-
-
Svar på tråden Hur dyr ska en lokal vara?
-
Vi betalar 30000 för lokalen i sthlm exkusive catering som vi bestämmer o som kommer kosta 350kr per person o all sprit som bo tar med själva max 10000. Slår vi ut det per person blir det Blir det 1240 tror jag per perspn. Men då måste vi dekorera o ställa fram bord själva. Däremot får vi vara i lokaleb tills vi inte orkar mer o lämba den så tar de hand om städ. En stor båt på söder mälar strand så centralt o vackert läge.
Lokalhyran är dyr men allt som allt kommer det kosta mindre än om vi hyr en lokal med deras mat o dryck. -
Nu har vi ändrat planen helt, men vi hade kollat med fyra tänkbara ställen utanför Stockholm. Lida värdshus, Torpa pensionat i Södertälje södra, Rönning gård och Villa Talliden i Rönning. Alla de tog runt 1000 kr/pers för brudskål, trerätters, bröllopstårta, kaffe, avec, två glas vin eller öl till maten. Eftersom det var restauranger så ingick dukning och servering. Så det är nog den fria baren som drar iväg i ert pris. Plus att ni kanske kollat mer centralt runt city. Man betalar mycket för läget i Stockholm
-
Hmm jag får mycket att fndera på här, och det är jättebra.
Jag förstår att det inte ÄR krogen, men det är sådana priser jag vill undvika.
När vi från början tittade runt så började vi i lite tokig ordning, vi började med att räkna på vad catering och dricka skulle kosta. Vi hittade catering som har buffe inkl utkörning för 120+30 personer; 47600
Dricka räknade vi med att kunna köpa själva och landade på ca 20.000, och då anser vi att vi ligger i överkant.
Snabbräkning för oss: de vill ha över 100.000 i bara lokalhyra med städ?
Jag har inga problem att betala lokalhyra men jag tycker att det, oavsett fri bar inte borde kosta såå mycket.
Utöver detta så tillkommer ju transport, klänning, man och fyra barn ska ha kläder, hotellnatt, ringar, musik, bröllopstårta, inbjudningar, gåvor, blommor, dekoration... har säkert glömt tusen saker.. 180.000 plus detta, hur mycket det nu månne bli. och då måste vi ändå be våra gäster att OM de vill ha någon dricka på`fel tid, så får de betala eller vänta?
Jag gifter mig en gång. Jag är mån om att mina nära som inte har så mycket pengar ska få en lika fin kväll som oss och inte behöva ta med massa pengar.
Vi kommer att fortsätta kolla vidare, för vi har inga problem att lokalen hamnar utanför tullarna eller att vi får göra en del själva. Vad som var viktigt för oss var att lokalen var lite annorlunda och speciell. Tack Plättis för tipset!
-
Jag hade krävt ett specifikation, vad exakt kostar de enskilda delarna? Viktigt också för kontraktet och för att undvika ev framtida strul. Men jag tycker det låter lite i överkant, nog borde det gå att komma ner i pris med andra lösningar.
-
Ska och ska. det finns inget satt pris för det. Vi betalade inget för salen vi var i för att vi beställde maten från samma ställe. Om man bara ska htýra salen så vet jag inte vad det kostar.
Vissa lokalers kostnader beror på vad som ingår, vart det ligger och hur populärt ställe det är att hyra.
-
Grejen är att du inte kan tänka så när det gäller alkoholen.
Dom varken kan eller får sälja alkohol till "tysklandspriser". Inte ens till samma priser som Systembolaget har.
Det finns lagar och regler som reglerar sånt. Jag vet tyvärr inte hur stort påslaget måste vara. Men jag har läst någonstans (bland alla regler som finns nedskrivna) att man ska ligga på minst 50% över systembolagspriserna.
Ett billigt vin brukar ligga på ca 60-65:- per glas och en öl är också någonstans där i krokarna.
120 glas bubbel = 60 x 120 = 7200:-
Måltidsdryck (om vi snittar ca 55:- då eftersom öl är billigare) 3 x 55 x 120 = 19.800:-
Avec tja det varierar väldigt, men om man inte väljer dom dyraste alternativen så ca 20:- per cl, en avec är ofta 3 cl så 3 x 20 x 120 = 7200:-
Fri bar... Här måste dom räkna högt för att inte riskera att gå back. Antagligen räknar dom på minst 5 dryck per person. 5 x 55 x 120 = 33.000:-
Och nu har jag alltså räknat på billiga alternativ. Totalsumma för alkohol = 67.200:-
Det dyraste på middagen / festen är nästan alltid alkoholen.
