Inlägg från: AnnsiA |Visa alla inlägg
  • AnnsiA

    30 aug 2014

    Hej! 
    Jag står också brud den 30 aug! :) 

    Vi gifter oss i Toscana, Italien. Ca 30 gäster. 

    Jag tycker att det känns som att man inte hinner något! Hade velat ha HELA planeringen klar NU, men det är omöjligt! 

    Härligt att se att vissa fått klart hindersprövningen redan, jag fick nyligen höra att det tar suuuuperlång tid att få den färdig och fick lite panik då vi skickar våra papper imorgon! 

  • AnnsiA

    Vi fick också hindersprövningen förra veckan OCH fick hem ringarna!! 
    Imorgon ska vi träffa vigselförrättaren (den i Sverige) 

    Allt börjar bli verkligt nu, enda kruxet är stressen med att vi inte har en präst nere i Italien ännu! Om bara det löser sig så kommer allt kännas mycket bättre och lugnare :) 


    30giftervioss skrev 2014-06-23 12:52:11 följande:

    68 dagar kvar...


    Shit, när man skriver det så låter det som att det är så himla nära! 
    Någon mer som knappt kan bärga sig?! :D 
  • AnnsiA
    Ello skrev 2014-06-25 17:35:09 följande:

    Någon som vet hur man gör om prästen man vill ha inte vill viga en? Vi vägrar gå in tillsammans, många orsaker men en av dem är att jag vägrar att någon talar om för mig vad JAG vill. Jag vill inte gå in tillsammans. Ni får gärna tycka annorlunda men jag vill alltså veta hur man får tag på en annan präst om det är en kostand som tillkommer med det.

    Och om någon vet en präst i Västerås som förstår att mina önskemål är viktigare än bullshit om att jag är ett objekt. Alla som är där vet att jag äger mig själv, men går jag in med honom har jag gått ifrån allt vad jag står för... känns ju som att kyrkan går emot sig själv.

    Aja, detta blir inte kort, blir så förbannad och ledsen.
    Varför kan man inte få välja själv hur man vill ha det? Varför ska någon annan berätta för mig hur jag vill ha det....


    Vill inte prästen viga er för hur ni väljer att gå in i kyrkan?? 
    Det var det knäppaste jag hört, varför ska någon annan bestämma det och vad spelar det för roll för prästen? 
    Är ju mer och mer vanligt att man gör så! Vi kommer inte heller gå in tillsammans!
  • AnnsiA

    Hur gör ni med planerandet? Tar ni hjälp av någon eller gör ni allt själv? 
    Jag har ingen bröllopskoordinator utan gör allt själv.
    Folk runt omkring mig (föräldrar, vänner osv..) säger hela tiden "Om det finns NÅGOT jag kan göra så säg till!" Men så fort jag ber dem om något så får jag undvikande svar eller så vänder de det tillbaka till mig.. 

    Blir lite besviken och känner mig väldigt ensam i det hela.. Har ingen att bolla ideér med! Någon mer som har det så? 

  • AnnsiA

    Melind­rha & Ello

    Min tärna (och bästa vän) har det väldigt tufft privat just nu så vill inte vara någon som tynger henne med grejer hon ska göra. I övrigt är det samma reaktion där när jag väl ber om något (efter att de sagt att de vill hjälpa till), många blir glada att jag bett dem om något men sen gör de inte det jag bett dem om så jag får göra det själv ändå! 

    Bollar gärna med dig! 

  • AnnsiA

    Jag har ganska mycket kvar med tanke på att det är prick 2 månader kvar imorgon :S 

    Det som är klart är: 
    Hotell, resa, bröllopsmiddag, inbjudningar, gäster, beställt klänning (ej kommit än dock), m2bs kostym, pass, hindersprövning och efternamnspapper, vigselförrättare och datum i Sverige, börjat på favors till gästerna (vet att jag vill ge en present till min tärna också, vet inte om m2b vill ge present till sina bestmen då den ena varit lite negativ mot bröllopet)

    Jag har haft en massa otur när det gäller präst (lite som du, fast av andra skäl) men har fått kontakt med en pastor i Italien som ska kolla om det finns någon engelsktalande präst där nere som är ledig den dan och kan ställa upp! 

