• Boumbi

Hur dyr ska en lokal vara?

Vi har tittar på allt vad som heter lokaler i stockholm. Vi ville ha något som kändes speciellt och fint. Vi hittade en lokal som vi preliminärbokade. De som har hand om lokalen har varit sisådär med att svara på frågor gällande pris, det är alltid totalsummor, och det dras hela tiden på svar när vi pratar priser. Jag förstår att det är mycket som beror på hur många man blir med det vet vi på ett ungifär.

Som det ser ut nu så har vi fått ett pris på över 180.000 kr!

I detta så har vi räknat med 120 vuxna och ca 30 små barn. Detta är högsta antal gäster. Följande ingår:

Lokal
    Välkomstbubbel med tilltugg.
    Tacobuffe
    Kaffe och avec (vi köper tårta separat)
    3 glas dricka till maten samt fri bar mellan 22-01.
    Samt städ.

Lokalen kommer att nyttjas mellan kl 16-03
    Dekoration, musik med anläggning,ljussättning, tårta, transport, boende, kyrka, ja allt sånt betalar vi själva.

Är det så här dyrt i hela stockholm?? För jag tycker att det låter vansinnigt??
    Vad är det som kostar såå mycket??

Snälla är det någon som vet? Jag måste ju ändra lokal snarast om det är så att jag är så lurad som jag känner mig..

• Svar på tråden Hur dyr ska en lokal vara?
  • Chicita

Ca 1200:- till 1500:- per person (den lägsta summan om man räknar alla barn som 1 fullvärdig person vilket många ställen gör i offerter) med så mycket dryck samt mat är ett väldigt bra pris.

På många ställen kostar enbart maten 5-700:- liksom.

Det dyraste är den fria baren och såpass mycket dryck till maten.
    Man får nämligen inte pruta på alkohol, så i princip bjuder dom på maten bara för att ni handlar alkohol där...

• Boumbi

Ca 90 procent av barnen är under 3 år, resten under 8, det kan väl omöjligt vara så att de ska betalas som vuxna?

Även om vi låtsas att maten då kostar 700 per person så är det 84.000, vilket i sig är 30.000kr dyrare i jämförelse med cateringföretag. Men visst.

Helt ärligt så var vi ute efter häftig lokal där vi kan ta catering och ta med egen sprit. Vi har inte varit pjåkiga i vårat val: Vi vill ha en spännande lokal, vi vill kunna ha livemusik och hålla på till ca 3.00. Retsen är bara för att vi måste ta det genom uthyrarna..

Finns det några andra vettiga lokaler där man kan ta med sig egen mat och dryck men som inte är en "vanlig" lokal??

• daniiel

Jag tycker faktiskt inte att det lät så jättedyrt om jag ska vara ärlig. Det blir ju en stor summa, absolut, men ni är ju rätt många och ni får en hel del för den pengen. Och som Chicita säger, så får man ofta betala fullt pris även för barn. Så var det för oss.

Vår lokal kostade 5000kr, maten kostade 350kr/person, tårtan kostade 37kr/person, sedan tillkom all dryck både till maten och på kvällen efteråt samt välkomstdrink, brudskål, kaffe, snacks osv osv. Vi var dock bara 60 personer, så själva slutsumman blev ju lägre. Men allt som allt spenderades nog drygt 70 000 - 80 000kr på det hotellet för allt. Vilket då blir kring 1100-1300kr/person. En helt normal summa. Vi bor dock inte i Stockholm, utan i en liten stad i Norrland, om det gör någon skillnad.

Att hyra en lokal som inte har en helhetslösning, där man kan anlita catering eller laga egen mat, blir ibland billigare. Det beror lite på hur man väljer att lösa det. Det brukar ju dock krävas betydligt mer engagemang och jobb från brudparet (och ibland även familj/vänner). 

Tyvärr är jag som sagt inte från Stockholm, så kan inte tipsa om lokaler därikring. Jag hoppas dock att någon som är därifrån läser här och kan komma med bra tips :)

• Himla

Det låter vansinnigt dyrt. Tacobuffé??? För det priset borde det ju vara en fin tre rätters middag minst!

• Himla
    Himla skrev 2014-05-15 05:45:26 följande:

Det låter vansinnigt dyrt. Tacobuffé??? För det priset borde det ju vara en fin tre rätters middag minst!

