• Äldre 26 Mar 16:12
    14250 visningar
    35 svar
    35
    14250

    Budgetbröllop_2015

    Hej alla!

    Min första tråd här :)

    Någon mer som planerar ett budgetbröllop som ska vara så "grönt" som möjligt. Jag försöker konsumera så lite jag kan i min vardag, min sambo likaså.

    Vi har tänkt att försäka göra ett så ekonomiskt bröllop som möjligt utan att snåla på maten, kärleken och glädjen. Vi vill dela dagen med släkt och vänner och att alla ska ha kul. 

    De stora posterna är ju lokal och mat, lokaler håller vi på att leta och vi har fått ett bra prisförlag på buffé (vegansk)

    Vill bara dela med mig av lite budgetförslag och gärna få tips av andra!

    Eftersom vi kommer gifta oss borgeligt ska jag börja leta klänning på loppis (eller be en vän sy i eko/återanvänt-tyg) Min sambos kostym kommer vi lägga mer pengar på då det är svårt att hitta en fin och billig. Plus att det mer är en investering än att köpa en dyr klänning. 
     
    Vi ska be min sambos pappa odla blommorna till dekoration i sin trädgård.

    Vi ska be en bekants band spela (de är så klart välkommna på festen och att äta mat och dricka samt vi kommer tacka dem på annat sätt också om de skulle vilja göra detta för oss)

    Leta vaser och annat på loppis, gärna gamla apoteksflaskor då min sambo jobbar på apotek.

    Göra egna vimplar av fint papper (i snöre som man hänger längs väggarna)

    Göra inbjudningskort, festprogram och övrigt själva, då både jag och min sambo gillar att pyssla är detta lika mycket för vår underhållning som ett sätt att spara pengar

    Åka på bordeshop ev. tillsammans med min sambos bror och min syster och köpa i alla fall öl och sprit (vin köper vi nog på systemet pga svårt att hitta eko, rättvisemärkt och veganskt vin på bordershop). De ska få frågan om att vara toast-par, så om de bådar tackar ja blir detta ett sätt för dem att lära känna varandra lite bättre.

    Be min sambos ungdoms förbund att servera mot ett tillskott till partikassan

    Fråga vän som är busschaufför om han kan abonera buss till ett bra pris

    Be min sambos mamma (eller hans moster) att göra min bukett och crossaget.


  • Svar på tråden Budgetbröllop_2015
  • Äldre 16 May 14:13
    #11

    Åh vilken rolig tråd, jag hoppar in!

    Vi gifter oss i slutet av Juni 2015, ute på våg egna åker och middagen/festen kommer hållas uppe på vår loge hemma på gården. 65 gäster, bara släkten och nära vänner :) Jag har redan köpt klänningen för 320kr (ord.799kr) en vanlig vit, knälång spetsklänning med kort ärm. Har inte köpt skor än men blir en finare träsko av nåt slag. Mannen ska ha linne-chinos, skjorta, hängslen, fluga och skinnskor (allt kommer han använda flitigt även efteråt) Jag är själv florist så kommer nog kunna deala till mig billiga buketter (om jag inte väljer ängsblommor istället). Inbjudningskorten gör jag själv av gamla tapeter, vanligt skrivpapper, lim och jutesnöre. Vi hittade en låda full med gamla tapetrullar i uthuset. Blå med guldmedaljonger :) Vi ska göra "tårtfat" av björkstubbar i olika höjd (vi ska ju ändå klyva ved i vår).

    Vi får låna stolar o bord på föreningshuset i byn billigt. Precis som nån annan skrev så blir de julgransbelysning fulla taket och bygglampor riktade mot väggarna. Vi har en massa markduk (transparent väv) som vi ska hänga upp i taket utanför belysningen. Markduken kommer efter festen bli underlag för våra blivande natursten-slänter. Vimplar och björksly blir pynt. Som duk på borden blir det juteväv som vi annars har till våra bärbuskar och något annat som löpare, bestick rullas in i tårtpapper/jutesnöre. Blommor till borden plockas ute. Lakan på stolarna med jutesnöre som rosett (kommer gå på byns auktion o köpa lakan varje söndag i sommar) Har hittat all inspiration på nätet!