    Vi har ingen fotograf än, m2b motsätter sig att en fotograf kostar mellan 8-13.000 men gör själv inget aktivt för att hitta något billigare. Nu däremot fick jag höra att en släkting till honom har systemkamera och är duktig på att fotografera så vi har bett denne om hen kan tänka sig ställa upp mot att vi t ex betalar hotell/resa (hen ska ändå komma på bröllopet). Håller tummarna! 

    Min klänning har inte kommit än, nån mer som beställt från brudklanningar.nu? Har mailat dom men inte fått svar och det är snart en vecka sen! (Som jag mailade alltså, beställde gjorde jag för 3-4 veckor sen). 

    Personen som skulle sjunga på bröllopet har ställt in så vet inte hur jag ska lösa musik-biten. 

    Har du klänning och sånt färdigt? 

  • AnnsiA

    Jag har en smakfråga! 

    Vi har vigseln i en lummig trädgård i Italien, där finns det ingen el att tillgå. 
    Min vän som skulle sjunga på bröllopet har fått förhinder och kan inte längre komma. 
    Hur gör jag med musiken? 

    Hade tänkt skaffa en batteridriven högtalare att koppla upp min Iphone med till Spotify (offline eftersom jag inte är säker på internettäckningen) 
    som ska spela ingång och utgångsmusiken. 

    Men nu när jag inte har en sångerska som skulle sjunga två livelåtar på plats funderar jag på om man kan få in något annat "mitt i" vigseln liksom. Som är stämningshöjande. 
    Några idéer? 
    Känns fånigt att spela de låtar som skulle varit live via stereo, för vad ska man göra under tiden? Bara stå och lyssna på en inspelad låt? Njae.... 
    Sjunga tillsammans allihopa blir nog inte så lyckat, vi är inte så många och det är verkligen varierat med sånglusten.. 

  • AnnsiA

    Nja läsa dikter och så är inte riktigt vår (eller någon av gästernas) grej. 
    Ååh vad frustrerande och meckigt det blev nu när vi inte har någon sångerska! :S 


    Och så har det blivit fel i klänningsbeställningen så nu är den på väg och kommer vara UTAN släp :(( 

    Det känns som att det är så himla mycket som går emot en ibland alltså.. 

  • AnnsiA

    Nej vad tråkigt att det blir utan favoritblomman! Men var glad ändå att floristen berättade det, tänk om de gjort den ändå och så hade du fått blå fläckar på klänningen! :S 

    Jag har inte tagit tag i blommor alls eftersom ALLT annat bara strular. 
    (Ingen präst, ingen musik, ingen klänning). 
    Men hade något av det löst sig så hade jag velat ha vita kallor med ett grönt band om bara, enkelt och fint :) 

  • AnnsiA

    Såklart Sagolina :) 

    Hjälp 45 dagar!!? Har samma datum.. Sluta räkna ner är ett hett tips för att stressa ner lite hehe.. Kollegor frågar hela tiden när det är dags och hur jag känner mig men jag försöker att inte kolla och räkna för då kommer jag känna det som att jag inte hinner någonting innan det är dags ;) 

  • AnnsiA

    Asså jag blir så ledsen.. 
    Vi har en kontakt via m2b's familj som skulle hjälpa oss med bokningar som måste göras nere i Italien där vi ska gifta oss. 
    Har fått tjata jättemycket på de som skulle hjälpa oss med sådant i flera månader att de MÅSTE boka klart saker som ceremoniplats, bröllopsmiddag, präst osv för att det börjar närma sig och det är fler än vi som gifter oss i Italien i sommar liksom! Har verkligen betonat hur viktigt det är för mig att få veta att det är bokat så vi vet vad som gäller.

    Har blivit ledsen flera ggr innan över att känna att jag inte tas på allvar och har sagt att jag kan försöka göra det själv om det är så att de inte kan, vill eller har tid men har fått lugnande svar varje gång om att det "ordnar sig" osv.. 

    Fick mail idag då. Ceremoniplatsen är fullbokad vårt datum, kontakten har SJÄLV -utan att fråga oss- då bestämt att då blir ceremonin på hotellet där vi ska ha middagen. (Jag vill INTE detta!)


    Middagen är fortfarande inte bokad ännu och fick veta för några dar sen att de inte kunde lösa präst. SOM TUR är fixade jag själv en präst efter att ha haft svår ångest över att alla verkar vara upptagna vårt datum redan.. Men tillslut hittade jag en! 