Det många ångrar mest är också att dom lagt så mycket pengar på alkoholen.
Vill ni bjuda på allt så får ni nog som sagt antingen hitta lokal utan serveringstillstånd och skaffa alkoholen själv.
Men även personal kostar en hel del pengar.
Det jag vill komma fram till är att det inte är några ockerpriser. Det är helt vanliga priser, till och med ett rätt bra avtal med tanke på mängden alkohol som ingår.
Det är ingen som försöker lura dig. Det kostar sådär mycket...
Sen förstår jag att det är en stor summa att punga ut med.
Men det är ert val... Ni behöver inte bjuda på allt. Det är inte ofta som man räknar med att allt ska vara gratis heller :)
Ett billigare alternativ är att försöka höra om någon gymnasieskola (hotell och restaurang) skulle kunna tänka sig att sköta catering och stå för servering / disk mm om ni kan hitta en lokal som passsar.
Där kan det tänkas att ni kommer undan väldigt billigt för personal - ett antal tusenlappar till klasskassan kanske.
Och då kan ni även köpa in alkoholen själva.
När du räknar på mängd dryck så brukar man räkna 4 glas vin på en flaska (men om man häller själv så blir det sällan mer än 3 glas ;) )
Bubbel däremot är ca 6 glas per flaska då dels glasen är väldigt mycket mindre - och att man aldrig fyller upp dom ordentligt heller...
Jag kan berätta lite hur det blev när vi började prata catering istället för att göra maten själv.
Vi hade medeltidstema och räknade att komma undan med ca 120:- per person i mat. Och då räknade vi högt. Vi visste att vi kunde klara oss med hälften om vi valde rätt rätter...
Men då skulle man få äta på palmbladstallrikar (det mest trä-liknande vi kunde hitta) eller på vanligt vitt porslin och det ville vi inte riktigt.
Sen hittade vi en cateringfirma som kunde laga maten istället, och där kunde man hyra kuvert med kniv, sked, träfat och krus att dricka ur. Bara hyran av kuverten skulle gå på 40:- per person... Och maten skulle bli ca 350:- per person + att dom ville ha extra betalt för resekostnad då dom fick resa väldigt långt.
Så vi gick från ca 150:- per person (inklusive att köpa in special-tallrikar alltså) till ca 420:- per person inklusive kuverten och allt.
Det var en rejäl örfil. Och jag gick igenom samma tankar som du antagligen har... "vart sjutton tar pengarna vägen, vad är det som kostar?"
Vi fick dra in på lite andra saker, och så fick jag ett arv efter mamma. Så vi valde det dyrare alternativet. Och bara att kunna slappna av och lämna saker till proffsen var värt massor.
Era gäster behöver inte vänta på att få dryck om ni ger dom drinkbiljetter. Och ni kan ge dom hur många ni vill.
Grejen är att där kan ni reglera kostnaden. Ni vet att det kommer att bli max X kronor för dryck. Men alla kommer säkert inte att lösa in sina biljetter. Så ni kan göra upp med stället ni är på att ni endast betalar för dom biljetter som är inlösta.
Snittpriset per alkoholhaltig dryck kan då bli högre än om ni får ett totalpris om ni har otur, men å andra sidan så kanske hälften av biljetterna inte löses in eftersom att flera kanske inte vill dricka så mycket av olika anledningar och då slapp ni betala för alkohol som ingen drack...
Hoppas ni hittar en lösning som funkar för er i alla fall :)
Lycka till med eran framtida planering och ha en underbar dag när ni kommer dit :) -
Nu vet inte jag vart du får dina prisuppgifter ifrån, det får du gärna specificera.
Men om det är som du säger att de måste slå på 50% gentemot systembolaget, så blir väl beräkningen för ett billigt vin, som du själv räknade på;
45 kr för en flaska billigt vin, det går det minst 4 glas på.
(45x1,5)/4=17 kr per glas. 17*120=2040 kr
9 kr för en flaska/burk öl, borde se ut såhär:
(9*1,5)*120=1296kr
Snittpris måltidsdryck (3st) enligt din beräkning borde då bli;
2040+1296/2/120=13,9 *3=5004kr
Det vill säga att en biljett enligt snittpris på öl/vin borde kosta 14kr
14*5*120=8400kr för fri dricka
En flaska mousserande vin kan du få för 40 kr till ankomsten.
