• Äldre 7 Apr 13:39
    28993 visningar
    14 svar
    14
    28993

    Fyllning till krustader?

    Vi ska ha middagsgäster till helgen och dottern har önskat krustader till typ "förrätt". Hon tycker själva skalet där är så gott. Frågan är då vad man ska fylla dom med? Skaldjur går bort pga allergi och svamp för att det tycker varken dottern eller maken om alls.

    Jo, och nu när jag lix har er uppmärksamhet. Vi tänkte bjuda på flamerad fläskfilé i en gräslökssås, men vad ska man ha för tillbehör? Potatisgratäng kändes lite tråkigt, men typ klyftpotatis känns inge bättre :P Och ungefär där tar min fantasi slut! 


  • Svar på tråden Fyllning till krustader?
  • Äldre 7 Apr 13:51
    #1

    Det är det som är så härligt med krustader. Man kan ju verkligen fylla dom med precis vad som helst. Jag tycker om att fylla dom med vanlig mjukost, den med salami och brie-smak, den är mildare än vad man kan tro men blir väldigt fyllig och god. Man kan köpa en god ost, mild eller stark och smula och blanda den med pesto. Ricotta och pesto är en grym kombo!

    Vill man ha det lite mildare kan man fylla dom med minitärnad ost och rökt skinka som du blandar med creme fraiche och en klick majonäs, krydda med salt och peppar.

    En risotto är gott till fläskfile och är inte alls så krångligt som man kan tro, och den kan man enkelt smaksätta så den passar till dina smaker du valt i köttet och såsen. Avsluta med en rejäl smörklick i den färdiga risotton och blanda innan servering och det slår aldrig fel ;)

  • Äldre 7 Apr 14:05
    #2

    Jag älskar den där fyllningen som jag gjorde till tunnbrödssnittarna för ett tag sen.

    Kallrökt (eller varmrökt) lax och pepparrot på tub samt vispad creme fraishe och salt och peppar efter smak :) 

  • Äldre 7 Apr 14:21
    #3

    Tack tack för bra förslag! :) Det måste nog vara något mildare, då det ska passa två barn på 7år samt ett barn på 3år, plus fyra kräsa vuxna ;) haha

    Risotto har jag aldrig någonsin varken ätit eller lagat faktiskt. Jag har dock fått för mig att det är ganska "blött" så att säga, eller? Jag tänker om det passar till kött som är "blött" också, eftersom man skär köttet i bitar och har det i sås, blir det nästan som en gryta. 


  • Plätti­s
    Äldre 7 Apr 14:24
    #4

    Jag gör en röra som uppfanns för att ätas till bakpotatis, men den går alldeles utmärkt att äta till annat också. Eller för sig själv, den räcker i alla fall aldrig länge hemma ;)
    En burk tonfisk (i olja, den i vatten smakar inget), en finhackad rödlök, ganska rikligt med svartpeppar, en liten burk creme fraiche och en till två matskedar majonnäs. Och sist av allt rör man i en liten burk röd stenbitsrom, för man vill inte att de ska gå sönder. Helt makalöst gott! 

    Till köttet vet jag inte, jag är jättedålig på tillbehör. Jag kan dock rekommendera ugnsrostade grönsaker, och så slänger man i allt möjligt. Potatis, morötter, lök, vitlök och grön sparris gjorde jag senast, och kryddade med salt, peppar och lite chiliflakes. 

  • Äldre 7 Apr 15:06
    #5

    Tja men det är ju bra med att göra det själv, man kan välja hur starkt man kryddar ;) 
    Bara lite lite pepparrot ger jättegod och fräsch smak som förhöjer smaken på laxen :)
    Jag öste på rätt rejält med pepparrot eftersom jag gillar smaken, men maken tyckte att det var lite starkt. De andra favoritiserade just den starka smaken istället ;)  

  • Äldre 7 Apr 15:32
    #6

    Hej.
    En vän till mig gör en liknande omelettröra med grädde, ägg, riven västerbottenost och lite svartpeppar som hon fyller krustaderna med och sedan in i ugnen till det har stannat (bara nån minut). Det är väldigt gott och ibland lägger hon på en skiva körsbärstomat. Efter garniterar hon med räkor (kan väljas bort pga allergin som du skrev mot en korvbit o skivad vinruva eller dylikt).

    Till sådant kött du pratar om skulle kanske hasselbackspotatis passa. Det är supernekelt att göra och känns lite lyxigt :) 


  • Äldre 7 Apr 18:27
    #7

    Smaka risotto innan du bjuder på det. Jag gillar det inte alls. Ser ut som någon redan har ätit upp maten och sen kastat upp det igen ;)

  • Äldre 7 Apr 18:34
    #8

    Jag funderar på om man kanske kan göra någon kycklingröra till krustaderna?

    Hehe mja, jag vet inte om jag vågar mig på risotto. Åtminstone inte första gången när vi har middagsgäster :P

    Hasselbackspotatis var det dock väldigt längesedan vi åt, det skulle kanske kunna vara något :) 


  • Äldre 7 Apr 18:47
    #9

    Kyckling är gott! Kyckling i en medelhavsröra? Finns annars färdiga såsröror i butik om man inte vill blanda själv.

  • Äldre 7 Apr 19:28
    #10

    Kanske ger nån idé:

    www.hittarecept.se/click/index/2212406/

     Med kött:
    crème fraîche
    kallskuret kött, t.ex. rökt skinka eller pastrami
    bladpersilja

    Med baconostfyllning
    3 krustader
    4 msk mjukost - bacon & 4 peppar 
    3 tsk purjolök
    4 skivor bacon 

     

  • Rin
    Äldre 7 Apr 19:56
    #11

    Vitlökspotatis är en favorit här hemma. Dela potatisar på längden, beroende på hur tjock skalet är kan man låta det vara kvar eller inte. Gör skåror i dem, vi brukar göra ett vanligt rutmönster. Pensla med vitlökssmör, strö flingsalt över, in i ugnen. Superlätt och supergott.
    Går också bra med andra sorters smör, t.ex. kan man hacka ner färska örter i.

    När vi var på en restaurang i London fick vi en supergod potatispuré med vitlök och persilja som jag för gäves försökt reproducera här hemma. Men det borde egentligen inte vara så svårt, och potatispuré känns ju lite lyxigare än vanligt potatismos, kanske för att man mixar det slätt.
    Potatis- och palsternackspuré är en variant som är lite rolig och annorlunda.

    Ni skulle ju också kunna köra på bara "vanlig" färskpotatis, känns nog så lyxigt så här års och den cypriotiska brukar vara rätt fin nu. 

  • Äldre 7 Apr 21:44
    #12

    Haha någon färdig röra kommer det bli! Vi ska ha middagsgäster kl.18, maken kommer hem kl.17 och fram till dess är jag ensam med två barn och en hund. Har inte så mkt tid på mig i köket :P

    Rin, vitlökspotatisen där låter väldigt gott! Det ska jag definitivt pröva att göra någon gång :) Känns som något som vår dotter kan gilla. Hon tycker väldigt mkt om vitlök :) 


  • Äldre 7 Apr 21:47
    #13

    Jaja, men då är det ju lugnt :) Kommer bli super.

  • Äldre 8 Apr 08:52
    #14

    Nää risotto är kanske inget man ska ge sig på under tidspress ;) Sist vi gjorde det blev den knaprig, var ingen jättehöjdare.

    I vilket fall som helst å hoppas ni får en trevlig kväll =D

Svar på tråden Fyllning till krustader?