• Äldre 18 Feb 20:21
    32506 visningar
    119 svar
    119
    32506

    Vi med lite större budget

    Jag efterfrågar en tråd för oss som har en lite större budget. 
    Jag tycker absolut att alla ska få ha det bröllop de vill och har råd med, men ibland tycker jag att det finns bara trådar för de med liten budget. Obestämd

    Någon som vill följas åt?

    Vår budget ligger kring 150-200 000 kr och vi blir ca 80 personer. 

  • Svar på tråden Vi med lite större budget
  • Alylly­ra
    Äldre 20 Feb 14:47
    #31
    Marie Malmö skrev 2014-02-19 21:14:57 följande:
    Är det någon som gör det?
    På BT kan man se allt... Den här tråden tycker jag verkar ganska sansad, men i tidigare trådar liknande den här har det spårat ut fullständigt Flört

    Alla har ju som sagt olika förutsättningar, en del kan och vill lägga mycket pengar på sitt bröllop, en del kan men vill inte, en del kan inte och vill inte och en del vill men kan inte.
    Om någon inom nån av dessa grupper är alltför övertygad om att dennes sätt är DET RÄTTA, då kan det ganska snabbt bli hetsiga diskussioner med fantastiska (obs, ironi) argument som
    "Hur kan man lägga så lite pengar, fattar du inte att det är den viktigaste dan i ditt liiiiiiiiv!"
    alternativt
    "Par som lägger massa pengar gör det för att dölja att det inte finns någon kärlek i botten"

    Inget av dessa citat är förstås helt autentiskt, utan snarare andemeningen i det som sägs/skrivs. Och inget av dem är ju heller sant eller för den delen relevant, eftersom det finns tusen bakomliggande faktorer som påverkar bröllopets budget, uteende och omfång.

    Med det sagt så hoppas jag att jag inte har kapat eller för den delen dragit ner stämningen i tråden. Det var verkligen inte meningen! Ignorera mig Solig 
  • CoG
    Äldre 20 Feb 15:24
    #32

    Mycket bra skrivet!

    Jag tillhör de som hängt i budgettrådarna. Vi tjänar inte massor, ville inte ha bidrag, har inte stora arv att ta av...
    Men jag vet inte om vi velat ha det heller...
    Vi ville bjuda in till en lagom tillställning med andra som tjänar typ som oss så det landade på mellan 20-30 000 allt som allt.

    Men om man kan, om man vill och tycker att det är värt alla kronor som läggs på en dag eller en helg
    Varför inte??

    Och att ha möjlighet att bjuda in alla man känner och bjuda på ALLT, det måste ju kännas kul för gästerna också även om inte alla gästerna kan bjuda igen.


    Alyllyra skrev 2014-02-20 14:47:39 följande:
    På BT kan man se allt... Den här tråden tycker jag verkar ganska sansad, men i tidigare trådar liknande den här har det spårat ut fullständigt Flört

    Alla har ju som sagt olika förutsättningar, en del kan och vill lägga mycket pengar på sitt bröllop, en del kan men vill inte, en del kan inte och vill inte och en del vill men kan inte.
    Om någon inom nån av dessa grupper är alltför övertygad om att dennes sätt är DET RÄTTA, då kan det ganska snabbt bli hetsiga diskussioner med fantastiska (obs, ironi) argument som
    "Hur kan man lägga så lite pengar, fattar du inte att det är den viktigaste dan i ditt liiiiiiiiv!"
    alternativt
    "Par som lägger massa pengar gör det för att dölja att det inte finns någon kärlek i botten"

    Inget av dessa citat är förstås helt autentiskt, utan snarare andemeningen i det som sägs/skrivs. Och inget av dem är ju heller sant eller för den delen relevant, eftersom det finns tusen bakomliggande faktorer som påverkar bröllopets budget, uteende och omfång.

    Med det sagt så hoppas jag att jag inte har kapat eller för den delen dragit ner stämningen i tråden. Det var verkligen inte meningen! Ignorera mig Solig 
  • Äldre 20 Feb 16:31
    #33

    Känner samma som många av er skrivit. Vi väljer att lägga pengarna på sådant vi tycker är viktigt.
    Vi tycker det är viktigt att kunna bjuda alla vi vill, ha en bra fotograf under hela dagen, öppen bar, övernattning för de gäster som behöver, nya förlovningsringar och vigselring, osv, osv.

    Min sambo har tre barn sen innan varav en bor hos oss alltid och de andra två har vi varannan vecka. Vi har inga problem med att lägga undan 10.000;- i månaden trots huslån och allt annat som kommer därtill.
    Vi har inga extremt högavlönade jobb men antar att vi är ganska duktiga på att spara trots att vi alltid unnar oss det vi vill. :) 

  • Äldre 20 Feb 17:49
    #34

    En reflektion bara... Är det inte märkligt att det direkt bara blir en diskussion om pengar när TS lägger upp en tråd "för dem med lite större budget"!?


    Det hade varit kul att följa en tråd där allt som rör bröllopet diskuteras för dem som har lite mer att röra sig med och där det inte nödvändigtvis är priset som avgör vad man väljer..


     

  • Äldre 20 Feb 18:21
    #35

    Oj här har det rullat på. Glad

    Precis som "20 juli 2013" skriver var det inte tanken att denna tråd skulle handla om budget och pengar i sig. Att folk skulle "försvara" sig eller känna att om man har en mindre budget eller om man inte vill lägga ner så mkt pengar på sitt bröllop, att man blir påhoppad, var absolut inte meningen.
    Just av den anledningen ville jag skapa denna tråden.