(40*1,5)*120/4=1800kr
Detta är alltså med påslag på 50 % på systemets priser.
Total:
1800kr Välkomstbubbel
5004kr Måltidsdryck
8400kr Fri bar
=15204 kr totalt
Sen kan man alltid diskutera hur fin öl och vin man vill ha.
Absolut att saker kostar men var gärna mer utförlig med var du fått dina prisuppgifter och uträkningar ifrån efterssom din dricka är 50.000 kr dyrare än min? -
Boumbi skrev 2014-05-15 17:36:22 följande:
Nu vet inte jag vart du får dina prisuppgifter ifrån, det får du gärna specificera.
Men om det är som du säger att de måste slå på 50% gentemot systembolaget, så blir väl beräkningen för ett billigt vin, som du själv räknade på;
45 kr för en flaska billigt vin, det går det minst 4 glas på.
(45x1,5)/4=17 kr per glas. 17*120=2040 kr
9 kr för en flaska/burk öl, borde se ut såhär:
(9*1,5)*120=1296kr
Snittpris måltidsdryck (3st) enligt din beräkning borde då bli;
2040+1296/2/120=13,9 *3=5004kr
Det vill säga att en biljett enligt snittpris på öl/vin borde kosta 14kr
14*5*120=8400kr för fri dricka
En flaska mousserande vin kan du få för 40 kr till ankomsten.
(40*1,5)*120/4=1800kr
Detta är alltså med påslag på 50 % på systemets priser.
Total:
1800kr Välkomstbubbel
5004kr Måltidsdryck
8400kr Fri bar
=15204 kr totalt
Sen kan man alltid diskutera hur fin öl och vin man vill ha.
Absolut att saker kostar men var gärna mer utförlig med var du fått dina prisuppgifter och uträkningar ifrån efterssom din dricka är 50.000 kr dyrare än min?
Jag går efter priserna på de 3 senaste ställena med serveringstillstånd jag har jobbat på.
Du väljer om du tror mig eller inte.
Eller om du vill tro att hela världen är emot dig och att alla är ute efter att skinna dig.
Eftersom du verkar vara inställd på det sista så väljer jag att avsluta diskussionen från mitt håll nu. -
Men alltså vad räknar du med för billigt pris på vinet egentligen? 40 kr för en flaska låter VÄLDIGT lågt. är ju inte alls säkert att det här stället köper in det billigast av allt.
jag reagerar inte över priset jämförelse med vårt kuvertpris som är 1150 kr per person. då får vi följande:
champagne (ej mousserande) och två sorters snittar
förrätt med champagne
huvudrätt med rött vin + påfyllning
kaffe med avec
samt två drinkbiljetter till alla
då ingår såklart, personal, dukning, städ m.m. för lokalen lägger vi 10 000 kr extra.
vi kommer vara på en väldigt populär restaurang i centrala göteborg = hög efterfrågan. vilket jag gissar att även det stället ni kollat på innebär.
om detta är för mkt för er, kolla med andra ställen då och jämför? men som du märker är det ingen här på BT som reagerar särskilt kraftfullt för det låter inte så farligt. -
Då vill jag nog också avsluta diskutionen med dig och återgå till huvudämnet efter detta är sagt;
Jag har inga problem med 50% påslag på alkoholen.
Men minst 300% påslag är löljigt, spciellt när det är påtvingat.
Jag har inga problem att hyran för lokalen är dyr, den prislappen kan dem välja själva, men att hyra ut en festlokal och sen tvinga på en som enda möjlighet till alkohol är att betala 300% extra för det.
Det är att skimma, och gör att jag vänder mig någon annanstans, men ville se om priserna såg ut såhär överallt eller bara i den här lokalen.
-Hejsan var det du som ringde om TV´n?
-Ja, hejsan.
-Ja så här ser den ut, kika in och kolla så du är nöjd.
-Ja men den tar jag, det var 5000kr va?
-Absolut, men vill du ha fjärrkontrollen kostar den 15.000kr till.
Absolut inget lurendjereri...
Att restauranger eller krogen tar sådana priser, är ju för att de behöver det spannet för att täcka ett helt gäng med kostnader, samt att det främst är någon som i slutändan vill tjäna massa pengar i egen ficka. Men en lokal, som mest står tom och som faktiskt tar ut en rejäl lokalhyra borde inte få göra ett så stort pålägg.