    Vi kommer göra all mat själv av närproducerade (Jämtländska) råvaror :) Känns riktigt lyxigt! En kompis farbror har ekologisk köttproduktion med djur som går ute året om, de är såna långhåriga kossor och vi får mycket bra pris av honom. En annan kompis pappa är potatisbonde så där får vi billig ny-potatis. Min blivande jagar älg så det blir älg från hans jaktlag och det enda varma på bordet blir en helstekt gris (kanske låter smaklöst i era öron. Inte meningen att prata så mycke kött men vill bara berätta om vår plan, hoppas du förstår). Det blir svärmors hembakta bröd, ostpajer ( www.ovikenost.se/ ), sallader och såser mm. Det vi inte får tag på från jämtland blir åtminstonde ekologiskt. Svärmor och faster bakar tårtorna (på bl.a våra egna bär). Jag har fått till ca 10000kr då jag räknat riktigt överdrivet tilltaget på maten. Då är det förrätt, en stor buffé med närodlad mat, tårtor, natt-vickning av ädelost, kex, oliver, frukt mm och alkohol till maten inräknat till 70 pers. 

    Inspirationsbilder, sista två är på vår gård samt åkern vi kommer vigas på. Vi bor nedanför hästarna på bilden.


    .

  • Äldre 16 May 18:29
    #12
    marianordlund skrev 2014-05-16 14:13:40 följande:

    Åh vilken rolig tråd, jag hoppar in!

    Vi gifter oss i slutet av Juni 2015, ute på våg egna åker och middagen/festen kommer hållas uppe på vår loge hemma på gården. 65 gäster, bara släkten och nära vänner :) Jag har redan köpt klänningen för 320kr (ord.799kr) en vanlig vit, knälång spetsklänning med kort ärm. Har inte köpt skor än men blir en finare träsko av nåt slag. Mannen ska ha linne-chinos, skjorta, hängslen, fluga och skinnskor (allt kommer han använda flitigt även efteråt) Jag är själv florist så kommer nog kunna deala till mig billiga buketter (om jag inte väljer ängsblommor istället). Inbjudningskorten gör jag själv av gamla tapeter, vanligt skrivpapper, lim och jutesnöre. Vi hittade en låda full med gamla tapetrullar i uthuset. Blå med guldmedaljonger :) Vi ska göra "tårtfat" av björkstubbar i olika höjd (vi ska ju ändå klyva ved i vår).

    Vi får låna stolar o bord på föreningshuset i byn billigt. Precis som nån annan skrev så blir de julgransbelysning fulla taket och bygglampor riktade mot väggarna. Vi har en massa markduk (transparent väv) som vi ska hänga upp i taket utanför belysningen. Markduken kommer efter festen bli underlag för våra blivande natursten-slänter. Vimplar och björksly blir pynt. Som duk på borden blir det juteväv som vi annars har till våra bärbuskar och något annat som löpare, bestick rullas in i tårtpapper/jutesnöre. Blommor till borden plockas ute. Lakan på stolarna med jutesnöre som rosett (kommer gå på byns auktion o köpa lakan varje söndag i sommar) Har hittat all inspiration på nätet!

    Vi kommer göra all mat själv av närproducerade (Jämtländska) råvaror :) Känns riktigt lyxigt! En kompis farbror har ekologisk köttproduktion med djur som går ute året om, de är såna långhåriga kossor och vi får mycket bra pris av honom. En annan kompis pappa är potatisbonde så där får vi billig ny-potatis. Min blivande jagar älg så det blir älg från hans jaktlag och det enda varma på bordet blir en helstekt gris (kanske låter smaklöst i era öron. Inte meningen att prata så mycke kött men vill bara berätta om vår plan, hoppas du förstår). Det blir svärmors hembakta bröd, ostpajer ( www.ovikenost.se/ ), sallader och såser mm. Det vi inte får tag på från jämtland blir åtminstonde ekologiskt. Svärmor och faster bakar tårtorna (på bl.a våra egna bär). Jag har fått till ca 10000kr då jag räknat riktigt överdrivet tilltaget på maten. Då är det förrätt, en stor buffé med närodlad mat, tårtor, natt-vickning av ädelost, kex, oliver, frukt mm och alkohol till maten inräknat till 70 pers. 

