• Äldre 18 Mar 08:55
    4824 visningar
    6 svar
    6
    4824

    Kreta, har ni några erfarenheter eller tips?

    Hej alla!

    Vi har precis bokat våran bröllopsresa, det bär av till Kreta dagen efter vi gift oss i början på Juli. Hotellet ligger nära en stad som heter Chania. Här är hotellet vi ska bo på:

    www.fritidsresor.se/resa/Grekland/Kreta/Agii-Apostoli/Atlantica-Kalliston-Resort--Spa/bild-och-film/

    Någon som har några tips på aktiviteter och sevärdigheter i närheten av där vi ska bo?

    Har du varit på Kreta och vad tyckte du om det? Eller har du kanske rentav någon erfarenhet av hotellet?

    Jag har aldrig varit i Grekland överhuvudtaget, så bara det ska bli spännande, men dela gärna med er av alla erfarenheter ni har. Jag har nog varvat google vid det här laget ;)

  • Svar på tråden Kreta, har ni några erfarenheter eller tips?
  • Äldre 23 Mar 10:06
    #1

    Ni bara måste hyra bil och åka runt lite på egen hand, bland annat till mysiga Agios Nikolaos: www.kreta-grekland.se/agios-nikolaos/

    Det är så himla smidigt att köra bil i Grekland och man kan ge sig iväg utan någon egentlig plan och hitta massa mysiga stränder och byar.

  • Äldre 23 Mar 10:11
    #2

    Hmm, blev något fel med länken, testar igen: www.kreta-grekland.se/agios-nikolaos

  • Äldre 23 Mar 11:59
    #3

    Vi kommer också åka på bröllopsresa till Kreta :) och det blir andra besöket på ön för oss. 
    Första gången vi var där gjorde vi faktiskt inte så mkt. Min m2b hade glömt körkortet hemma så vi kunde inte hyra bil men vi var passiva mest för att hans högra fot/ben hade svullnat upp under flygresan ner och han hade svårt att gå. Det visade sig när vi åkte hem att han hade fått en blodpropp i benet :(

    Det vi hann göra var att åka s.k. "turisttåg" typ som Stinsen i Gbg. Det kan jag rekommendera och det är jättemysigt. Har för mig att den stannar till även vid ert hotell, minns nämligen att vi åkte förbi den under någon av turerna.

    Bland annat kan man ta det "tåget" till Samaria ravinen som är jättevackert. Vi åkte även på nån apelsin/raki provsmakningstur till små byar. Raki med honung är förresten att rekomendera, prova det!

    Chania tog vi oss till med buss, efter mkt tjat från min sida. Mest för att jag trodde det skulle vara så mkt mer än det var. Men det var mest rörigt. Dock så är Saluhallen och hamnen definitivt värda ett besök.
    Efter promenaden i hamnen ville m2b tillbaks till bussarna, mest för att han tyckte att det var jobbigt med alla dessa inkastare till de olika restaurangerna. Men jag fick in honom på lite smågator med mysiga små affärer och där trivdes både han och jag.

    Det blir nog att vi hyr bil denna gången, vi är nyfikna på Heraklion och Rethymnon. :)

     

  • Äldre 24 Mar 21:07
    #4

    Tack för era tips!

    Hyra bil kommer vi nog göra, verkar supermysigt!!

    Vi har ju nära till Chania och har läst att deras hamn ska vara hur fin som helst,speciellt kvällstid. Vi fick även tips om en liten by man kan åka till som var en fiskeby där dom ska ha bra restaurangen med färsk fisk, dit kunde man tydligen åka med båt direkt från hotellet. Vi vill gärna komma ifrån turisterna och se själva Grekland och dess kultur utan några anpassningar för turister. Känns som om man får ge sig ut med bil och försöka hitta sina guldkorn :)

  • Äldre 9 Apr 19:46
    #5

    Jag gillar Rethymnon, mysigt, och bra att man kan gå upp i Fortet. De har marknad en dag i veckan.

    Själv skulle jag inte vilja köra bil inne i städer,a de kör som dårar.

  • Äldre 10 Apr 19:13
    #6

    Då är ni lite som jag och min sambo, vill uppleva Kreta "på riktigt"! Hyr bil eller mopeder och ge er ut på småvägarna och stanna till i de minsta byarna. Lokalbefolkningen är otroligt vänliga (märks inte alltid där turisterna finns), bjuder på sig själva även om ni inte kan något gemensamt språk, gester funkar
    Mopeder eller 125:or är hur kul som helst på Kreta men var medvetna om att asfalten blir snorhal när det är varmt!

    Rethymnio är den mysigaste staden av de tre stora (Chania, Heraklion och Rethymnio). Avstånden på Kreta är (enligt mig, men jag och sambon kör mycket bil på resor) små så det är inga problema att se olika delar av ön.

    Rekommenderar verkligen en liten by uppe i bergen norr om Makrigialos, den heter Pefki. Finns en liten vit kyrka högst upp på ett berg (där vill jag gifta mig!) med utsikt över en nationalpark och havet. I nationalparken finns vattensamlingar i gropar i berget, klarblått svalkande vatten där man kan bada. Det går att promenera från Makrigialos, genom nationalparken till Pefki. Väl i byn så finns det en restaurang där all mat lagas av egenodlade råvaror, samt fisk fångad av lokala fiskare. Beställde apelsinjuice där, den dröjde länge men efter ca 20 min kommer kyparen med juicen. Apelsinerna tog slut och han var tvungen att ta moppen till familjens apelsinodling, plocka apelsiner och därefter pressa dessa. Mitt livs godaste juice, utan tvekan!

    Någonting annat som kan vara roligt att besöka är Vai. Där finns den största naturliga palmskogen i Europa, fint men mycket turister. 

    Elafonisi på västkusten är  väl värt ett besök. Där finns en underbar sandstrand, klarblått vatten och en ö som går att vada ut till. Vid lågt vattennivå kan man ta sig ut utan att få fötterna blöta, kompisarna vadade kortaste vägen, jag gick omvägen ensam och njöt av varenda sekund. Det var bara vi där, i början av maj.

    Finns mycket mer att se men det bästa är att ni hyr valfritt transportmedel och hittar era egna pärlor, sådana finns det gott om på Kreta!

    Ha en trevlig resa!

Svar på tråden Kreta, har ni några erfarenheter eller tips?