• lk09nni

    Mousserande vs välkomstcocktail?

    Sitter ensam på alla hjärtans dag eftersom min kille är bortrest med jobbet (buhu stackars mig). Nåja, tänkte iallafall be honom köpa med lite alkohol till bröllopet på taxfree och sitter därför och fnular på vad som blir bäst - en välkomstdrink eller bara rent mousserande?

    Jag tänkte mig typ en konjakbaserad french 75 (Dvs konjak, citronjuice, sockerlag, mousserande), eventuellt med lavenderlag eftersom vi ska ha mycket lavenderblommor på bröllopet. Har räknat en del på vad det skulle kosta (jobbar som de flesta andra för att hålla nere budgeten på alla punkter där det går) och har kommit fram till att priset för en cocktail blir ungefär samma som om vi hade bara kört på det mousserande vi tänkt oss (en god men helt lagom dyr Cremant, 137 kr per flarra på systemet).

    Vi är själva inte så fina i kanten vad gäller vin och sånt, men vill ju gärna att det ska kännas lite extra lyxigt för våra gäster.

    Då är frågan: skulle en champagnedrink "maskera" smaken av billigt bubbel, så att vi kan köpa typ en 60 krs Törley isället för finvin? Är det värt det extra strulet med att blanda till drinkar? Är det roligare med cocktail än bara mousserande? Hur har ni andra gjort?

    Tack för att ni lyser upp min ensamma fredag! 

  • Svar på tråden Mousserande vs välkomstcocktail?
  • TheD

    Om jag ska mellan era alternativ så är det jättelätt! Mousserande! Konjak är jätteäckliga och antingen gillas det eller inte. Tror inte det är en drink att ge till alla.

  • Kalejdoskop
    TheD skrev 2014-02-14 19:58:54 följande:
    Om jag ska mellan era alternativ så är det jättelätt! Mousserande! Konjak är jätteäckliga och antingen gillas det eller inte. Tror inte det är en drink att ge till alla.
    Jag tror också på mousserande, det är klassiskt och jag tror det skulle uppskattas av alla. För även om några inte gillar bubbel, så är det ändå roligt med ett glas till brudpars-skålen :)
  • lk09nni

    Ska tänka på det! Blir kanske lite överinspirerad av alla spexiga amerikanska sidor med signaturcocktails och annat... Men ser ändå framför mig ett fint bord med en massa bubblande glas med en svagt lilatonad dricka... typ såhär:

     www.pinterest.com/pin/169377635958883367/

    Jag fördrack mig på gin i min ungdom tyvärr och klarar inte av lukten av skiten ens en gång, så inget gin på mitt bröllop! 

  • Kalejdoskop
    lk09nni skrev 2014-02-14 20:22:46 följande:
    Ska tänka på det! Blir kanske lite överinspirerad av alla spexiga amerikanska sidor med signaturcocktails och annat... Men ser ändå framför mig ett fint bord med en massa bubblande glas med en svagt lilatonad dricka... typ såhär:

     www.pinterest.com/pin/169377635958883367/

    Jag fördrack mig på gin i min ungdom tyvärr och klarar inte av lukten av skiten ens en gång, så inget gin på mitt bröllop! 
    Förstår dig, gin är vidrigt!
  • Rin

    Som tidigare tror jag att mousserande har en bättre chans att gå hem hos en störra publik. Men en drink kan ju vara himla kul, dock måste man nog fundera noga på något som passar så många som möjligt. Personligen ryser jag vid tanken på kombination lavendel och konjak, men du kanske har provat och gillar det. 
    Jag skulle föreslå att du testar drinken på lite olika personer i förväg så kan du få lite uppfattning ifall den kommer att gå hem. 

  • lk09nni

    Jag har faktiskt provat drinken (French 75 med konjak) och den var överraskande lätt och citrusaktig, all den tunga konkaksmaken försvann mystiskt och det smakade bara som världens godaste mousserande, typ! Lavendelidén fick jag genom pinterest så du har rätt i att jag nog borde prova detta på några kompisar först...