    Inspirationsbilder, sista två är på vår gård samt åkern vi kommer vigas på. Vi bor nedanför hästarna på bilden.

    .


    WOW!!! Vilket otroligt genomtänkt och personligt bröllop!!! Jag hade ÄLSKAT att vara gäst på ett sånt bröllop.


    Det är ju så man vill att det ska vara- spegla de som gifter sig. Tack för att du delade med dig och lycka till i allt planerande! 

  • Äldre 16 May 22:31
    #13
    Sommaren2015 skrev 2014-05-16 18:29:49 följande:

    WOW!!! Vilket otroligt genomtänkt och personligt bröllop!!! Jag hade ÄLSKAT att vara gäst på ett sånt bröllop.


    Det är ju så man vill att det ska vara- spegla de som gifter sig. Tack för att du delade med dig och lycka till i allt planerande! 


    Va roligt att du tycker det! :)

    Vi funderade på om vi skulle åka till Tyskland och köpa öl o sprit först men kom på att de blir en väldigt lång resa för oss och eftersom det finns jämtländska ölbryggerier vill vi gynna dom. Allt som serveras i baren efter maten säljer vi till självkostnadspris och alla obrutna förpackningar/flaskor får man ju lämna tillbaka till systembolaget. Så om man kan lägga ut summan för svensk öl/sprit så länge så får man ju tillbaka varje öre sen + att svenska tomburkar går att panta och det gör ju tyvärr inte dom Tyska så det blir lite mindre miljövänligt :) Men jag har nog lika långt till sthlm som ni andra har till Tyskland ;) haha! 
  • Vanilj­sås
    Äldre 10 Jun 20:14
    #14

    Hej!

    Får man hänga på här? Gifter oss den 6/6 2015 och med en mammaledig och en som jobbar samtidigt som vi sparar till hus vill vi inte lägga allt för mycket heller :-P

    Har dock inte kommit så långt i planeringen än då jag friade den 6/6, tyckte det var dags efter att varit förlovade i 2 år och en dotter på 6mån

  • Äldre 11 Jun 20:52
    #15

    Hej.

    Har inte heller kommit igång riktigt mer än att vi vill gifta oss nästa år. vi har funderat på ett datum, men vad jag förstår måste man nog boka kyrka snart då.

    Vi sparar också till hus och en av oss kommer vara föräldraledig, så vi vill inre lägga alla pengar på bröllopet. Men ändå inte spara in på precis allt.

    Svårast är lokal efteråt då jag gärnavill ha en lokal man kan dela av lite så barnen har någonstans att vara. Vill inte att de ska behöva sitta vid ett bord hela kvällen :-P Och det är ju några i olika åldrar. Fästmannen behöver nya kläder så det får kosta, jag vill ha min mammas klänning men vill göra om den lite (en enkel lång vit).

    Inbjudningskort osv gör jag gärna själv då jag älskar att pyssla! Vill inte ha någon fyllefest, så får jag bestämma är det inte allt för mycket eller stark alkohol. När det kommer till mat vet jag inte alls. . Tips??? Är det vanligt att ha buffé?

    Vi kommer nog inte vara fler än 30 då det är närmaste familjen och någon enstaka nära vän.

