• AkJ
    Äldre 7 May 13:42
    3085 visningar
    10 svar
    10
    3085

    Bolla lite tankar kring bröllopsresa

    Lyxproblem deluxe! Vi vet inte var vi ska resa på bröllopsresa. 

    Vi gifter oss den 1/11, vill åka den 3/11 och vara borta hela november. Min sambo är flygrädd och allt över 5 timmar är väldigt jobbigt för honom. Samtidigt vill han gärna att det ska vara en "riktig bröllopsresa" (hans ord) med palmer, sandstrand osv. 

    Vi har haft lite olika tankar:


    Hyra lägenhet i Barcelona och göra åka på weekendresa till Madrid därifrån. Vi gillar Barcelona men har ingen särskild koppling dit. 
    Åka på tur i mellanösterns: Dubai, Jordanien, Oman etc. Våra släktingar röstar mot då de är oroliga, och även om vi vill åka dit är vi inte helt säkra på att länder där man inte kan hålla handen eller pussas offentligt är rätt för bröllopsresa.
    Flyga till New York via Island för att korta ned flygstreckan. Men då skulle vi behöva bo några nätter på Island i varje riktning och det äter ganska mycket tid. Jag har bott i NY och vi förlovade oss där, så det finns starkt koppling. Vi funderar också på att ta en tur till Florida eller något lite varmare ställe under denna tid. Det som talar emot är att sambon kommer fokusera på detta så pass mycket att han komemr ha ångest öven på bröllopsdagen.

    Vad säger ni? Vad finns det mer för bra alternativ? Det är ju november så inte det roligaste vädret ...
    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Svar på tråden Bolla lite tankar kring bröllopsresa
  • Äldre 7 May 14:30
    #1

    Teneriffa är ju inte så långt bort o medeltemperatur på ca 20-22 grader i november...

  • Äldre 7 May 14:53
    #2

    Ge honom en kurs för att bota flygrädsla så kan ni åka vart ni vill sen.

  • Äldre 7 May 14:53
    #3

    Ni har inte funderat på någon kryssning? kan ju vara ett alternativ ena vägen om inte annat.

  • Äldre 7 May 14:59
    #4

    Kan han inte ta något lite lugnande om ni tar en längre resa och då kanske försöka ta ett nattflyg där han kanske har lite lättare att somna än om man åker dagtid?

    Jag hade nog valt Dubai faktiskt för där kan man få en mycket varierad resa.
    Har vänner som var i Jordanien (med barn) förra vintern och pratar väldigt gott om den resan.

    Vi var själv inne på Dubai men eftersom vi åker mitt i sommaren blev vi avrådda då där tydligen är extremt varmt då.

  • Alylly­ra
    Äldre 7 May 15:25
    #5

    Vad jobbigt det måste vara för honom! Jag tycker själv att det är lite jobbigt att flyga, men efter att ha gjort det massor i jobbet så har jag varit tvungen att vänja mig. Och längden på resan spelar eg. ingen roll för mig, det är vid start och landning flest olyckor sker.

    Det är ju inte värt att han ska ha ångest på bröllopsdagen bara för att ni ska få "strand och palmer", det måste inte ingå i en bröllopsresa. Om ni ska få det utan lång flygresa får ni nog tyvärr vänta med resan till våren/sommaren, är det ett alternativ?

    Åka tåg ner till Barcelona kanske? Då slipper ni flygresan + att ni får se massa spännande ställen på vägen. Å andra sidan är väl inte Spanien så himla fint i november, eller?

    Azorerna? Väldigt vackert, men jag vet inte hur vädret är i november. Även där kan man ju åka tåg till Lisabon och ta ett kortare flyg därifrån. Alternativt är det ca 5 h flyg från Stockholm.

    Marocco är fint också, Essaoira har en riktigt fin sandstrand och när vi var där i januari var det kallt men badbart i vattnet. Vet inte hur det är med andra länder i norra Afrika, Tunisisen t.ex.?

  • AkJ
    Äldre 7 May 15:57
    #6

    Tack för många bra svar!

    Marie Malmö: jag ska inte gå in på långa detaljer här, men det är tyvärr inte aktuellt.

    Annelie K: ah, det skrev jag inte, men båt är värre än flyg för honom. Och jag avstår gärna också, vi var med om två riktigt läskiga båttillbud för några år sedan och sedan dess är båt inte riktigt roligt.

    a ring on my finger: lugnande ingår för att ens kunna prata om flyg, men då kanske vi ska ta upp tankarna på Dubai igen, tack!

    augusti: Har inte tänkt på det alls, tack!

    Alyllyra: att vänta är inget alternativ för oss. Barcelona har typ 14 grader i november och att flyga dit klarar han (vi var där i helgen för att just träna på flygning) men tåg är ju kul så det ska vi kolla upp! Och Azorerna har jag inte alls tänkt på, tack! Marocko, Tunisien, Egypten har vi varit i, och gillade, men vill inte åka tillbaka till nu. 


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Äldre 7 May 16:56
    #7

    Dubai har jag bara hört gott om (har inte varit där själv) så det skulle nog jag satsa på i så fall! 

  • Äldre 8 May 10:50
    #8

    Dubai känns inte som "strand och palmer" för mig. Bara öken och storstad. Vattnet är inte så fräscht - enligt mig.
    Sardinien, Santorini, Kroatien och Mallorca är andra vackra platser, men risken är ju att det är lite kallt i november.

  • Äldre 8 May 23:17
    #9

    Bada i varma källor i Budapest går utmärkt i November, finns många fina bad i staden som har öppet året om, även utomhusbad. Dit kan ni också ta tåg eller flyga om det är ok för honom.
    Om ni ska vara iväg en hel månad i november då det inte är så varmt någonstans i Europa men ändå hålla er i den världsdelen så kan ni ju välja att besöka ett par olika resmål: kanske en flyg- och båtluff till 3-5 olika städer/platser?
    En annan tanke är Ishotellet, hundsläde och liknande vid Jukkasjärvi. Vet inte om de har hunnit bygga klart hotellet så tidigt på säsongen dock.
    Kap Verde eller Kanarieöarna kanske kan vara ett resmål att åka vidare till efter ett par dagar (eller mer) i Barcelona. Inte jättevarmt där heller i november men ändå så varmt det går att få vid den årstiden i Europa.

  • Äldre 9 May 09:58
    #10

    Fungerar Tåg?

    I såfall finns det en fantastisk möjlighet i Royal Scotsman, en tågresa genom Skottland.
    annars genom Orient Express kan man även resa London till Venedig.

    www.belmond.com/web/luxury/trains.jsp

    Lyckat till!

Svar på tråden Bolla lite tankar kring bröllopsresa