• Äldre 21 May 08:57
    7712 visningar
    9 svar
    9
    7712

    Hur mycket tårta beställde ni?

    Hur mycket tårta beställde ni och vad blev resultatet? För mycket, eller för lite tårta?


    Vi blir 64vuxna och 19barn (inkl brudparet). Då är det kanske 5-6barn som är 0-1 1/2år, resterande barn kring 3-8år.


    Räcker det med 80 bitar?


     


     

  • Svar på tråden Hur mycket tårta beställde ni?
  • Äldre 21 May 09:45
    #1

    Jag brukar baka lite bröllopstårtor (jag jobbar inte med det, men ibland får jag en fråga om jag kan baka till någon)
    Och jag kan säga att det är omöjligt att veta.

    Första gången jag bakade bröllopstårta så gjorde jag en 4-våningars till ca 30 personer. Jag tyckte inte att uträkningarna på nätet om hur mycket tårta det skulle räcka till stämde. För enligt den utäkningen skulle det vara till ca 60-70 pers :P.


    Det blev bara halva bottendelen kvar...

    Så nästa gång när jag fick en fråga om att baka till 60 pers (och jag hunnit med några tårtor däremellan och upptäckt att jag antagligen var väldigt generös första gången) så bakade jag en 4-vånings + en extra bottendel.
    Och dom fick båda bottendelarna + halva näst understa delen kvar.

    Poängen är att det är omöjligt att veta hur mycket som kommer att gå åt.
    Det beror dels på hur tårtsugna era gäster är, och även på vad dom har fått att äta tidigare.
    Om ni bjuder på en stadig trerätters med efterrätt före tårtan så är alla kanske inte så tårtsugna och då räcker det med mindre tårta, eller ni kanske bara har lite lättare typ salladsbuffé före och då är det många som är jättesugna på något sött...


     


    Men ja för att svara på din fråga så tror jag att det räcker med 80 bitar. Dom minsta barnen äter ju typ ingen tårta alls. 

  • Äldre 21 May 22:43
    #2

    jättesvårt att svara på för det beror på hur varmt det är, hur mycket mat man har ätit innan, hur lång tid det går mellan mat och tårta, vilken sorts tårta det är, serveras det annat fikabröd eller efterrätt,  hur gästerna gillar tårta osv... 

    Jag har varit på bröllop av ungefär samma storlek som du berättar om och jag har varit med om att tårtbuffe man dukat upp fullständigt har tagit slut och å andra sidan har det serverats tårta som knappt ens någon har rört. 

    Min mamma bakade egna tårtor till oss när jag gifte mig och hon gjorde 50 bitar - vi var 34 gäster med oss brudpar inräknat.(inga barn)   Hon gjorde 5 tårtor a 10 bitar vardera. Det blev 1 ½ tårta över.  Vi hade också 7 sorters kakor vi bjöd på samtidigt och hade ätit 2-rätters middag på resturang 1½-2 timmar före kaffet.  Folk var mest kaffesugna och törstiga då det var en varm försommardag. 

    var gäst på ett familjärt bröllop nyligen, kanske runt 20-talet gäster , en stor maffig tårta för 40 personer bjöds på och bara 5-6 bitar blev kvar av tårtan...

    jag personligen skulle hellre se till att det blir tårta över än att riskera att den tar slut. Alla står ju inte direkt i kö för att ta tårta på en gång, många väntar och när dom sen kommer och vill ha tårta en bra stund senare har kanske andra tagit en bit till och då är tårtan slut... 

  • Äldre 22 May 13:57
    #3

    Kom ihåg att man kan frysa tårta också.


    Packa in det som blir över i gladpack, minst 2 lager och så tätt du kan utan luft emellan.

    När du ska ta fram och tina sen så lindar du in tårtan i en kökshandduk först och låter den ligga så över natten i kylskåpet.


    Sen tar du bort handduken och låter den tina klart i kylen.
    Den håller sig i flera månader 
    Så om det blir mycket tårta kvar så kan du "portionsförpacka" tårtan så att ni kan ta fram lite då och då och äta en bit bröllopstårta när andan faller på och ni vill minnas tillbaka på dagen :) 

  • Äldre 22 May 14:50
    #4

    Vi är totalt 56 st på årt bröllop och vi har beställt 64 bitars-tårta. :)

  • Äldre 26 May 12:02
    #5

    Jag har gjort min väns tårta och jag bakade för mycket. Jag tror att det är vad de flesta av dem gör. Ibland är den övre våning att ta hem (som i engelsk tradition). Det är vad vi gjorde när vi hade vår bröllop i Nederländerna.

    För barnen kan man också göra cakepops eller cupcakes.

  • Äldre 26 May 14:12
    #6

    En person, som är konditor (har bageri och café), sa att hon aldrig någonsin varit med om att det blivit för lite tårta på ett bröllop och att hon alltid rekommenderar att man beställer färre bitar än vad det är personer på bröllopet. Dels för att man ofta äter en hel del annat, dels för att inte alla kommer vilja ha/tycka om tårtan och dels för att bröllopstårtor generellt sett har mer fyllning osv än en "vanlig" tårta. Alltså är större så att säga.

    Vi beställde en tårta för 50 personer och vi hade 60 gäster. Hela bottenvåningen blev över. Då åt vissa flera bitar och några ingen bit alls.

    Men det beror ju också lite på vilken typ av tårta man vill ha osv. Vill man inte behöva vara osäker, så kan man ju beställa exakt rätt antal bitar och skära upp tårtan åt gästerna, så att alla får en bit var - varken mer eller mindre. Tex man rullar in hela tårtan, brudparet skär varsin bit, sedan rullas tårtan ut och skärs upp på fat. Alternativt att man har någon som står och skär upp tårtbitar till gästerna, så man inte riskerar att några tar väldigt stora bitar så det blir för lite.


  • Äldre 26 May 14:15
    #7

    Kommer inte ihåg. Tror 60-bitars... är inte säker. Hela nedersta lagret blev över plus ca halva av näst nedersta (vi hade fyra våningar).

  • Äldre 26 May 14:58
    #8

    Vi beställde ca 35 bitar (vi räknade på att vi skulle bli 34).. På bröllopsdagen blev vi bara 28, så vi fick mycket tårta över.. Då tog ändå alla STORA bitar tårta. Det hade nog blivit över även om de andra personerna kommit.

  • Äldre 26 May 17:41
    #9

    Här blir det två 12-bitars till ett sällskap på 24 personer. Dock är bitarna till bröllopstårtan mindre än vad en normal 12-bitars tårta är. Min storasyster som jobbade som konditor i 10 år säger att folk generellt sett inte brukar äta lika mycket tårta på bröllop, just för att man vanligtvis har satt i sig en hel del annat innan.

    I mitt fall är jag ännu mindre bekymrad över att tårtorna inte skulle räcka till, då det även kommer finnas fruktsallad för de som vill ha.

Svar på tråden Hur mycket tårta beställde ni?