    Jag har själv bara fått erfarenhet att det tas för givet att man vill spara in på saker och att det är det man får höra så fort man berättar att man ska gifta sig. Att man ibland blir påhoppad eller idiotförklarad om man vill lägga ner mkt pengar.

    Höra om era planer! Inte om vad ni lägger era pengar på, hur ni sparar osv.  
    Var ska ni vara? Tips? Roliga pyssel? 

     

  • Äldre 20 Feb 18:38
    #36

    Även om vi planerar ett budgetbröllop tycker jag det är intressant att se vad pengarna läggs på. Vad man prioriterar. Hade jag kunnat hade jag gärna haft obegränsat med pengar jag med. Kunnat ha folk som fixade allt och bara betala. Smidigt och bra. Problemet är ju att jag inte har pengarna. :)  Men håller absolut med om att det är synd att diskussionen ska röra valet och inte vad som faktiskt planeras, det är det jag är intresserad av när jag går in för att läsa! :) 

  • Äldre 20 Feb 19:35
    #37

    Hej tråden!

    Vi har budgeterat ca 105 000 till bröllopet. Utöver det tillkommer ringar (redan inköpta) och bröllopsresa.
    Till en början hade vi tänkt enkelt och med en betydligt mindre budget, men för att få det vi vill ha så blev budgeten som den blev. Vi ska gifta oss borgerligt och kände därför att vi ville att lokalen skulle vara vacker/ häftig för att kompensera för att vi inte kommer att vara i en häftig kyrka. Vi har kikat på alla möjliga alternativ: allt från lada med catering till herrgård.

    Viktigt för oss var också att behöva göra så lite som möjligt själva under bröllopsdagen. Vi har en del middagsbjudningar och det trista blir ju att man mest flänger fram och tillbaka till köket, detta ville båda undvika. Så det vi väljer att prioritera högst är en fin lokal med bra mat. Vi kommer att vara på en restaurang vid havet. Lokalen + mat + dukning + personal + dryckespaket kommer att kosta ca 70 000 kr för oss.

    Fotografen kommer att kosta oss ca 10 000 kr (jag tycker att bilderna är viktiga).

    Därefter kommer våra kläder ca 5000 på hans och 12000 på mina.

    Antagligen kommer jag att binda min bukett själv och alternativt baka tårtorna.

    Det springer snabbt iväg i kostnadsväg men vi tycker att det kommer att vara värt det. Vi sparar lite varje månad sedan september och gifter oss 2015. Så vi sparar specifikt till bröllopet. 
     

  • LMF
    Äldre 21 Feb 09:03
    #38

    Vi ska dekorera lokalen själva och funderar på honnörsbordet och särskilt där vi som brudgum och brud ska sitta. Vi är inte stormförtjusta i idén med en brudbåge framför oss, utan funderar på att beställa finare blomarrangemang framför oss (som inte skymmer oss naturligtvis). För att göra väggen bakom oss fin kanske man kan hänga något finare tyg som inte är heltäckande och ljusslingor bakom så det glimmar lite. Har eventuellt tittat lite för mycket på amerikanska inspirationsbilder på Pinterest...


    Vad tycker ni och hur ska ni göra? Vad bör man tänka på?


    Om ni inte dekorerar lokalen eller honnörsbordet själva - hur kommer det att vara dekorerat?

  • Äldre 21 Feb 09:11
    #39

    Vi har ingen  bestämd budget - men kanske kommer landa på 130 000, då är maten och drycken helt klart den största posten!

  • Äldre 21 Feb 22:28
    #40

    Vi har satt en budget på 500 000:-, kanske låter högt för vissa. Men saker och ting kostar verkligen och vi har valt att ha vårt bröllop utomlands och i 3 dagar, därav den höga budgeten. Vi har sparat flitigt i 2 år och har även lite pengar på banken som vi har sparat sedan tidigare som vi kommer använda till bröllopet. Jag tycker folk får göra som dom vill, för mig är det den viktigaste dagen i mitt liv och då vill jag att det skall vara perfekt:)

    Vi kommer att ha bröllopet på Gran Canaria och vigsel i sjömanskyrkan i Arguineguin, cirka 45 gäster så det blir närmsta familjen och vännerna. Våra största poster är mat och dryck då vi har valt en väldigt exklusiv restaurang. Både jag och min sambo är väldigt vin och matintresserade så får oss har det varit väldigt viktigt med just en unik meny under middagen och lite exklusivare viner. Kvällen före bröllopet så kommer vi att ha en sammankomst för alla gäster på en beach club som vi har hyrt med canapeér och fri bar, det blir sedan lunch dagen efter bröllopet med sightseeing för alla gäster så det blir en hel del kostnader för mat och dryck för oss. Vi har sedan valt att lägga lite extra pengar på en wedding planner som hjälper oss med allt och fina ringar och en lång bröllopsresa till Franska Polynesien, cook öarna, New zeeland och Australien. Så kostnaderna skenar iväg ganska så snabbt.

    Självklart sparar vi in på vissa saker, i mitt fall brudklänning, skor och acessoarer. Det betalar jag cirka 17000.- totalt för, därför att det inte känns lika viktigt för mig.Jag vill hellre ha en finare ring och åka på en längre bröllopsresa och äta riktigt god mat på min bröllopsdag.

    Hur gör alla ni andra med lite högre budget? Har ni en wedding planner som hjälper er eller fixar ni allt själva?

Svar på tråden Vi med lite större budget