Jag kan ju trots allt inte välja något billigare alkoholalternativ om jag inte vill byta ställe. -
Som jag skrev så kan man absolut köpa dyrare viner, men nu var det inte det som var frågan. Jag ville göra just en jämförelse på vad lokaler tar för priser då jag inte hittat så mycket själv, varav tråden startades.iso skrev 2014-05-15 18:10:44 följande:
Men alltså vad räknar du med för billigt pris på vinet egentligen? 40 kr för en flaska låter VÄLDIGT lågt. är ju inte alls säkert att det här stället köper in det billigast av allt.
jag reagerar inte över priset jämförelse med vårt kuvertpris som är 1150 kr per person. då får vi följande:
champagne (ej mousserande) och två sorters snittar
förrätt med champagne
huvudrätt med rött vin + påfyllning
kaffe med avec
samt två drinkbiljetter till alla
då ingår såklart, personal, dukning, städ m.m. för lokalen lägger vi 10 000 kr extra.
vi kommer vara på en väldigt populär restaurang i centrala göteborg = hög efterfrågan. vilket jag gissar att även det stället ni kollat på innebär.
om detta är för mkt för er, kolla med andra ställen då och jämför? men som du märker är det ingen här på BT som reagerar särskilt kraftfullt för det låter inte så farligt.
Vad jag undrat är vad det faktiskt är som kostar vad, då jag inte får någon specad lista. tänkte om andra hade egna erfarenheter. Jag tycker att det är helt okej att mat och alkohol kostar, det gör det ju vart som helst. Men jag kan inte se, när jag själv tittar på nätet att lokalhyrorna brukar ligga på ca 100.000. Men det är säkert så att priset är normalt, men jag får inte ihop kostnaderna.
Lokalen ligger inte i stockholms innerstad, utan i en av förorterna, där inga bussar når. -
Klart du inte behöver betala för deras dricka annat än till maten , välkomstdrink och något till kaffet.!!!! Vill de dricka mer får de betala själva. Om jag skulle valt att ha fri bar så hade det varit om vi själva kunnat fixa alkoholen i hyrd lokal. Och som någon skrev så menade jag krogen i just den andemeningen med att det är de du anlitat som står för alkoholen, då blir ju prisbilden en helt annan.Boumbi skrev 2014-05-15 09:53:06 följande:Men jag vill inte vara på krogen på min bröllopsdag! Men jag måste ju betala för deras dricka.. Jag är så arg och upprörd nu att jag knappt sover. Jag hade aldrig räknat med såna här summor när vi bokade kyrka...
Finns det några alternativ? En lokal där man tar med sig egen mat/dryck, som inte är en "vanlig" lokal?! Kan man göra detta BILLIGARE? -
300% påslag är väl ingenting konstigt när det gäller alkohol? 50% påslag har ingen inte ens på läsken tro mig jag är nykterist och är tacksam om en cola kostar 25 ute istället för 35......Inte ens vanligt kranvatten är gratis på många ställen....
-
300 % påslag är som sagt (tyvärr) inte ovanliga krogpriser. En vanlig enkel Staropramen (15 kr på Systemet) kostar ju inte sällan 60-70 kr på barer i Sthlm.
Du betalar ju inte bara för lokalen, utan även för bord, stolar, porslin, glas, dukning, personal mm.
Vi betalade tex 325 kr/h och person för vår personal. Vi var 100 personer och hade 6 servitörer som jobbade 17-22. Bartenders är ofta dyrare, jag tror vi fick ett förslag på ca 400 kr för barpersonal (vi valde att ta in några egna istället)
Säg att ni behöver 7 personer som serverar eftersom ni är 120 gäster. Dessutom 2 bartenders ca 21-02.
325*7*5+400*2*5=15 375 kr för personal.
Vi betalade också 28 kr per kuvert för porslin och glas + 30 kr per kuvert för stolsöverdrag. Dukar hade vi med själva, annars hade dessa kostat ca 100 kr styck och räckt till 6 pers. Linneservetter kostade 20 kr/person.
(28+30+100/6+20)*120= 11 360 kr
Hur funkar det med dukningen? Ska ni duka själva eller ingår det? Dukning kostade oss 1400 kr. Bortforsling av sopor (glasflaskor framför allt) kostade 1700 kr. Städning betalade vi 2400 kr för. Lokalhyran låg på 10 000 kr.
Man kan tycka vad man vill om priserna, men faktum är att lokalen har rätt att ta ut det de känner för. Det är sen upp till brudparet i fråga att bestämma sig för om det är värt eller inte. I det här fallet har ni nog tyvärr inget val än att leta en annan lokal om ni tycker att deras pris är för högt.
Lycka till!