• Äldre 22 May 19:38
    2971 visningar
    5 svar
    5
    2971

    Present till de som hjälper till?

    Vi har en lite mindre budget men borde man ändå försöka ge någon gåva till de som varit med? Vi tänker lite på solisten (vi betalar honom dock), tärnor, marsalkar, toastmaster etc? hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Present till de som hjälper till?
  • Äldre 22 May 20:07
    #1

    Marskalkerna var makens bröder och tärnorna var brödernas flickvänner/sambos (bara råkade bli så :) )
    Dom fick varsitt halsband som passade in i temat men som ändå skulle kunna gå att använda annars också (vi hade medeltidstema) 


    Sen specialbeställde vi bägare som användes i dukningen till våra föräldrar, samt tärnor/marskalker och toastmastrarna som dom sedan fick ta med sig hem.
    Vi hade också köpt 4 kannor som användes under kvällen för servering av vin och som vi lottade ut 2 av och gav 1 till toasmastern (far och son, så pappan som var den vi tillfrågat först, och han sen tog med sin son som hjälpreda, fick kannan) 


    En kanna behöll vi som minne :) 

    Makens yngsta bror spelade och sjöng i kyrkan så vi hade tänkt ge honom något speciellt också, men vi tyckte att det räckte till slut med det dom redan fått allihopa.


    Sen fick våra föräldrar + bröderna med sambos och toastmastrarna varsin fotobok efteråt också, för dom hade inte möjlighet att själva ta kort och båda våra föräldrapar hade problem med sina kameror.

    Men ett tips som inte kostar särskilt mycket, är att bjuda in dom som hjälpt er när bilderna är klara från fotografen och låta dom vara med på en premiärvisning och kanske hjälpa er att välja bland bilderna.
    Bjud på något gott att äta (behöver inte vara speciellt dyrt, bara lagat med omtanke) och kanske lite gott att dricka och ha en härlig kväll där ni verkligen får en chans att säga TACK till dom :) 

  • Anonym (Brud)
    Äldre 22 May 20:25
    #2

    Bestman och Toastmaster får graverad plunta fylld med sin favoritsprint (ca 700kr st)

    Brudtärna får sin håruppsättning betald (800kr).

    Är hemlig då vi ännu inte är gifta så de ej fått sina presenter. ;)

    Annars kan man väl bjuda på en god middag hemma tex.

  • Äldre 23 May 07:03
    #3

    jag har bjudit på middag som tack för hjälpen, det tycker jag räcker mer än väl. 

    att få ett uppdrag som tärna , toastmaster osv är ju en ära i första hand och görs förhoppingsvis frivilligt. Det tycker jag räcker. Ett symboliskt tack i form av en middag tycker jag räcker gott och väl. 

    det är skillnad på en solist som är inhyrd och faktiskt har det som jobb, dom ska ju ha betalt givetvis. Men betalningen är ju liksom "tack" anser jag.  

  • Äldre 23 May 11:10
    #4

    Jag hade väl inte tänkt på presenter alls i början, men min brudtärna ställer upp i vått och torrt, kommer ner till Göteborg från Umeå bara för att se till att min sminkning blir som jag vill ha den, för att ta ett exempel. Så nu har jag beställt en varsin plunta till oss, med våra initialer i strass, hon älskar bling :) den blir fylld med baileys på den stora dagen!

  • Alylly­ra
    Äldre 23 May 11:14
    #5

    Mina kompisar som hjälpte mig att göra mig i ordning på morgonen fick varsin morgonrock (köpte på Etsy) samt sminkning betald om de ville.

    Mannens kompisar som var med honom på morgonen fick några personliga presenter med deras namn ingraverat, nån kniv och nån plunta tror jag det var.

    Det var vårat sätt att säga tack för att de alltid finns där och ställer upp, inte bara på bröllopet utan vid andra tillfällen också.

    Sen hade vi bara vänner till oss som sjöng, spelade och läste dikter under vigseln, samt våra toastmastrar som ställde upp! Till dem köpte vi presenter när vi var iväg på bröllopsresa, något som var typiskt för det landet. Vill inte säga vad det var eftersom de inte har fått sakerna än...

Svar på tråden Present till de som hjälper till?