    Känns lite läskigt att börja ringa kyrka osv, vet ju ingenting om att planera bröllop. Vad behöver man? Vad ska man tänka på osv?! ;)

  • Äldre 12 Jun 16:55
    #16

    inbjudningskortsmateriel beställt! wiiii! :D tänkte så billigt som möjligt, men ändå snyggt. så det blev massa skogsgrönt papper, en till påse med näverhjärtan (hade ett paket hemma redan) och en kalligrafipenna i silver. det, plus det jag redan hade hemma, + det jag kommer skaffa lokalt (bara jutesnöre) kommer gå lös på ca 360kr för 40 inbjudningar. med porto räknade jag ut, förutsatt att vi bara behöver ett frimärke (vilket jag ber till de högre makterna att vi endast behöver) att inbjudningarna kommer kosta max 20kr/st. och ändå kommer vi spara in på en del porton då vi tänkte köra runt och stoppa inbjudningar i brevlådan hos de som bor i närheten. ^^ 

  • Äldre 12 Jun 18:19
    #17
    Angel87 skrev 2014-06-11 20:52:50 följande:

    Hej.

    Har inte heller kommit igång riktigt mer än att vi vill gifta oss nästa år. vi har funderat på ett datum, men vad jag förstår måste man nog boka kyrka snart då.

    Vi sparar också till hus och en av oss kommer vara föräldraledig, så vi vill inre lägga alla pengar på bröllopet. Men ändå inte spara in på precis allt.

    Svårast är lokal efteråt då jag gärnavill ha en lokal man kan dela av lite så barnen har någonstans att vara. Vill inte att de ska behöva sitta vid ett bord hela kvällen :-P Och det är ju några i olika åldrar. Fästmannen behöver nya kläder så det får kosta, jag vill ha min mammas klänning men vill göra om den lite (en enkel lång vit).

    Inbjudningskort osv gör jag gärna själv då jag älskar att pyssla! Vill inte ha någon fyllefest, så får jag bestämma är det inte allt för mycket eller stark alkohol. När det kommer till mat vet jag inte alls. . Tips??? Är det vanligt att ha buffé?

    Vi kommer nog inte vara fler än 30 då det är närmaste familjen och någon enstaka nära vän.

    Känns lite läskigt att börja ringa kyrka osv, vet ju ingenting om att planera bröllop. Vad behöver man? Vad ska man tänka på osv?! ;)


    Vi ska ha buffé! Detta för att det känns mest avslappna olus vi är veganer och det finns typin ingen (vad jag vet) som kan catera bra 3-rätters veganmat. Vi kommer dessutom bjuda ca 100 pers, så även om man får ett bra pris på varje kuvert blir det mycket pengar tillsammans.... 

    Angående vad man bör tänka på så är det väl festlokal och vigselplats som är bra att ha bokat först.

    Vi har börjat i den änden iaf!

    Till helgen ska vi prova att koka flädersaft, vi funderar på att ha hembubblad flädersaft som brudskål (vi har prövat med köpesaft- belev väldigt gott!)

    En del vänner kommer amma dä vi gifter oss, andra är nykterister- så även om vi inte ska ha ett alkoholfritt bröllop så vill vi att alla ska kunna dricka av samma sak till skålen. 

  • Vanilj­sås
    Äldre 12 Jun 19:46
    #18

    Är med inne på buffé, kanske med en serverad förrätt... Har inte kommit så långt som sagt

    Vi har

    -bestämt datum

    -bestämt vilken typ av klänning jag ska ha (min bonus-svärmors mamma ska hjälpa mig att sy den)

    Jag skulle vilja att vi kom fram till tema och budget snart!

  • Äldre 13 Jun 00:00
    #19

    Vi (jag) har kollat lite på en lokal som ligger bara några meter hemifrån oss :-P Och kyrkan vet vi redan vilken vi vill ha.

    Sen har jag kollat lite olika bufféer och det finns några okej. Eller så gör man egen med hjälp av familjen. Har en kompis som är bra på det.

    Jag kan ingenting om bröllop, vad behöver man, hur och vad gör man?

    Ska försöka prata med fästmannen lite så vi kanske kan boka kyrka och lokal, trots att det känns lite långt bort och läskigt ;-P

  • Äldre 25 Jun 00:23
    #20

    Vi har oxå planerat brölopp till Augusti 2015!<3

Svar på tråden Budgetbröllop_2015