  • a ring on my finger

    Vi kommer ha båda.
    Gästerna kommer ha lite mingel med trubardur, tilltugg och dricka (förmodligen Sangria) medans vi blir fotograferade.
    När vi sedan kommer skålar vi med bubbel.

    Jag kan verkligen rekomender P.Lex på systembolaget som endast kostar 99:- men håller mycket hög kvalité!

  • milla87

    Vi kommer ha mousserande. Det är enkelt och uppskattas av alla. Smaken gällande drinkar varierar väldigt, så då riskerar ni att hälften ogillar drinken. Jag är ingen finsmakare gällande mousserande, men efter att ha kollat igenom mängder av tester så tänker vi ta Rotari för 101 kronor på systemet. Den smakar bra att har vunnit många tester. Lycka till!

  • Alyllyra

    Vi bjöd på en drink. "Vår" drink är och har alltid varit gin & tonic, och vi bjuder alltid på det när folk kommer hem till oss. Så därför kändes det kul och mest "oss" att bjuda på en GT istället för random mousserande.
    Drinkarna serverades dock i champagneglas för att inte bli så stora, och naturligtvis fanns det alkoholfritt mousserande för de som ville ha det alternativt inte tycker om GT. Men det var uppskattat eftersom det var personligt!

    Om ni ska servera drinkar så får ni vara beredda på att det är mycket mer jobb för barpersonalen än att bara hälla upp mousserande. Är det värt det? 

  • Ekorren

    Jag tycker drink är roligare! Man kan blanda en stor sats och sedan skopa upp i glasen. Då blir det inte så mycket extrajobb med en drink vs endast bubbel, tar ju mycket tid om alla glas ska blandas var för sig. Och det där med att det ska passa alla, ska man tänka så med hela menyn på bröllopet så kan man ju få hålla på tills man blir galen. Har inte smakat drinken i fråga men så illa kan den inte vara att den inte duger att smutta på, champagne gillar inte alla heller :)

  • Helan

    Jag har hört av någon expert på tv att man aldrig ska ha sprit i fördrinken, det bedövar smaklökarna inför middagen. 
     

  • lk09nni
    Helan skrev 2014-02-16 18:14:22 följande:
    Jag har hört av någon expert på tv att man aldrig ska ha sprit i fördrinken, det bedövar smaklökarna inför middagen. 
    Vi tänkte bjuda på klassisk midsommarmat och snaps till maten, så allas smaklökar kommer nog bli redigt bedövade oavsett!
  • Helan
    lk09nni skrev 2014-02-16 18:36:57 följande:
    Vi tänkte bjuda på klassisk midsommarmat och snaps till maten, så allas smaklökar kommer nog bli redigt bedövade oavsett!
    Ja, det är ett smart drag om man inte är så duktig på att laga mat!
  • lk09nni
    Helan skrev 2014-02-16 22:14:44 följande:
    Ja, det är ett smart drag om man inte är så duktig på att laga mat!
    Hoppas att cateringfirman inte tar illa upp av =)
  • Fjärilen

    Jag tycker det låter som en bra idé att göra bröllopet mer personligt med en drink och ja man kan använda en billigare mousserande, kolla dock så att ni får samma torrhet på bubblet. Prosecco är ett bra och billigt bubbel som finns som ganska torrt

  • Fjärilen

    Glömde skriva att om det är just drinka med bubbel du är ute efter så finns ju många fler tex kir royal. Som blir svagt lila färgad.

    Andra goda är bellinis av olika slag, tex äpple osv. 

  • Anettem

    Jag har druckit en liknande drink med vodka istället för konjak, den var faktiskt också god trots att jag allmänt undviker vodka. :)  pharmarium.se/roses-gold-0                                                            

Svar på tråden Mousserande vs välkomstcocktail?