    Jag förstår att andra kanske inte ser ens bröllopsdag som lika stort som man själv gör, men har man sagt att man ska göra något och hjälpa till, då får man väl ändå ta sitt ansvar och GÖRA det man sagt att man ska göra? Förstår man inte att saker måste bokas tidigt?? :( 

    Hur kan jag framföra min besvikelse och hur ledsen jag är över hur det är utan att verka otacksam eller förstör relationen till dessa människor? 

  • AnnsiA

    Okej, efter att ha gråtit ut hos olika närstående och fått pepp på att det ändå kan bli fint med ceremoni och middag på samma plats som hotellet vi bor på så har jag fått bygga upp nya planer för hur det ska se ut!

    Jag var jätteledsen och kände mig verkligen överkörd och att mina drömmar var krossade men som en klok anhörig sa "Ni ska gifta er i ITALIEN, det finns inte mycket som kan gå fel, oavsett hur det blir!" 
    Så nu tar jag nya tag och så får jag fundera på hur det ändå kan bli så nära det jag drömt om ändå, med kompromisserna.
    Middagen kommer bli fantastiskt god, det kommer vara fint väder, de är duktiga på specialkost som jag och några av gästerna behöver, det blir gott vin, jag kommer gifta mig med min drömman och båda våra familjer och vänner kommer vara där. 

    Nu ska bara saker jag beställt från Lightinthebox komma, någon som handlat från dom och haft problem? 
    Beställt massa grejer på Etsy som kommit fram i tid och funkat supersmidigt, men Lightinthebox är ca 2 veckor försenade!

  • AnnsiA

    Förstår din frustration FruR! Hoppas det löser sig, skor är ju faktiskt viktigt, och har man hittat RÄTT skor är det synd om de inte funkar!

    Jag har fått byta skor då klänningen var felsydd och det skulle bli för svårt att sy om, jag hittade rätt skor innan jag lämnade in måtten till sömmerskan för att veta hur höga klackar jag skulle ha och så. Skulle ha 3cm klackar men har nu fått byta till 8cm för då blir klänningen i perfekt längd. Lite synd då jag kommer se längre ut på bilderna än vad jag är, men det får vara så. 

    Efter allt strul som varit och som jag har fått kompromissa med det här bröllopet hela vägen så känns skorna som bara en grej i hela soppan så jag får väl vara nöjd. 

    Det är mitt nya mantra förresten.. "Jag får väl vara nöjd".
    Allt strular hela tiden och inget blir som jag vill eller hade tänkt mig. Men jag får gifta mig med min själsfrände och bästa vän, och det är ju det som är målet med hela den här resan så jag får väl vara nöjd med alla detaljer runt omkring! 

  • AnnsiA

    Osäker på om det hjälpt att skriva i inbjudan heller, jag har skrivit både i inbjudan samt fått skicka ett mail till alla som kommer för att fråga om matallergier (så man kan beställa mat till de som behöver specialkost) men har ÄNDÅ fått ringa och påminna och saknar några svar ändå! :P  

    Vi har räknat 6 flaskor bubbel till aperitifen och till 22 vindrickande gäster (vissa dricker läsk/vatten) har vi beställt 16 flaskor vin till 5 rätters meny. Tror det kommer räcka gott och väl, kommer kanske ta in några "reserv"flaskor också ifall det går åt, alla får dricka så mycket vin de vill men det lär inte bli så extremt. 

    Jag tror du kommer ha dricka så det räcker ello! 
    Läsk är ju alltid bra att ha som backup, speciellt om man inte vill ha fylleslag ;) 

    I planerandet är det nu bara småsaker kvar här, ÄNTLIGEN! Känns så otroligt skönt efter allt som gått emot mig hela vägen! 

  • AnnsiA
    Ello skrev 2014-08-13 21:20:56 följande:

    Ja, under middagen tror jag vi har bra planering, det är efter middagen som blir så svårt. Jag vet ju inte hur lång tid det blir efter middagen, om den slutar åtta går det ju åt myyycket mer än om middagen är klar elva (lokalen stänger ett).

    Jaja, vi får se. Tror jag kör på detta och tar det slut så kan jag ju inte göra så mycket åt det just då :)

    Skönt att det känns bättre, börjar ju närma sig med stormsteg! När reser du?


