• Äldre 21 Mar 09:22
    3791 visningar
    8 svar
    8
    3791

    Vänta med att försöka bli gravid eller inte?

    Känns som att jag sitter mitt emellan nu.

    Jag och min partner har försökt få barn ett tag nu. Vi har 2 misslyckade IVF behandlingar bakom oss. Nu ska vi gifta oss om 6 månader.

    Ska man "börja skydda sig" till efter bröllopet? Hur tänker ni?

    Blir jag gravid nu så blir det ingen smekmånad tex. Och inget bubbel att skåla i under bröllopet. Samtidigt så får vi ju något som vi har längtat efter så länge.

    Ska man köra safe i ett halvår och sen börja verkstaden igen? Vad skulle ni gjort?

  • Svar på tråden Vänta med att försöka bli gravid eller inte?
  • Äldre 21 Mar 09:36
    #1

    Jag skulle inte ha väntat. Om ni försökt ett tag och dessutom har två misslyckade behandlingar bakom er, så finns det förmodligen någon anledning till det. Alltså att ni haft/har svårt att bli gravida. Därför skulle jag ta varje chans och inte låta något komma emellan.

    När du står där på bröllopsdagen om 6 månader, tror du verkligen att du skulle sakna bubbel att skåla i om du hade ett litet pyre i magen? Jag tvivlar starkt. Det är tråkgit att ni skulle missa smekmånaden, absolut, men livet med ett barn är en spännande resa det också ;)

    Ni måste ju dock känna efter själva hur ni vill göra, såklart, men eftersom du frågar vad jag skulle ha gjort, så är mitt svar helt enkelt att jag/vi inte skulle ha väntat som sagt.


  • Äldre 21 Mar 09:55
    #2

    Det är så vi känner också. När vi började planera bröllopet var det "blir det så blir det" det är ju ändå mer normalt att det tar lite tid än att det går på första försöket.

    Jag tror inte jag skulle sakna alkoholen när jag väl står där. Det enda jag tänker är att om jag är nervös kan jag inte stilla nerverna med ett glas skumpa innan... men så tänker jag nog inte då ;)

    Resa kan man ju alltid göra med barn också, kanske inte första tiden men sen.

  • Äldre 21 Mar 10:04
    #3

    Precis, resa går utmärkt med barn också, även om det kanske blir en liten annan typ av resa. Beroende på vad man hade tänkt sig. Och visst kan alkoholen kanske stilla nerverna, men ärligt, så tycker jag det är en rätt kass anledning :P Men det är ju vad jag tycker och jag kan ju tillägga att jag inte drack en droppe alkohol under hela vår bröllopsdag, trots att jag var jättenervös och inte alls gravid hehe

    Men skjut inte upp att försöka bli gravida av en sådan sak som att ni/du ska kunna dricka alkohol på bröllopet.

    Det jag skulle kunna tänka mig däremot, är risken för att må riktigt kasst. Jag har nyligen fått mitt andra barn och den här graviditeten har varit ett h-vete rent ut sagt. Jag har mått jättedåligt, haft hjärtklappning, illamående, rejäl foglossning och varit så trött och andfådd av minsta lilla (klarade inte en 5 minuters promenad). Så, för mig hade en bröllopsdag, då man oftast är på benen från tidig morgon till sen natt och ska le framför kameror och gäster, varit stört omöjligt. Men å andra sidan, jag hade nog kunnat tänka mig att ändra om bröllopsdagen lite till förmån för graviditeten och den kommande bebisen :)

    Och det finns ju många som inte ens har hälften av alla krämpor som jag hade. Under första graviditeten mådde jag betydligt bättre. Många kan ju jobba fram till bara någon/några veckor före förlossningen och har inga större problem. Det är så olika det där och man ska väl inte räkna med att man kommer må väldigt dåligt, men det kan vara bra att ha det i åtanke att risken ändå finns. 


  • Äldre 21 Mar 10:07
    #4

    Jo jag vet... det som du beskriver är ju en bättre anledning. Men det kan man ju inte veta innan. Och jag kan ju inte med säkerhet veta att jag kommer må 100% och inte vara sjuk eller liknande om jag inte är gravid.

    Det enda jag kan tänka är att jag inte skulle vilja vara gravid i vecka 6 tex och inte vara redo att berätta för gästerna än, men ändå må skit, kanske kräkas och inte kunna dricka alkohol. Då skulle ju folk undra?

  • Äldre 21 Mar 10:19
    #5

    Nej, det har du så rätt i. Jag var jättenervös före bröllopet över att jag och/eller maken skulle få magsjuka tex. Eller något ännu värre. En förkylning känns ju överkomlig, men magsjuka var jag väldigt orolig över. Saker och ting kan ju hända, oavsett.

    Det kan ju vara lite knepigt, just det där med att inte vilja berätta för att det är så tidigt. Det brukar allt som oftast gå bra ändå och det finns ju ursäkter och knep man kan använda sig av. Det beror ju lite hur ni ska ha bröllopet, vart ni ska vara, bjuda på osv. Men det är, trots allt, ett ganska angenämnt problem egentligen. 


  • Äldre 23 Jun 18:45
    #6

    Jag hade inte väntat! 


    Däremot kanske du kan tänka bort "försökandet" lite, det är ofta man läser om par som är ofrivilligt barnlösa som sen när de adopterat lyckas bli gravida, just för att stressen att försöka få barn släpper!  
    Tänk bort att ni försökt bli gravida under den här tiden och dröm om bröllopet istället, för blir det inte tills dess, så gör det ju inget - det blir bara en extra rolig fest med bubbel liksom! :) 
    Och händer det så gör det!

  • Äldre 24 Aug 22:25
    #7

    Vi har valt att vänta nu och börja försöka "på bröllopsnatten" sen. Har inget med att jag vill dricka alkohol på bröllopet att göra, utan att jag inte vill riskera att må dåligt/må illa/vara sjukligt trött osv. Jag vill njuta av mitt bröllop och vi har känt att vi inte har SÅ bråttom att vi inte kan vänta ett extra halvår.
    Men det är SÅ SVÅRT att ge råd till någon annan! ... Jag tror att om ni försökt länge innan så skulle det säkert bara kännas bra om det blev en graviditet nu, även om den "krockar lite" med bröllopet.

    Så ställ upp lite för- och nackdelar. Se vad som är viktigast för er, ska ni pausa eller fortsätta att försöka. 

  • Äldre 24 Aug 22:31
    #8

    Vi är i samma sits nästan. Vi ska börja försöka efter nyår och gifter oss i maj. Jag är gärna gravid på bröllopet då vi inte ska ha ngn jättefest efter men vill helst inte vara innan v 12 då de flesta mår som sämst där (men sånt där kan man inte veta till 100). Men blir det så blir det - så tänker vi.

Svar på tråden Vänta med att försöka bli gravid eller inte?