• lk09nni

    Mousserande vs välkomstcocktail?

    Sitter ensam på alla hjärtans dag eftersom min kille är bortrest med jobbet (buhu stackars mig). Nåja, tänkte iallafall be honom köpa med lite alkohol till bröllopet på taxfree och sitter därför och fnular på vad som blir bäst - en välkomstdrink eller bara rent mousserande?

    Jag tänkte mig typ en konjakbaserad french 75 (Dvs konjak, citronjuice, sockerlag, mousserande), eventuellt med lavenderlag eftersom vi ska ha mycket lavenderblommor på bröllopet. Har räknat en del på vad det skulle kosta (jobbar som de flesta andra för att hålla nere budgeten på alla punkter där det går) och har kommit fram till att priset för en cocktail blir ungefär samma som om vi hade bara kört på det mousserande vi tänkt oss (en god men helt lagom dyr Cremant, 137 kr per flarra på systemet).

    Vi är själva inte så fina i kanten vad gäller vin och sånt, men vill ju gärna att det ska kännas lite extra lyxigt för våra gäster.

    Då är frågan: skulle en champagnedrink "maskera" smaken av billigt bubbel, så att vi kan köpa typ en 60 krs Törley isället för finvin? Är det värt det extra strulet med att blanda till drinkar? Är det roligare med cocktail än bara mousserande? Hur har ni andra gjort?

    Tack för att ni lyser upp min ensamma fredag! 

  • Svar på tråden Mousserande vs välkomstcocktail?
  • TheD

    Om jag ska mellan era alternativ så är det jättelätt! Mousserande! Konjak är jätteäckliga och antingen gillas det eller inte. Tror inte det är en drink att ge till alla.

  • Kalejdoskop
    TheD skrev 2014-02-14 19:58:54 följande:
    Om jag ska mellan era alternativ så är det jättelätt! Mousserande! Konjak är jätteäckliga och antingen gillas det eller inte. Tror inte det är en drink att ge till alla.
    Jag tror också på mousserande, det är klassiskt och jag tror det skulle uppskattas av alla. För även om några inte gillar bubbel, så är det ändå roligt med ett glas till brudpars-skålen :)
  • lk09nni