Oj nu såg jag ordet fri bar..... Det kostar pengar med alkohol på krogen......
  • Boumbi
    Himla skrev 2014-05-15 05:46:43 följande:

Oj nu såg jag ordet fri bar..... Det kostar pengar med alkohol på krogen......

Men jag vill inte vara på krogen på min bröllopsdag! Men jag måste ju betala för deras dricka.. Jag är så arg och upprörd nu att jag knappt sover. Jag hade aldrig räknat med såna här summor när vi bokade kyrka...

Finns det några alternativ? En lokal där man tar med sig egen mat/dryck, som inte är en "vanlig" lokal?! Kan man göra detta BILLIGARE?
  • Alyllyra

Jag tror att Himla menade krogen som i "ställen med tillstånd för alkoholservering" vilket innebär krogar, barer, resturanger mm. Det är ju som sagt mycket dyrare med alkohol om man köper det från en servering än från Systemet eftersom de enligt lag MÅSTE lägga på en viss summa jämfört med inköpspriset.

Jag tycker absolut inte att ni måste ha fri bar, det är väl inget som säger att ni måste betala för andras alkoholvanor? Dryck till middagen tycker jag dock hör till att bjuda på. Men varför kan inte gästerna själva få betala för sig i baren?

Vad kan ni tänka er att betala då? Vad är BILLIGT enligt er för 120 pers + 30 barn?
    Det är klart att ni kan leta lokaler där ni gör mer själva eller kan ta in billigare catering, men i Stockholmsområdet kan det tyvärr innebära att ni får gå en bit utanför tullarna med så många gäster.
    Mina standardtips brukar vara
    1) bokalokal.se
    2) Kolla med studentföreningar (KTH, SU, KI)

Alternativet är ju att dra ner på gästlistan, men det är ju trist att behöva göra!

• cecbj195

Nu är jag visserligen inte bosatt eller planerar fest i någon storstad, men hu så dyrt! Men tror som de andra att det är den fria baren som får det att dra iväg. Det stället vi tittar på nu kommer vi betala cirka 70 000 för lokal och mat för 60 personer. Då ingår dessutom övernattning för cirka 40 gäster i lokalhyran och frukost dagen därpå.

Jag hade definitivt valt bort den fria baren, det ser jag ingen nytta alls med. 3 glas vin till maten är ju ganska mycket bara det.

• Plättis

Jag trodde BT hade fått fullständigt fnatt då jag hade skrivit ett svar i tråden men det var helt försvunnet. Sedan upptäckte jag att du startat två likadana trådar. 

www.bokalokal.se/festlokaler.htm

Här finns ett stort urval av lokaler, och jag tyckte sökfunktionen verkade mycket vettig. Däremot vet jag i det närmaste ingenting om Stockholm, och helt klart inget om lokalerna som fanns att välja på. 

/Den googlande norrlänningen

Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Chicita

Största saken som påverkar priset är den fria baren, som alla andra också säger.

Tar du bort det så kanske priset blir hälften så mycket (eller 3/4 i alla fall) 
    Jag kan inget om Stockholms lokaler. Jag bor i Dalarna...
    Men jag kan en hel del om restaurang/krogbranchen. Och som sagt, priset du har fått för så många personer och med så mycket alkohol är ett helt normalt (nästan billigt) pris.

Det du kan göra är dels då som sagt att plocka bort den fria baren.
    Känner ni att ni absolut vill bjuda på något efter maten så kan ni fråga om det går bra att köpa drinkbiljetter och dela ut.
    2 biljetter per gäst är generöst, speciellt efter 3 glas till maten + bubbel och avec.

Jag skulle nog också begränsat drycken till maten till 1 eller 2 glas då det är buffé, inte trerätters.

Om gästerna får:

1 glas bubbel
    1 glas dryck med påfyllning till maten (påfyllning räknas som 1/2 glas)
    1 avec
    2 drinkbiljetter (dom kan använda 1 av dom till middagen om dom känner att dom behöver mer då)

Så är ni generösa enligt standardmått. Och priset bör falla rätt dramatiskt.
    Ni kan även försöka förhandla om maten till barnen. Vi fick betala halva priset för barn upp till 8 (och inget alls för barn under 1) 

Svar på tråden Hur dyr ska en lokal vara?