosetter, eller egenhändigt designade specialbeställda inbjudningskort. Börja med att göra en ungefärlig budget innan ni bestämmer lokal och antal gäster mm.
    visst är det så, tid är pengar helt enkelt.

    Ju mer tid man har på sig ju mer saker runtomkring kan plötsligt börja kosta. Saker man kanske annars inte hade brytt sig om blir plötsligt viktigt bara för att man har gott om tid och tja.. smakar det så kostar det. 
Svar på tråden Tidsplan..