    Ja då är det sjukt svårt att planera i förväg, men å andra sidan vill du ju inte att folk blir för fulla iheller så det är rätt inställning, den dagen kommer du inte tänka på sånt ändå ;) Hehe 

    Vi reser den 25:e! På måndag gör vi det borgerliga!! Wohoo :)
  • AnnsiA
    Melindrha skrev 2014-08-15 14:20:26 följande:

    Jag har hela tiden vetat om datumet för min möhippa då vi har en liten ville jag vara förberedd på att vara borta en hel dag/kväll och i morgon smäller det.

    Och jag är nervös kan jag säga! Ska bli så spännande!


    Vad kul! 
    Jag blev hippad förra lördagen, HELT överraskad! Hade en toppendag, hoppas du får det med! :) 
  • AnnsiA
    Ponduss skrev 2014-08-18 10:58:08 följande:

    I lördags blev jag hippad, blev kidnappad. Jag blev helt överraskad för jag hade fått för mig att jag inte skulle få nån möhippa. Men såhär vacker klädde de ut mig iallafall ;D


    Haha GUD vad sött! :P 

    Kul att fler blivit hippade nu, jag var lite orolig inför min då jag har så spridd vänskapskrets (Flyttat i vuxen ålder till en stad 40 mil bort samt jobbat i en stad 14 mil bort under en lång period så har vänner på många håll, dock inte så många tjejkompisar just och de känner inte varandra) :)


    Men det blev toppen, min tärna är så underbar och hade kontaktat några från långt håll som hon själv aldrig träffat som kom också :) 

    M2B var så söt i lördags morse när vi vaknade: Ååh vad skönt att inte vakna av att det bankar och ringer på dörren och bli ivägkörd! (Han hade sin svensexa samma dag som min) 
    Han var nog riktigt nervös för sin svensexa och är rätt glad att han överlevt den ;) 

    Wohoo Ello, då har du åkt nu? Spännande! 
    Jag har en lista på grejer som MÅSTE göras denna veckan, vissa drar jag mig lite för utan att veta varför, de känns extra jobbiga på något sätt. Måste ta klänningen till en skräddare för att plocka bort en ditsydd blomma och jag MÅSTE köpa en BH som funkar till en axelbandslös klänning!! 
    Någon som har tips på lösning? Har ni testat silikon-BH? Sån som "klistras" fast? Bra/Dåligt? 

  • AnnsiA
    Sagolina skrev 2014-08-18 12:16:20 följande:

    Jag blev hippad igår. Picnic i en park, sumobrottning (med dräkter), avslappnande bad och indisk huvudmassage. Perfekt program för en gravid småbarnsmamma;)

    var skönt att kunna sitta i lugn och ro och umgås.

    Usch jag börjar bli stressad över dansen... Varken jag eller sambon brukar dansa(har aldrig dansat tillsammans!!), men bestämde oss för att i alla fall dansa en vals på festen. Nu är det mindre än 2veckor kvar och vi har varken hittat låt eller övat på att dansa. Börjar nästa önska att vi skippade dansen helt...


    Låter som en perfekt möhippa! :) Hur är en indisk huvudmassage? Lät fantastiskt! 
    Det är ju inte försent att ta bort dansen från programmet väl? Om ni verkligen inte vill? Annars får ni sätta er ner och välja ut en dans och så finns det massa bra tutorials på youtube som ni kan följa och lära er av :) 
    30giftervioss skrev 2014-08-21 11:20:51 följande:

    Lycka till själv! Ja det är mycket småfix nu och man börjar blanda ihop saker känner jag.. Mycket har gått åt h-e (som t ex att jag beställt 22st solfjädrar men bara 16 har kommit.. Suck..)
    Men när man väl står där framför prästen så kommer allt spela mindre roll och man är lycklig bara att få gifta sig med sin drömpartner :)
  • AnnsiA
    Ponduss skrev 2014-08-22 07:24:08 följande:

    Igår träffade vi prästen och gick igenom allt i kyrkan. Shit, då small det till i mig och jag insåg att vi faktiskt ska gifta oss!! Hihi!

    Men nu så håller jag på att fixa vigselprogrammen och blev så fundersam på hur jag ska skriva en grej. Vi ska ju ha bara piano till en låt som min brorsdotter ska spela, alltså ingen sång. Men vad skriver vi i programmet då? Pianomusik? Pianosolo? Eller vad annars?


    Vad heter låten hon ska spela? 
    Du kanske kan skriva "Hennes Namn framför XXXlåt på Piano" 
Svar på tråden 30 aug 2014